REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezłożenie oświadczenia nie może być podstawą do odwołania wójta przez premiera

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naruszenie przez wójta gminy przepisu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, nie jest tożsame i nie stanowi naruszenia prawa przez gminę, uzasadniającego skorzystanie przez premiera z uprawnień do odwołania wójta na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 3 grudnia 2004 r. prezes Rady Ministrów na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym odwołał wójta gminy C. Zbigniewa M. Podstawą odwołania był przepis art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, że każdy wójt jest zobowiązany do złożenia wojewodzie prawdziwego i prawidłowo wypełnionego oświadczenia majątkowego o swoim stanie majątkowym. W oświadczeniu dostarczonym wojewodzie Zbigniew M. nie wskazał m.in. majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową, argumentując to brakiem zgody małżonki i niesłusznością przepisów o konieczności składania oświadczeń majątkowych. Pomimo dwóch wezwań do złożenia poprawionego oświadczenia, Zbigniew M. nie uczynił tego. W związku z tym wojewoda wystąpił do premiera o odwołanie opieszałego wójta w trybie art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Stanowi on, że w razie powtarzającego się naruszenia konstytucji lub ustaw, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do prezesa Rady Ministrów o jego odwołanie. Premier przyznał, że zachowanie wójta godzi w konstytucyjne prawo do uzyskiwania przez obywateli informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne, i odwołał wójta.

Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze premiera stało się przedmiotem skargi Gminy C. do WSA w Warszawie. Gmina zarzuciła, iż jest ono oparte na błędnej interpretacji przepisu art. 96 ust. 2 wspomnianej ustawy. Jej zdaniem złożenie niepełnego oświadczenia majątkowego przez wójta gminy nie może być powodem do ingerencji nadzorczej, ponieważ nie jest to wykonywanie zadań publicznych przez gminę.

Z UZASADNIENIA

Artykuł 87 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami. Stanowi to realizację konstytucyjnej zasady, która poddaje ochronie sądowej samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Skutkiem powyższych uregulowań jest ograniczenie zakresu ingerencji organów nadzoru wyłącznie do działalności jednostek samorządu terytorialnego i tylko wtedy, gdy ta narusza w sposób istotny prawo.

Skoro ingerencja organów nadzoru może dotyczyć tylko działalności jednostek samorządu terytorialnego, to jej granice w odniesieniu do działalności gminy wyznaczają zakres i zadania realizowane przez gminę. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, czyli przede wszystkim sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Niedopełnienie w sposób przewidziany w art. 24h ustawy o samorządzie gminnym określonego w nim obowiązku przez wójta gminy nie pozostaje zatem w związku z działalnością gminną.

W ocenie sądu realizacja obowiązku nałożonego ww. przepisem do złożenia przez wójta oświadczenia majątkowego dotyczy wójta jako osoby fizycznej, a nie wójta jako organu wykonawczego gminy. Sprawa objęta dyspozycją analizowanego przepisu stanowi indywidualną sprawę określonej osoby fizycznej i pozostaje bez wpływu na sposób wywiązywania się przez gminę z powierzonych zadań, których cechami są charakter publiczny i znaczenie lokalne.


Wyrok WSA w Warszawie z 1 czerwca 2005 r.
sygn. akt II SA/Wa 211/05

OPINIA

Andrzej Bielewicz radca prawny

Literalnie interpretowany przepis art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym pozwala na zastosowaną ingerencję organów nadzoru, ponieważ wójt niewątpliwie naruszył ustawę - a konkretnie przepis art. 24h ustawy samorządowej. Ponad wszelką wątpliwość prezes Rady Ministrów ma rację twierdząc, że obowiązkiem prawnym wójta pełniącego funkcję publiczną jest ujawnienie stanu majątkowego zgodnie z obowiązującymi przepisami i dowolność w tym zakresie jest po prostu wykluczona. Zasadniczą kwestią stanowiącą oś uzasadnienia wyroku jest więc interpretacja przepisu art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz rozróżnienie indywidualnych obowiązków wójta jako osoby fizycznej od jego obowiązków jako organu wykonawczego. Sąd stanął na stanowisku, że analizowany przepis stanowiący podstawę prawną rozstrzygnięcia nadzorczego premiera może odnosić się wyłącznie do naruszeń, których istotą jest wywiązywanie się przez gminę z powierzonych zadań o charakterze publicznym. Sąd rozróżnia więc przypadki naruszenia prawa w wykonaniu organów gminy od indywidualnych naruszeń prawa przez wójta i czyni to słusznie także z tego względu, że konsekwencją niezłożenia oświadczenia majątkowego jest utrata wynagrodzenia (art. 24k ust. 1 pkt. 2) oraz możliwość odpowiedzialności karnej w trybie art. 233 par. 1 k. k.


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA