REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezłożenie oświadczenia nie może być podstawą do odwołania wójta przez premiera

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naruszenie przez wójta gminy przepisu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, nie jest tożsame i nie stanowi naruszenia prawa przez gminę, uzasadniającego skorzystanie przez premiera z uprawnień do odwołania wójta na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 3 grudnia 2004 r. prezes Rady Ministrów na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym odwołał wójta gminy C. Zbigniewa M. Podstawą odwołania był przepis art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, że każdy wójt jest zobowiązany do złożenia wojewodzie prawdziwego i prawidłowo wypełnionego oświadczenia majątkowego o swoim stanie majątkowym. W oświadczeniu dostarczonym wojewodzie Zbigniew M. nie wskazał m.in. majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową, argumentując to brakiem zgody małżonki i niesłusznością przepisów o konieczności składania oświadczeń majątkowych. Pomimo dwóch wezwań do złożenia poprawionego oświadczenia, Zbigniew M. nie uczynił tego. W związku z tym wojewoda wystąpił do premiera o odwołanie opieszałego wójta w trybie art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Stanowi on, że w razie powtarzającego się naruszenia konstytucji lub ustaw, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do prezesa Rady Ministrów o jego odwołanie. Premier przyznał, że zachowanie wójta godzi w konstytucyjne prawo do uzyskiwania przez obywateli informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne, i odwołał wójta.

Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze premiera stało się przedmiotem skargi Gminy C. do WSA w Warszawie. Gmina zarzuciła, iż jest ono oparte na błędnej interpretacji przepisu art. 96 ust. 2 wspomnianej ustawy. Jej zdaniem złożenie niepełnego oświadczenia majątkowego przez wójta gminy nie może być powodem do ingerencji nadzorczej, ponieważ nie jest to wykonywanie zadań publicznych przez gminę.

Z UZASADNIENIA

Artykuł 87 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami. Stanowi to realizację konstytucyjnej zasady, która poddaje ochronie sądowej samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Skutkiem powyższych uregulowań jest ograniczenie zakresu ingerencji organów nadzoru wyłącznie do działalności jednostek samorządu terytorialnego i tylko wtedy, gdy ta narusza w sposób istotny prawo.

Skoro ingerencja organów nadzoru może dotyczyć tylko działalności jednostek samorządu terytorialnego, to jej granice w odniesieniu do działalności gminy wyznaczają zakres i zadania realizowane przez gminę. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, czyli przede wszystkim sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Niedopełnienie w sposób przewidziany w art. 24h ustawy o samorządzie gminnym określonego w nim obowiązku przez wójta gminy nie pozostaje zatem w związku z działalnością gminną.

W ocenie sądu realizacja obowiązku nałożonego ww. przepisem do złożenia przez wójta oświadczenia majątkowego dotyczy wójta jako osoby fizycznej, a nie wójta jako organu wykonawczego gminy. Sprawa objęta dyspozycją analizowanego przepisu stanowi indywidualną sprawę określonej osoby fizycznej i pozostaje bez wpływu na sposób wywiązywania się przez gminę z powierzonych zadań, których cechami są charakter publiczny i znaczenie lokalne.


Wyrok WSA w Warszawie z 1 czerwca 2005 r.
sygn. akt II SA/Wa 211/05

OPINIA

Andrzej Bielewicz radca prawny

Literalnie interpretowany przepis art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym pozwala na zastosowaną ingerencję organów nadzoru, ponieważ wójt niewątpliwie naruszył ustawę - a konkretnie przepis art. 24h ustawy samorządowej. Ponad wszelką wątpliwość prezes Rady Ministrów ma rację twierdząc, że obowiązkiem prawnym wójta pełniącego funkcję publiczną jest ujawnienie stanu majątkowego zgodnie z obowiązującymi przepisami i dowolność w tym zakresie jest po prostu wykluczona. Zasadniczą kwestią stanowiącą oś uzasadnienia wyroku jest więc interpretacja przepisu art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz rozróżnienie indywidualnych obowiązków wójta jako osoby fizycznej od jego obowiązków jako organu wykonawczego. Sąd stanął na stanowisku, że analizowany przepis stanowiący podstawę prawną rozstrzygnięcia nadzorczego premiera może odnosić się wyłącznie do naruszeń, których istotą jest wywiązywanie się przez gminę z powierzonych zadań o charakterze publicznym. Sąd rozróżnia więc przypadki naruszenia prawa w wykonaniu organów gminy od indywidualnych naruszeń prawa przez wójta i czyni to słusznie także z tego względu, że konsekwencją niezłożenia oświadczenia majątkowego jest utrata wynagrodzenia (art. 24k ust. 1 pkt. 2) oraz możliwość odpowiedzialności karnej w trybie art. 233 par. 1 k. k.


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA