Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź
Audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić równocześnie wymagania z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Uzasadnienie
Kwalifikacje zawodowe audytora wewnętrznego w jednostce samorządowej określają jednocześnie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z wykazem stanowisk zawartym w tabeli VI załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, stanowisko audytora wewnętrznego zostało zaliczone do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Podstawowe wymagania kwalifikacyjne określa art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Do wymagań tych należą:
-posiadanie obywatelstwa polskiego,
-posiadanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku,
-pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych,
-stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,
-brak prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne,
-nieposzlakowana opinia,
-posiadanie łącznie co najmniej 2-letniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządowych, w służbie cywilnej, w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi lub w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, bądź na kierowniczych stanowiskach państwowych,
-wykształcenie wyższe.
Każdy kandydat na kierownicze stanowisko urzędnicze w samorządzie musi spełniać powyższe wymagania. Kwalifikacje wskazane w art. 58 ustawy o finansach publicznych są natomiast kwalifikacjami zawodowymi, bez posiadania których dana osoba, nawet spełniająca warunki z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, nie będzie mogła być zatrudniona.
Oznacza to, że audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić jednocześnie wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych, dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych - w tym także 2-letni staż pracy na stanowiskach wskazanych w cytowanym wyżej przepisie, oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy o finansach publicznych. Skoro osoba taka powinna jednocześnie spełniać warunki z obydwu ustaw, to nie można twierdzić, że tworzone są dodatkowe i bezprawne bariery w dostępie do tego stanowiska.
Michał Culepa
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)
Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA