REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Michał Culepa
Michał Culepa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy do zatrudnienia na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wymagany jest dwuletni staż pracy? Jakie niezbędne wymagania musi spełnić osoba zatrudniana na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego (starostwie powiatowym)? Czy starostwo powiatowe, stawiając w ogłoszeniu o naborze na audytora wewnętrznego wymagania niezbędne wykraczające ponad te, które są określone w ustawie o finansach publicznych (np. co najmniej 2-letni staż pracy na stanowiskach określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych), nie tworzy nieuprawnionych barier dla osób, które chciałyby ubiegać się o zatrudnienie, jednak nie spełniają tego warunku?

 

Odpowiedź

Audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić równocześnie wymagania z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Uzasadnienie

Kwalifikacje zawodowe audytora wewnętrznego w jednostce samorządowej określają jednocześnie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z wykazem stanowisk zawartym w tabeli VI załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, stanowisko audytora wewnętrznego zostało zaliczone do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Podstawowe wymagania kwalifikacyjne określa art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Do wymagań tych należą:

 

-posiadanie obywatelstwa polskiego,

 

-posiadanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku,

 

-pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych,

 

-stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,

 

-brak prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne,

 

-nieposzlakowana opinia,

 

-posiadanie łącznie co najmniej 2-letniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządowych, w    służbie cywilnej, w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi lub w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, bądź na kierowniczych stanowiskach państwowych,

 

-wykształcenie wyższe.

 

Każdy kandydat na kierownicze stanowisko urzędnicze w samorządzie musi spełniać powyższe wymagania. Kwalifikacje wskazane w art. 58 ustawy o finansach publicznych są natomiast kwalifikacjami zawodowymi, bez posiadania których dana osoba, nawet spełniająca warunki z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, nie będzie mogła być zatrudniona.

Oznacza to, że audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić jednocześnie wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych, dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych - w tym także 2-letni staż pracy na stanowiskach wskazanych w cytowanym wyżej przepisie, oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy o finansach publicznych. Skoro osoba taka powinna jednocześnie spełniać warunki z obydwu ustaw, to nie można twierdzić, że tworzone są dodatkowe i bezprawne bariery w dostępie do tego stanowiska.

Michał Culepa

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

 

Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 854 mln zł na Sejm w 2025 roku. Będą podwyżki wynagrodzeń dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Większe ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

REKLAMA

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

REKLAMA

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

Ta substancja wydłużyła życie myszy ok. 25%, wyszczupliła i zmniejszyła podatność na nowotwory. Teraz testy na ludziach

Międzynarodowa grupa badaczy aktualnie testuje nowy lek hamujący interleukinę 11, który wydłuża życie myszy prawie o jedną czwartą. Nie wiadomo jeszcze jak działa on u ludzi, ale rozpoczęto pierwsze badania kliniczne - informuje tygodnik „Nature” - ukazujące się od 1869 r. jedno z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych.

REKLAMA