reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Czy do zatrudnienia na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wymagany jest dwuletni staż pracy? Jakie niezbędne wymagania musi spełnić osoba zatrudniana na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego (starostwie powiatowym)? Czy starostwo powiatowe, stawiając w ogłoszeniu o naborze na audytora wewnętrznego wymagania niezbędne wykraczające ponad te, które są określone w ustawie o finansach publicznych (np. co najmniej 2-letni staż pracy na stanowiskach określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych), nie tworzy nieuprawnionych barier dla osób, które chciałyby ubiegać się o zatrudnienie, jednak nie spełniają tego warunku?

 

Odpowiedź

Audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić równocześnie wymagania z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Uzasadnienie

Kwalifikacje zawodowe audytora wewnętrznego w jednostce samorządowej określają jednocześnie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z wykazem stanowisk zawartym w tabeli VI załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, stanowisko audytora wewnętrznego zostało zaliczone do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Podstawowe wymagania kwalifikacyjne określa art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Do wymagań tych należą:

 

-posiadanie obywatelstwa polskiego,

 

-posiadanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku,

 

-pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych,

 

-stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,

 

-brak prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne,

 

-nieposzlakowana opinia,

 

-posiadanie łącznie co najmniej 2-letniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządowych, w    służbie cywilnej, w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi lub w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, bądź na kierowniczych stanowiskach państwowych,

 

-wykształcenie wyższe.

 

Każdy kandydat na kierownicze stanowisko urzędnicze w samorządzie musi spełniać powyższe wymagania. Kwalifikacje wskazane w art. 58 ustawy o finansach publicznych są natomiast kwalifikacjami zawodowymi, bez posiadania których dana osoba, nawet spełniająca warunki z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, nie będzie mogła być zatrudniona.

Oznacza to, że audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić jednocześnie wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych, dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych - w tym także 2-letni staż pracy na stanowiskach wskazanych w cytowanym wyżej przepisie, oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy o finansach publicznych. Skoro osoba taka powinna jednocześnie spełniać warunki z obydwu ustaw, to nie można twierdzić, że tworzone są dodatkowe i bezprawne bariery w dostępie do tego stanowiska.

Michał Culepa

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

 

Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

GLC

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama