Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych
REKLAMA
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości określa terminy i metody inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych. Nie zawiera ona jednak regulacji dotyczących organizacji i technicznych aspektów przeprowadzania inwentaryzacji w jednostce. Praktyczne aspekty inwentaryzacji są przedstawione w literaturze przedmiotu i bazują na przyjętych zwyczajowo procedurach.
REKLAMA
Czytaj: Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji
Pojęcie „inwentaryzacja” obejmuje szereg czynności, jakie należy wykonać w jednostce sektora finansów publicznych w celu ustalenia stanu rzeczywistego aktywów i pasywów.
Czynności te muszą być wykonane w obowiązujących jednostkę terminach.
Celem inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych jest:
• ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów na dany moment,
• weryfikacja ich gospodarczej przydatności,
• wycena,
• porównanie uzyskanych stanów z ewidencją księgową, rozliczenie i wyjaśnienie różnic, oraz
• skorygowanie stanów ewidencji, tak by odzwierciedlały stan faktyczny.
Zobacz serwis: Audyt i kontrola
Dodatkowo w procesie inwentaryzacji rozlicza się osoby materialnie odpowiedzialne za mienie.
Ustalając terminy i harmonogram inwentaryzacji należy pamiętać o odpowiednio wczesnym powiadomieniu biegłego rewidenta (jeżeli jednostka podlega badaniu), tak by miał możliwość uczestniczyć jako obserwator w inwentaryzacji znaczących składników majątku (np. zapasów).
Zobacz również Forum.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. nr 121, poz. 591).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.