System kontroli zarządczej w domach pomocy społecznej
REKLAMA
Tak, w domach pomocy społecznej powinna funkcjonować kontrola zarządcza. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy (art. 68 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).
REKLAMA
Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków m.in. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego oraz kierownika jednostki. Oznacza to, że w przypadku jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego (dom pomocy społecznej) za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej odpowiada kierownik tej jednostki.
Zobacz serwis: Audyt i kontrola
Podstawowym poziomem funkcjonowania kontroli zarządczej w całym sektorze finansów publicznych jest jednostka sektora finansów publicznych – I poziom kontroli zarządczej. Ponadto w ramach administracji samorządowej powinna funkcjonować kontrola zarządcza na poziomie jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – II poziom kontroli zarządczej (pismo Ministerstwa Finansów – Podsekretarza Stanu z 29 stycznia 2010 r., nr DA6/4095/NWX/2010/775 „Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego”).
Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.
Zalecane jest wydanie przez organ nadrzędny instrukcji lub wytycznych określających ramowe zasady systemu kontroli zarządczej na obu jej poziomach, w szczególności do obszarów definiowania celów i zadań, ich monitoringu, zarządzania ryzykiem, samooceny oraz wydawania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
Podstawa prawna
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548).
REKLAMA
REKLAMA