REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Longin Mażewski
Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji
Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Są już wytyczne dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Nowe obowiązki w tym zakresie dotyczą m.in. jednostek samorządu terytorialnego.

Obowiązek zapewnienia okresowego (lecz nie rzadziej niż raz na rok) audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym wprowadził § 20 ust. 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (dalej: rozporządzenie w sprawie systemów teleinformatycznych). Przepis ten wszedł w życie 31 maja 2012 r., ale długo nie był przestrzegany przez większość podmiotów publicznych z uwagi na niejasne sformułowanie powodujące wątpliwości w zakresie jego stosowania. Dopiero 26 kwietnia 2013 r. (aktualizacja z 9 maja 2013 r.) zostało opublikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów (MF) wspólne stanowisko w tej sprawie resortu finansów oraz Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji (MAC) zawierające m.in. wytyczne dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym przez komórkę audytu wewnętrznego. 

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki podmiotów publicznych 

W § 20 rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych określono wymagania dotyczące systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są rejestry publiczne w postaci teleinformatycznej. Zgodnie z tym przepisem, podmiot realizujący zadania publiczne ma obowiązek opracowania i ustanowienia, wdrożenia i eksploatowania, monitorowania i przeglądania oraz utrzymania i doskonalenia systemu bezpieczeństwa informacji zapewniającego poufność, dostępność i integralność informacji z uwzględnieniem takich atrybutów, jak: 

● autentyczność (właściwość polegająca na tym, że pochodzenie lub zawartość danych opisujących obiekt są takie, jak deklarowane),
● rozliczalność (właściwość systemu pozwalająca przypisać określone działania do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie),
● niezaprzeczalność (brak możliwości zanegowania swojego uczestnictwa w całości lub w części wymiany danych przez jeden z podmiotów uczestniczących w tej wymianie),
● niezawodność (właściwość oznaczająca spójne, zamierzone zachowanie i skutki). 

Zarządzanie bezpieczeństwem informacji realizowane jest w szczególności poprzez zapewnienie przez kierownictwo podmiotu publicznego warunków umożliwiających realizację i egzekwowanie działań wymienionych w § 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych.
Systemy teleinformatyczne podmiotów realizujących zadania publiczne, funkcjonujące w dniu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, należy dostosować do jego wymagań nie później niż w dniu ich pierwszej istotnej modernizacji.

REKLAMA

Zobacz także: Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych - samoocena

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wytyczne dotyczące audytu wewnętrznego 

Aby ułatwić podmiotom publicznym realizację nałożonych na nie zadań, Departament Informatyzacji MAC i Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych MF przygotowały wspólne stanowisko dotyczące zapewnienia audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. W dokumencie stwierdzono, że intencją autorów rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych było zobowiązanie podmiotów realizujących zadania publiczne do realizowania okresowego audytu wewnętrznego, bez szczegółowego wskazywania na rodzaj audytu oraz tryb jego przeprowadzania. Zgodnie z § 20 ust. 3, obowiązek ten może być realizowany w jeden z dwóch sposobów: 

1) w podmiotach, w których system zarządzania bezpieczeństwa informacji został opracowany na podstawie Polskiej Normy PN-ISO/IEC 270001, wymagania określone w § 20 ust. 1 i 2 uznaje się za spełnione – w takich podmiotach nie ma konieczności dokonywania dodatkowych audytów wewnętrznych, gdyż audytowanie jest jednym z już funkcjonujących elementów systemu zarządzania bezpieczeństwa informacji określonym w normach,
2) jednostki, które nie opracowały i nie wdrożyły systemu bezpieczeństwa informacji, opierając się na Polskiej Normie PN-ISO/IEC270001, są zobowiązane do zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w tym zakresie, nie rzadziej niż raz w roku. 

Użycie w treści rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych sformułowania „audyt wewnętrzny” nie miało, zdaniem autorów, na celu obligatoryjnego przypisania tego obowiązku komórkom audytu wewnętrznego, funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W związku z tym decyzja o tym, komu zostanie powierzone zadanie prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, spoczywa na kierowniku jednostki. Przy wyborze osób lub komórek organizacyjnych prowadzących audyt bezpieczeństwa informacji, kierownik jednostki powinien kierować się odpowiednimi kwalifikacjami, znajomością metodyki audytu w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz niezależnością od audytowanego obszaru.

Zadaj pytanie: Forum

Audyt systemu bezpieczeństwa informacji może być przeprowadzony z wykorzystaniem dwóch zestawów kryteriów:
1) zawartych w § 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych,
2) określonych w normie PN-ISO/IEC 27001. 

Powierzenie nowych zadań komórce audytu 

W opinii obu resortów, MAC i MF, nie należy automatycznie przypisywać zadania audytu w zakresie bezpieczeństwa informacji komórce audytu wewnętrznego, gdyż punktem odniesienia dla omawianych przepisów był System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, a nie przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczące audytu wewnętrznego. Jednak w przypadku powierzenia prowadzenia audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji komórce audytu wewnętrznego w MF opracowano wytyczne dotyczące jego prowadzenia. Przewidują one, że przede wszystkim przypisanie tego zadania powinno odbyć się w sposób formalny poprzez odpowiednie uzupełnienie karty audytu lub innego dokumentu wewnętrznego opisującego cel, zakres i uprawnienia audytu wewnętrznego w jednostce poprzez jednoznaczne wskazanie komórki audytu wewnętrznego jako odpowiedzialnej za realizację tego zadania. W opinii MF, audyt taki powinien być prowadzony w formie zadania zapewniającego, z uwzględnieniem wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego. Powinno się to odbywać poprzez: 

● umieszczenie tego zadania w rocznym planie audytu wewnętrznego,
● opracowanie programu zadania audytowego,
● prezentowanie, uzgadnianie i komunikowanie wyników zadania w formie sprawozdania. 

Kierownik jednostki powinien także brać pod uwagę fakt, że powierzenie prowadzenia corocznego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji może oznaczać ograniczenie realizacji zadań zapewniających w innych obszarach ryzyka. Ponadto kierownik jednostki powinien brać pod uwagę, czy pracownicy komórki audytu wewnętrznego posiadają odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie i znajomość metodyki prowadzenia audytu w obszarze bezpieczeństwa informacji. W przypadku stwierdzenia braku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia należy rozważyć skorzystanie z pomocy ekspertów wewnętrznych lub zewnętrznych.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Podstawy prawne
● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548)
● Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 526)
● Rozporządzenie Ministra Finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U. nr 21, poz. 108)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w liczeniu stażu pracy. Samorządy muszą przygotować się na zmiany od stycznia 2026 roku

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która diametralnie zmienia sposób liczenia pracowniczego stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, będzie można wliczyć m.in. okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług na podstawie niektórych umów cywilnoprawnych.

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA