REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

REKLAMA

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Były dyrektor domu dziecka został obwiniony o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ponieważ nie przeprowadził inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień roku obrotowego. W ten sposób naruszył przepisy ustawy o rachunkowości. W wyniku tego naruszenia sprawa trafiła do komisji orzekającej I instancji. Po przeprowadzeniu postępowania uznała ona, że były dyrektor jest winny nieumyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale odstąpiła od wymierzenia kary. Obwiniony odwołał się do Głównej Komisji Orzekającej, która skierowała sprawę do ponownego rozpoznania. Regionalna komisji podtrzymała swoje zarzuty, a sprawa ponownie trafiła na wokandę GKO, która tym razem uchyliła orzeczenie I instancji i umorzyła postępowanie.

 

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sprawę dwukrotnie rozpatrywała Główna Komisja Orzekająca. Spór sprowadzał się do stwierdzenia, czy kierownik jednostki rzeczywiście nie przeprowadził inwentaryzacji środków trwałych oraz czy okoliczności popełnienia tego czynu pozwalają na ukaranie go. Komisja I instancji dwukrotnie uznała, że były kierownik jest odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ustaliła bowiem, że nie przeprowadził on inwentaryzacji, mimo że taki obowiązek nakładała na niego ustawa o rachunkowości. Zgodnie z przepisami jednostka ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Artykuł 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości dopuszcza jednak przeprowadzenie inwentaryzacji raz na cztery lata w sytuacji, gdy środki trwałe znajdują się na terenie strzeżonym. Obwiniony ponadto przyznał się do popełnienia czynu. Podczas rozprawy wyjaśniał jednak, że naruszył dyscyplinę finansów z winy nieumyślnej, ponieważ zaufał osobom, z którymi podjął współpracę. Ponadto do naruszenia doszło w pierwszym roku sprawowania przez niego funkcji dyrektora. W pierwszym rzędzie zajął się zapewnieniem podopiecznym warunków kształcenia i wychowania, a także wykonania niezbędnych remontów. W odwołaniach do GKO podnosił także, że poprzedni kierownik nie przekazał mu dokumentacji dotyczącej budynku. Wielokrotnie zwracał się do starostwa z prośbą o dokonanie spisu zdawczo-odbiorczego, ale nigdy nie doszło do przekazania spisu. Zwracał uwagę na trudną sytuację domu dziecka. Budynek wymagał remontu, odcięto również linie telefoniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja I instancji twierdziła, że skoro kierownik nie przeprowadził inwentaryzacji, to należy go uznać za winnego. Wszystkie podnoszone przez niego okoliczności, a także fakt niekarania wcześniej spowodowały, że komisja odstępowała od wymierzenia kary. Z tymi orzeczeniami obwiniony jednak się nie zgadzał. Główna Komisja Orzekająca również stwierdziła, że nie ma wątpliwości, że jest winny, a zatem nie było możliwości uniewinnienia. GKO wzięła jednak pod uwagę fakt, że stopień szkodliwości czynu był znikomy, nie doszło do uszczuplenia finansów publicznych, i umorzyła postępowanie.

SYGN. AKT DF/GKO-4900-92/112/06/3214

ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA