REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

REKLAMA

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Były dyrektor domu dziecka został obwiniony o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ponieważ nie przeprowadził inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień roku obrotowego. W ten sposób naruszył przepisy ustawy o rachunkowości. W wyniku tego naruszenia sprawa trafiła do komisji orzekającej I instancji. Po przeprowadzeniu postępowania uznała ona, że były dyrektor jest winny nieumyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale odstąpiła od wymierzenia kary. Obwiniony odwołał się do Głównej Komisji Orzekającej, która skierowała sprawę do ponownego rozpoznania. Regionalna komisji podtrzymała swoje zarzuty, a sprawa ponownie trafiła na wokandę GKO, która tym razem uchyliła orzeczenie I instancji i umorzyła postępowanie.

 

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sprawę dwukrotnie rozpatrywała Główna Komisja Orzekająca. Spór sprowadzał się do stwierdzenia, czy kierownik jednostki rzeczywiście nie przeprowadził inwentaryzacji środków trwałych oraz czy okoliczności popełnienia tego czynu pozwalają na ukaranie go. Komisja I instancji dwukrotnie uznała, że były kierownik jest odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ustaliła bowiem, że nie przeprowadził on inwentaryzacji, mimo że taki obowiązek nakładała na niego ustawa o rachunkowości. Zgodnie z przepisami jednostka ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Artykuł 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości dopuszcza jednak przeprowadzenie inwentaryzacji raz na cztery lata w sytuacji, gdy środki trwałe znajdują się na terenie strzeżonym. Obwiniony ponadto przyznał się do popełnienia czynu. Podczas rozprawy wyjaśniał jednak, że naruszył dyscyplinę finansów z winy nieumyślnej, ponieważ zaufał osobom, z którymi podjął współpracę. Ponadto do naruszenia doszło w pierwszym roku sprawowania przez niego funkcji dyrektora. W pierwszym rzędzie zajął się zapewnieniem podopiecznym warunków kształcenia i wychowania, a także wykonania niezbędnych remontów. W odwołaniach do GKO podnosił także, że poprzedni kierownik nie przekazał mu dokumentacji dotyczącej budynku. Wielokrotnie zwracał się do starostwa z prośbą o dokonanie spisu zdawczo-odbiorczego, ale nigdy nie doszło do przekazania spisu. Zwracał uwagę na trudną sytuację domu dziecka. Budynek wymagał remontu, odcięto również linie telefoniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja I instancji twierdziła, że skoro kierownik nie przeprowadził inwentaryzacji, to należy go uznać za winnego. Wszystkie podnoszone przez niego okoliczności, a także fakt niekarania wcześniej spowodowały, że komisja odstępowała od wymierzenia kary. Z tymi orzeczeniami obwiniony jednak się nie zgadzał. Główna Komisja Orzekająca również stwierdziła, że nie ma wątpliwości, że jest winny, a zatem nie było możliwości uniewinnienia. GKO wzięła jednak pod uwagę fakt, że stopień szkodliwości czynu był znikomy, nie doszło do uszczuplenia finansów publicznych, i umorzyła postępowanie.

SYGN. AKT DF/GKO-4900-92/112/06/3214

ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

REKLAMA

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

REKLAMA

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Wrocław bogate miasto z biednym myśleniem. Kto naprawdę utrzymuje stolicę Dolnego Śląska?

Wrocław nie jest biednym miastem. To bogate miasto, które funkcjonuje jak ktoś z wysoką pensją i stałym debetem na rachunku: zarabia dużo, ale w praktyce cały czas żyje „na styk” i regularnie dopłaca do własnej codzienności długiem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA