Wsparcie dla Straży Granicznej w obliczu kryzysu bez odrębnych uchwał rady gminy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wójt opracował projekt uchwały w ww. zakresie przedmiotowym, jako podstawę prawną powołując art. 7 ust. 1 pkt 14, art. 30 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 2 i art. 8a ust. 1 ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej oraz art. 211 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Analizując pod względem merytorycznym przedmiotowe zamierzenie legislacyjne, należy przede wszystkim wskazać, że przyjęcie uchwały przez radę gminy w takim kształcie będzie obarczone poważnymi wadami prawnymi. Wynika to z faktu, że rada gminy, co do zasady, może podejmować uchwały w różnych sprawach, jednakże nie zawsze przepisy prawne dają taką możliwość. Organy jednostek samorządu terytorialnego muszą bowiem respektować istniejące regulacje prawne. Natomiast jednym z przypadków, w którym rada gminy (czy organ stanowiący innej jednostki samorządu terytorialnego) nie może podejmować uchwały, jest właśnie przekazywanie środków pieniężnych na wspomniany Fundusz Wsparcia Oddziału Straży Granicznej.
W razie podjęcia wspomnianej uchwały przez radę gminy z dużym prawdopodobieństwem zostanie stwierdzona jej nieważność przez organ nadzoru, czyli właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
(…)
Marcin Nagórek
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA