REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości./ fot. Fotolia
Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana definicji obiektu budowlanego ma znaczenie w kontekście opodatkowania wyciągów narciarskich. Naczelny Sąd Administracyjny kształtuje nową linię orzeczniczą, zgodnie z którą opodatkowanie wyciągu ograniczać powinno się wyłącznie do fundamentów i części budowlanych.

REKLAMA

Należy przypomnieć, że w poprzednio obowiązującym stanie prawnym (do 28 czerwca 2015 r.) ustawa Prawo budowlane, do której w zakresie przedmiotu opodatkowania odsyła ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, definiowała obiekt budowlany m.in. jako budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. W tym stanie prawnym sądy administracyjne orzekając w przedmiocie opodatkowania kolei i wyciągów narciarskich wskazywały, że wyciągi tworzą jedną, techniczno-użytkową całość, rozumianą jako zespół urządzeń przeznaczonych do przewozu osób przy użyciu pojazdów lub urządzeń wyciągowych. Z tego powodu, w orzecznictwie dominował pogląd, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości winny podlegać zarówno części budowlane wyciągu, jak również podpory silnika elektrycznego, krzesła, liny, koła napędowe, koła zwrotne, stacje napędowe, stacje napinające, stacje zwrotne oraz urządzenia napinające. Wszystkie te elementy wypełniały bowiem definicję budowli jako całości techniczno-użytkowej wraz z instalacjami i urządzeniami. Argumentację nadto wspierano treścią art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, gdzie w katalogu budowli ustawodawca wskazał wprost na kategorię „obiektu sportowego”.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że utrwalona dotychczas linia orzecznicza zdezaktualizowała się wraz z nowelizacją przepisów ustawy Prawo budowlane. Oceniając prawidłowość dotychczasowego stanowiska w nowej rzeczywistości normatywnej Sąd wskazuje, że brak jest obecnie podstaw prawnych, aby objąć opodatkowaniem całość obiektu jakim jest wyciąg narciarski. Ze względu na brak możliwości objęcia opodatkowaniem całości techniczno-użytkowej, obecnie podatek od wyciągów narciarskich kalkulowany winien być tylko od fundamentów i części budowlanych.

Zobacz: Zadania

REKLAMA

Argumentacja NSA opiera się na normatywnym charakterze nowelizacji. Przypomnieć należy że ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. ustawodawca znowelizował pojęcie obiektu budowlanego w Prawie budowalnym (do którego to pojęcia odsyła ustawa podatkowa) w taki sposób, że za obiekt budowlany uznano: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Skoro więc z definicji budowli usunięto kryterium całości techniczno-użytkowej wraz z urządzeniami, (które w ogóle nie stanowią obecnie elementu budowli), nie można powołując się na to kryterium obejmować całości wyciągu opodatkowaniem. W opinii NSA, rozstrzygając o zakresie opodatkowania wyciągu narciarskiego w znowelizowanym stanie prawnym, na uwadze trzeba mieć, że opodatkowaniu podlegają obiekty budowlane nie będące budynkami lub obiektami małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesione z użyciem wyrobów budowlanych, oraz, że nie podlegają opodatkowaniu urządzenia techniczne, chyba że mają części budowlane – wówczas opodatkowaniu jako budowla podlegają ich części budowlane. Nadto opodatkowaniu podlegają fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poglądu o opodatkowaniu wyłącznie części budowlanych wyciągu nie może również zmienić fakt posługiwania się przez ustawodawcę kategorią budowli: obiekt sportowy. W ocenie Sądu nie jest wystarczającym ocena obiektu przez pryzmat jego funkcji. Rozstrzygając o opodatkowaniu w pierwszej kolejności obiekt należy zakwalifikować do kategorii obiektu budowlanego. Komentowana linia orzecznicza mimo, iż kształtuje się bezpośrednio na tle opodatkowania wyciągów narciarskich, niewątpliwie rzutuje na sprawę podatkowego postrzegania obiektu budowlanego. Z pewnością opisywany pogląd na temat znaczenia nowelizacji Prawa budowlanego będzie miał swoje przełożenie na opodatkowanie innych kategorii budowli.

Dr n. pr. Paweł Grzybowski

Doktor nauk prawnych, w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA