REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości./ fot. Fotolia
Wyciąg narciarski a podatek od nieruchomości./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana definicji obiektu budowlanego ma znaczenie w kontekście opodatkowania wyciągów narciarskich. Naczelny Sąd Administracyjny kształtuje nową linię orzeczniczą, zgodnie z którą opodatkowanie wyciągu ograniczać powinno się wyłącznie do fundamentów i części budowlanych.

Należy przypomnieć, że w poprzednio obowiązującym stanie prawnym (do 28 czerwca 2015 r.) ustawa Prawo budowlane, do której w zakresie przedmiotu opodatkowania odsyła ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, definiowała obiekt budowlany m.in. jako budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. W tym stanie prawnym sądy administracyjne orzekając w przedmiocie opodatkowania kolei i wyciągów narciarskich wskazywały, że wyciągi tworzą jedną, techniczno-użytkową całość, rozumianą jako zespół urządzeń przeznaczonych do przewozu osób przy użyciu pojazdów lub urządzeń wyciągowych. Z tego powodu, w orzecznictwie dominował pogląd, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości winny podlegać zarówno części budowlane wyciągu, jak również podpory silnika elektrycznego, krzesła, liny, koła napędowe, koła zwrotne, stacje napędowe, stacje napinające, stacje zwrotne oraz urządzenia napinające. Wszystkie te elementy wypełniały bowiem definicję budowli jako całości techniczno-użytkowej wraz z instalacjami i urządzeniami. Argumentację nadto wspierano treścią art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, gdzie w katalogu budowli ustawodawca wskazał wprost na kategorię „obiektu sportowego”.

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że utrwalona dotychczas linia orzecznicza zdezaktualizowała się wraz z nowelizacją przepisów ustawy Prawo budowlane. Oceniając prawidłowość dotychczasowego stanowiska w nowej rzeczywistości normatywnej Sąd wskazuje, że brak jest obecnie podstaw prawnych, aby objąć opodatkowaniem całość obiektu jakim jest wyciąg narciarski. Ze względu na brak możliwości objęcia opodatkowaniem całości techniczno-użytkowej, obecnie podatek od wyciągów narciarskich kalkulowany winien być tylko od fundamentów i części budowlanych.

Zobacz: Zadania

Argumentacja NSA opiera się na normatywnym charakterze nowelizacji. Przypomnieć należy że ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. ustawodawca znowelizował pojęcie obiektu budowlanego w Prawie budowalnym (do którego to pojęcia odsyła ustawa podatkowa) w taki sposób, że za obiekt budowlany uznano: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

REKLAMA

Skoro więc z definicji budowli usunięto kryterium całości techniczno-użytkowej wraz z urządzeniami, (które w ogóle nie stanowią obecnie elementu budowli), nie można powołując się na to kryterium obejmować całości wyciągu opodatkowaniem. W opinii NSA, rozstrzygając o zakresie opodatkowania wyciągu narciarskiego w znowelizowanym stanie prawnym, na uwadze trzeba mieć, że opodatkowaniu podlegają obiekty budowlane nie będące budynkami lub obiektami małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesione z użyciem wyrobów budowlanych, oraz, że nie podlegają opodatkowaniu urządzenia techniczne, chyba że mają części budowlane – wówczas opodatkowaniu jako budowla podlegają ich części budowlane. Nadto opodatkowaniu podlegają fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poglądu o opodatkowaniu wyłącznie części budowlanych wyciągu nie może również zmienić fakt posługiwania się przez ustawodawcę kategorią budowli: obiekt sportowy. W ocenie Sądu nie jest wystarczającym ocena obiektu przez pryzmat jego funkcji. Rozstrzygając o opodatkowaniu w pierwszej kolejności obiekt należy zakwalifikować do kategorii obiektu budowlanego. Komentowana linia orzecznicza mimo, iż kształtuje się bezpośrednio na tle opodatkowania wyciągów narciarskich, niewątpliwie rzutuje na sprawę podatkowego postrzegania obiektu budowlanego. Z pewnością opisywany pogląd na temat znaczenia nowelizacji Prawa budowlanego będzie miał swoje przełożenie na opodatkowanie innych kategorii budowli.

Dr n. pr. Paweł Grzybowski

Doktor nauk prawnych, w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA