Kategorie

Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości i opłata targowa w 2021 r. ulegną zmianom. Przewiduje to tzw. Tarcza antykryzysowa 6.0. Co się zmieni?
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości przedsiębiorcom w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19. Jako podstawę prawną uchwały rada wskazała art. 15q ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przedłużenie terminu płatności ma następować na wniosek przedsiębiorcy. Czy we wniosku tym rada gminy może zawrzeć pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń?
Powierzchnia użytkowa hali garażowej wykazana w ewidencji gruntów i budynków jest dla organów podatkowych wiążąca, niezależnie od tego, czy jest zgodna z rzeczywistością. Dane dotyczące powierzchni użytkowej lokali należą bowiem do danych bezwzględnie wiążących organy podatkowe, których nie mogą one samodzielnie podważyć w ramach postępowania podatkowego. Faktyczne obmiary nie mogą skutecznie podważyć zapisów ewidencji, mogą jedynie stanowić informację wskazującą na potrzebę wprowadzenia stosownych zmian.
Przy zwolnieniu z podatku od nieruchomości dla działów specjalnych produkcji rolnej istotne znaczenie ma definicja budynku gospodarczego. Okazuje się, że jej ustalenie może stwarzać sporo problemów.
Zasady prawne w zakresie podatku od nieruchomości reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. O wysokości podatku w 2021 r. zdecydują poszczególne gminy. Może on jednak wzrosnąć maksymalnie o 3,9%. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uiszczania tego podatku w przyszłym roku.
Przedstawiamy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów na temat dodatkowych preferencji w podatku od nieruchomości wprowadzonych ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).
Minął już termin płatności pierwszej raty nieruchomościowego podatku za 2020 r. Wyjaśniamy, jakie konsekwencje grożą osobom niepłacącym terminowo wspomnianej daniny.
Zgodnie z art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej [dalej: Op], bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny. W przypadku nadania decyzji nieostatecznej rygoru natychmiastowej wykonalności, przed wszczęciem egzekucji należy doręczyć podatnikowi zarówno tą decyzję, jak i postanowienie o nadaniu jej tego rygoru.
Zmiana definicji obiektu budowlanego ma znaczenie w kontekście opodatkowania wyciągów narciarskich. Naczelny Sąd Administracyjny kształtuje nową linię orzeczniczą, zgodnie z którą opodatkowanie wyciągu ograniczać powinno się wyłącznie do fundamentów i części budowlanych.
Dnia 9 maja 2019 r. zostało wydane przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nowe rozporządzenie w sprawie zwrotu gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior oraz gruntów zajętych pod sztuczne zbiorniki wodne, będących własnością Skarbu Państwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 931).
Od początku 2019 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. W sposób jednoznaczny regulują one różnie interpretowane dotychczas zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiegają urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej oraz służące do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej. 
Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 24 września 2018 r. o sygnaturze II FPS 1/18 wyjaśnił na korzyść podatników wątpliwości dotyczące rozumienia obowiązujących przed 2016 rokiem zasad rozliczania podatku od nieruchomości objętych współwłasnością.
Kiedy spółka komunalna powinna płacić podatek od nieruchomości? Co z podatkiem od nieruchomości w przypadku spółek o statusie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego?
Generalnie odmowa okazania nieruchomości może wiązać się z karą. Podatnik może zostać obciążony karą nawet do 2800 zł.
Zasady dotyczące opodatkowania gruntów, z pozoru wydają się bardzo klarowne. Przepisy wskazują, że działki rolne są wyłączone z podatku od nieruchomości.
O tym, jaką daninę gmina pobiera za staw, decyduje klasyfikacja gruntu, na którym ten się znajduje. Może się zatem okazać, że – ze względów podatkowych – staw jest stawowi nierówny. Część podatników zapłaci za niego podatek rolny, a część – podatek od nieruchomości.
Podatek od nieruchomości, którą stanowi dom jednorodzinny, należy do jednej z najłatwiejszych danin od strony kalkulacji. Jednak i w tym przypadku istnieje szereg okoliczności, o których właściciele domów powinni pamiętać, albo zwrócić na nie szczególną uwagę.
Na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości ocena obiektu budowlanego pod kątem jego kwalifikacji do wskazanego w ustawie przedmiotu opodatkowania, powinna uwzględniać jego elementy funkcjonalne, w tym jego przeznaczenie, wyposażenie oraz sposób i możliwość wykorzystania tego obiektu jako całości.
Opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości zmieniło się już w styczniu 2017 r. Jak interpretować obecnie obowiązujące przepisy?
W praktyce wiele problemów wzbudza kwestia opodatkowania gruntów i budowli posadowionych w pasie drogi. Zapisy ustawy są na tyle nieprecyzyjne, że część działów podatkowych gmin ma problemy z prawidłowym ustaleniem zobowiązania podatkowego. Cennych wskazówek w tej kwestii dostarcza natomiast wypracowane orzecznictwo sądów administracyjnych.
Podatek od nieruchomości uregulowany jest w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z przepisami tej ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nie tylko nieruchomości, ale również obiekty budowlane.
Poniżej przedstawione zostały zasady naliczania oraz pobierania podatków lokalnych od osób prawnych. Osoby prawne mają obowiązek złożyć deklarację i opłacić podatek od nieruchomości oraz podatek leśny.
Jednostki samorządu terytorialnego dysponujące niezagospodarowanymi gruntami, często oddają je w użytkowanie wieczyste. Niewywiązanie się użytkownika wieczystego z terminów zagospodarowania może być przesłanką do nałożenia dodatkowej opłaty rocznej.
Od 2017 roku nie będzie podatku od nieruchomości ani od budowli, ani od gruntów i budynków wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Może to oznaczać ogromne straty samorządów. I otwiera furtkę dla optymalizacji.
Zakres opodatkowania nieruchomości budzi szereg wątpliwości wśród podatników oraz organów podatkowych. Eksperci proponują, by zakres taki został określony bezpośrednio w ustawie podatkowej.
W 2017 r. stawki maksymalne podatku od nieruchomości nie wzrosną. Minister Finansów ogłosił górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2017 r.
Co to znaczy, że grunt nie może być wykorzystywany do działalności ze względów technicznych? We wrześniu wydane zostały w tym względzie przez NSA dwa ciekawe wyroki.
Gmina będąc osobą prawną, może co do zasady być podatnikiem podatku od nieruchomości. Wątpliwości jednak powstają z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji, w której gmina jako osoba prawna będzie właścicielem nieruchomości i jednocześnie organem podatkowym pobierającym podatek.
Od wakacji 2015 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy Prawo Budowlane. Zmiany w prawie budowlanym niosą za sobą dodatkowe obciążenia w podatku od nieruchomości.
Mam pytania dot. opodatkowania gruntów pod wiatrakami. Rolnik składa do organu podatkowego informację, w której wykazuje, ile należy odpisać mu z roli i potraktować jako grunty związane z działalnością gospodarczą. Od kiedy należy mu to zmienić, od dnia kiedy podpisał on umowę z inwestorem, czy od dnia kiedy rozpoczęto tam jakiekolwiek działania (jak to wówczas wyegzekwować)?
Czy grunty pod liniami energetycznymi podlegają podatkowi od nieruchomości? Co z prowadzeniem na takim gruncie działalności leśnej?
W Polsce geneza podatku od nieruchomości sięga czasów Kazimierza Wielkiego. W III RP Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, pobieranym przez samorządy gminne.
Problem składania przez gminy deklaracji w zakresie podatku od nieruchomości i podatku leśnym pozostaje nadal zagadnieniem wzbudzającym wiele kontrowersji i sprzecznych opinii. Kontrole prowadzone przez Urzędy Kontroli Skarbowej w całej Polsce wykazują, że duża liczba gmina nadal uchyla się od obowiązku składania deklaracji oraz płacenia podatków. Rodzi to konsekwencje w postaci obowiązku uiszczenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Wątpliwości w tej materii budzi możliwość wnioskowania i umarzania tych odsetek lub też analogicznie stosowania innych ulg w spłacie zobowiązań.
Podatek od nieruchomości za garaż ma wzrosnąć. Zmiany proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Podatki i opłaty lokalne w 2014 r. mogą wzrosnąć. Przyczyną prognozowanych zmian jest wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. o 0,9%.
Podatek od nieruchomości w 2014 r. może wzrosnąć o 0,9 proc. O tyle bowiem ulegną podwyższeniu stawki maksymalne tego podatku.
Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.
Użytki rolne podlegają podatkowi od nieruchomości tylko wtedy gdy są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.
Korytarz jako prawnie wyodrębniony teren nie będzie podlegał opodatkowaniu. Oczywiście grunty, które obejmie, pozostaną opodatkowane tak jak dziś – w zależności od ich statusu podatkiem od nieruchomości, rolnym bądź leśnym.
Spółka wodna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz podmiotów w niej nie zrzeszonych podlega podatkowi od nieruchomości
Czy pracownicy służby leśnej, którzy korzystają z udostępnionych im przez Lasy Państwowe mieszkań i domów, muszą regulować podatek od nieruchomości?
Od 2013 r. obowiązują wyższe górne granice stawek podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości pobierany jest przez samorządy gminne. Podatnikami mogą być wszystkie podmioty niezależnie od statusu prawnego, jeżeli mają określony tytuł prawny do korzystania z nieruchomości. Górne granice stawek kwot podatków oraz opłat lokalnych są ustalane przez Ministerstwo Finansów.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało uproszczenie procedury naliczania podatków lokalnych. Ma to usprawnić pracę samorządów i zmniejszyć koszty poboru podatków.
Zdarza się, że rada gminy tak formułuje zapis w uchwale o preferencjach w podatkach i opłatach lokalnych, że mogą wystąpić problemy z właściwą interpretacją jej intencji. Jednym z najczęstszych błędów jest utożsamianie pojęć „zwolnienie” i „ulga”.
Mieszkańcy wielu miast w 2012 r. zapłacą wyższe niż dotąd podatki od nieruchomości. W części miast rosną także inne podatki i opłaty lokalne, np. od środków transportu.
W Monitorze Polskim ukazało się obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r.
Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?
Choć tak postawione pytanie może wydawać się wewnętrznie sprzeczne, to jednak osoby zajmujące się podatkami w praktyce nie widzą w tym pytaniu żadnej sprzeczności. Z takim zagadnieniem na gruncie opodatkowania podatkiem VAT możemy mieć do czynienia w przypadku umowy najmu.
Obok regulowania zobowiązań podatkowych, jednym z podstawowych obowiązków ciążących na podatniku jest terminowe składanie deklaracji lub oświadczeń dotyczących rozliczeń z fiskusem. Niedopełnienie tego obowiązku stanowi niekiedy wykroczenie skarbowe.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.