REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma opłat od źle oznaczonego miejsca parkingowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Adamczyk
audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych
Nie ma opłat od źle oznaczonego miejsca parkingowego
Nie ma opłat od źle oznaczonego miejsca parkingowego

REKLAMA

REKLAMA

Pobór opłaty za parkowanie jest zasadny wyłącznie w sytuacji, w której parkowanie odbywa się w miejscu oznaczonym w sposób prawidłowy. Postawienie wyłącznie znaku pionowego nie jest wystarczające, aby uznać, że miejsce postoju jest prawidłowo wyznaczone. Taki wniosek płynie z orzecznictwa NSA.

Strefy płatnego parkowania (SPP), poza funkcją ograniczania rotacji pojazdów w centrach miast i przeciwdziałania parkowaniu w miejscach do tego nieprzeznaczonych, stanowią dla gmin dodatkowe źródło przychodu. W interesie gminy jest prawidłowe, zgodne z prawem oznaczenie wydzielonej strefy płatnego parkowania oraz poszczególnych miejsc postojowych w tej strefie. Nieprawidłowe oznakowanie tak naprawdę wyklucza możliwość pobierania opłat.

REKLAMA

REKLAMA

CO MÓWIĄ PRZEPISY

Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania / śródmiejskiej strefie płatnego parkowania.

art. 13 ust. 1 ustawy o drogach publicznych

Opłatę pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania / śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo.

art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych

Płatny postój, ale w wyznaczonych stanowiskach

Podstawę prawną do pobierania opłaty za postój w SPP stanowi art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych (dalej: u.d.p.). Opłata jest pobierana za postój pojazdów w miejscu wyznaczonym w strefie, całodobowo lub w określonych godzinach w określone dni robocze.

Ustawodawca, chociaż posługuje się pojęciem "wyznaczone miejsce", nie podał jego legalnej definicji. Jest to o tyle ważne, że niedopełnienie obowiązków związanych właśnie z wyznaczeniem takiego miejsca postoju może prowadzić do utraty możliwości skutecznego pobierania oraz egzekwowania opłat za postów w SPP, w tym opłat dodatkowych z tytułu braku uiszczonej opłaty za postój.

Z ORZECZNICTWA

W powszechnym rozumieniu wyrażenie "wyznaczyć" oznacza "wytyczyć coś, określić granice, bieg czegoś za pomocą linii, znaków". Wyznaczone miejsce jest to więc wydzielona za pomocą linii bądź znaków powierzchnia określonego terenu. Wyrażenie "wyznaczone miejsce" użyte w przepisie art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych oznacza zatem wyznaczone za pomocą linii bądź znaków odpowiednie stanowisko przeznaczone na postój pojazdów samochodowych.

wyrok NSA z 9 października 2017 r., sygn. akt II GPS 2/17

Jak rozumieć wyznaczone miejsce

Orzecznictwo sądów administracyjnych, na przełomie lat funkcjonowania SPP, nie było jednorodne. Pierwotnie uznawano, że obowiązek uiszczania opłaty za parkowanie pojazdu dotyczy całego wydzielonego obszaru ustanowionego jako SPP. Co prawda za wyznaczone miejsce uznawano miejsce wyznaczone do parkowania na drodze publicznej w strefie, ale dopuszczano pobieranie opłat również za parkowanie w każdym innym miejscu, tj. także poza miejscami do tego wyznaczonymi (por. wyrok NSA z 29 stycznia 2014 r., sygn. akt II GSK 1769/12).

REKLAMA

Pogląd ten nie został przychylnie odebrany jako idący wbrew zamierzeniom ustawodawcy - cel funkcjonowania w takim pojmowaniu strefy zostałby zredukowany wyłącznie do zapewnienia gminie przychodów. Obecnie sądy administracyjne odróżniają sytuację, w której pojazd został zaparkowany w SPP, ale w miejscu niewyznaczonym do parkowania (np. na pasie zieleni, na przejściu dla pieszych) od sytuacji, w której zaparkowano go w miejscu w tym celu wyznaczonym. Takim miejscem, w którym postój jest płatny, nie może być teren całej strefy, w której przepisy prawa nie zakazują parkowania pojazdów (por. wyroki NSA: z 25 listopada 2014 r., sygn. akt II GSK 1684/13; z 10 grudnia 2015 r., sygn. akt I OSK 2356/15; z 21 czerwca 2016 r., sygn. akt II GSK 233/15 oraz z 28 września 2017 r., sygn. akt II GSK 3447/15).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacji obowiązujących przepisów dokonał swego czasu również resort infrastruktury, wskazując, że opłata może być pobierana wyłącznie wtedy, gdy postój odbywa się w SPP, w wyznaczonym i oznakowanym miejscu. Co ważne, miejsca dla postoju pojazdów powinny być oznaczone jednocześnie znakami poziomymi i pionowymi.

Z ORZECZNICTWA

W świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D-18 i znakami poziomymi typu P-18. Uzasadniałoby to stwierdzenie, że miejsca postoju oznakowane w strefie płatnego parkowania wyłącznie znakiem poziomym nie spełniają wymagania miejsca wyznaczonego w rozumieniu art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

wyrok NSA z 9 października 2017 r., sygn. akt II GPS 2/17

Wymóg podwójnego oznakowania

Miejsca i stanowiska postojowe wyznacza się za pomocą odpowiednich znaków drogowych, określonych w przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo o ruchu drogowym, tj.: w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych orazw rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Znaki dotyczące strefy płatnego parkowania i miejsc postojowych w tej strefie mają charakter znaków informacyjnych (art. 7 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Nie kreują one zatem obowiązku uiszczenia opłaty za postój w miejscach wyznaczonych tymi znakami, lecz informują, że w tych miejscach taki obowiązek istnieje z mocy prawa.

W strefie płatnego parkowania określonej znakami D-44 i D-55 miejsca do postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi D-18 "parking" oraz znakami poziomymi - liniami: znakiem P-18 "stanowisko postojowe", P-19 "linia wyznaczająca pas postojowy", P-20 "stanowisko postojowe zastrzeżone", "koperta" i P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej".

Miejsca oznaczone wyłącznie znakiem poziomym nie spełniają wymagania miejsca wyznaczonego. W praktyce zastosowanie uchwały oznaczało, że jeżeli na terenie gminy pobierano opłaty za parkowanie na całych obszarach strefy płatnego parkowania, a nie na wyznaczonych miejscach znakami pionowymi i poziomymi, to należało tego zaprzestać. Jeśli zatem wybrane przez kierowcę miejsce postoju (dopuszczalne na ogólnych zasadach prawa o ruchu drogowym) nie zostało oznakowane w sposób właściwy, to miejsce to nie może zostać zakwalifikowane jako miejsce spełniające wymogi stanowiska postojowego. Tym samym naliczenie opłaty za postój w takim miejscu lub nałożenie opłaty dodatkowej wskutek nieuiszczenia opłaty za postój będzie bezprawne.

Bez podwójnego oznakowania opłata jest nielegalna

Znak pionowy nie jest wystarczający, aby uznać, że miejsce postoju zostało prawidłowo wyznaczone. Nie ma tu znaczenia również fakt zastosowania przy tym znaku dodatkowych oznaczeń, np. w formie tabliczki o treści "dotyczy całego terenu parkingu". Takie oznaczenie pionowe, bez względu na dodatkowe treści, bez wymaganego równoczesnego oznakowania poziomego nie spełnia przesłanki wyznaczenia miejsca postojowego, tym samym nie uzasadnia poboru opłaty postojowej.

PRZYKŁAD

Kierowca został ukarany opłatą dodatkową za postój w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia wymaganej opłaty. Miejsce, w którym kierowca zaparkował pojazd, stanowiła zatoka postojowa z miejscami postojowymi oznaczona znakiem pionowym D-18 i tabliczką o treści "dotyczy zatoki". Oprócz znaków pionowych wraz z tabliczkami T-30 określającymi sposób parkowania na ulicach ustawiono oznakowanie pionowe D-44. Organ stwierdził, że oznakowanie pionowe przesądza o spełnieniu przez miejsce postojowe wymogu miejsca wyznaczonego, do którego odnosi się art. 13b ust. 1 u.d.p. Tym samym zasadne było naliczenie opłaty dodatkowej w związku z art. 13f u.d.p. Kierowca nie zgodził się z przyjętą przez organ wykładnią i odwołał się od wydanej w tej sprawie decyzji.

W przykładzie w obronie swojego stanowiska organ podniósł, że zaniechanie wykorzystania znaków poziomych przy wyznaczaniu miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania jest dopuszczalne, jeśli ich funkcję zastępuje konstrukcyjne ustalenie stanowisk na wydzielonych parkingach. Organ wskazał, że sporne miejsce znajdowało się w zatoce postojowej wyznaczonej od strony jezdni przez krawężnik najazdowy umożliwiający wjazd oraz od strony chodnika krawężnikiem najazdowym utrudniającym wjazd na ten chodnik. Ponadto miejsca w zatoce oddzielone są od jezdni inną fakturą nawierzchni z kostki kamiennej, zaś od strony chodnika słupkami blokującymi, koszami na odpady i donicami na kwiaty. Tak wyznaczone miejsca, w ocenie organu, powinny być kwalifikowane jako postojowe stanowiska wydzielone konstrukcyjnie, a jako takie nie muszą być dodatkowo wydzielone oznaczeniem poziomym - znaki pionowe należy uznać za wystarczające. Problem w tym, że o ile w ogóle mowa o wydzieleniu konstrukcyjnym miejsca postojowego, to nie w odniesieniu do konstrukcji zatoki, lecz w odniesieniu do stanowiska postojowego. Jeżeli znaków poziomych nie zastosowano, organizator strefy musi wykazać, że pojazd pozostawiono w strefie płatnego parkowania na wydzielonym parkingu, w obrębie którego ustalono konstrukcyjnie stanowiska postojowe zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.

Wnioski:

Nie w całym obszarze SPP występują miejsca, w których za postój pojazdów samochodowych można pobierać opłaty lub w przypadku braku takiej opłaty zastosować opłatę dodatkową. Tu miejsca postojowe muszą być w terenie tej strefy dodatkowo wyznaczone przez stosowanie podwójnego oznakowania, tj. zarówno znaków pionowych, jak i poziomych, względnie znaku pionowego i konstrukcyjnego wydzielenia stanowiska. Nie jest wystarczające oznaczenie miejsca postojowego wyłącznie znakiem pionowym albo poziomym. Inaczej istnieje podstawa do podważania legalności poboru opłaty za postój pojazdów w tym miejscu (por. wyrok. NSA z 29 maja 2020 r., sygn. akt I GSK 1655/19).

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji nr 12/2021

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA