REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie pomocy publicznej - ulga inwestycyjna

Piotr Ciszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy ulga inwestycyjna przyznawana na podstawie art. 13 ustawy o podatku rolnym jest pomocą w rolnictwie? Czy należy wydać podatnikowi zaświadczenie o uzyskanej pomocy? Jeśli tak, to czy należy w zaświadczeniu wykazać całą kwotę pomocy, jaką może wykorzystać podatnik? Jak i w jakim sprawozdaniu należy wykazywać ulgę inwestycyjną? Czy gmina może domagać się od Ministerstwa Finansów zwrotu utraconych dochodów z tytułu ustawowej ulgi inwestycyjnej?

Odpowiedź: Tak. Ulga inwestycyjna jest pomocą publiczną, ale w związku z jej udzieleniem nie wydaje się zaświadczenia o uzyskanej pomocy.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Z pomocą publiczną mamy do czynienia wówczas, gdy organ administracji publicznej (np. wójt gminy) lub inny podmiot dysponujący środkami publicznymi dokona przysporzenia tych środków lub zrezygnuje z ich poboru na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą - w tym rolniczą działalność gospodarczą. Pomoc publiczna wystąpi, gdy przedsiębiorca, z tytułu owego przysporzenia lub zwolnienia z zapłaty ustawowych obciążeń, uzyska korzyść ekonomiczną oraz gdy będzie ona udzielona w sposób selektywny - naruszający zasady konkurencji. Ulgi i zwolnienia przyznawane wszystkim przedsiębiorcom nie stanowią pomocy publicznej, np. obniżenie ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczania podatku rolnego na terenie danej gminy. Do pomocy publicznej nie zalicza się ulgi na budowę obiektów służących ochronie środowiska, jeżeli nie mają one żadnego związku z działalnością rolniczą prowadzoną przez rolnika w gospodarstwie rolnym.

Przyznanie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym należy uznać za pomoc publiczną, pod warunkiem że będzie ona pomocą w działalności rolniczej producenta rolnego. Większość tytułów prawnych do ulgi inwestycyjnej zawartych w art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym) spełnia ten warunek.

Rodzaje pomocy publicznej w rolnictwie

Pomoc publiczna w rolnictwie może być udzielana jako pomocde minimis bądź jako pomoc w ramach tzw. wyłączeń grupowych. Oba rodzaje pomocy nie podlegają notyfikacji do Komisji Europejskiej. O przyporządkowaniu danego przysporzenia (zwolnienia bądź ulgi) do danego rodzaju pomocy w zasadniczej mierze rozstrzyga to, w jakim celu się jej udziela.

REKLAMA

Pomoc de minimis jest pomocą bez określonego celu. Udziela się jej do kwotowo określonej wysokości. W rolnictwie wynosi ona 7,5 tys. euro w ciągu 3 lat obrotowych. Wyłączenia grupowe natomiast stanowią rodzaj pomocy udzielanej na konkretne przeznaczenia, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (dalej: rozporządzenie nr 1857/2006)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga inwestycyjna będzie niewątpliwie pomocą publiczną udzieloną w ramach wyłączeń grupowych, określoną w art. 4 „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” rozporządzenia nr 1857/2006. Zaświadczenia o uzyskanej pomocy w takim przypadku nie wydaje się. Obowiązek wydania takiego zaświadczenia istnieje jedynie w odniesieniu do pomocy de minimis.

Przyznając ulgę inwestycyjną, należy też pamiętać o wypełnieniu polskich przepisów proceduralnych, dotyczących pomocy publicznej (art. 37-39 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

Zgodnie z ustawą o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podatnik wraz z wnioskiem o przyznanie ulgi powinien złożyć informację o otrzymanej pomocy publicznej na to przedsięwzięcie lub informację o nieotrzymaniu pomocy na formularzach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy.

Wartością pomocy publicznej z tytułu ulgi inwestycyjnej jest kwota ulgi określona w decyzji przyznającej. Nie ma tu znaczenia, że w efekcie podatnik nie wykorzysta całej kwoty w ciągu 15 lat.

Sprawozdanie o pomocy publicznej

Ulgi inwestycyjne, jak i inne zwolnienia i ulgi, które stanowią pomoc publiczną w rolnictwie, udzielaną w ramach wyłączeń grupowych, należy wykazywać w sprawozdaniu rocznym przekazywanym Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi drogą elektroniczną - za pośrednictwem właściwych miejscowo regionalnych izb obrachunkowych - w terminie 90 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego, którego sprawozdanie dotyczy.

Przy wypełnianiu sprawozdań należy posługiwać się drukiem aktualnych formularzy zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl). Wzory sprawozdań i zasady ich wypełniania określa rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy.

Rekompensata utraconych dochodów

Do 2004 r. gminy mogły otrzymać część rekompensującą subwencji ogólnej, składającą się m.in. z kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w ustawach o: podatku rolnym, podatku leśnym z 30 października 2002 r., podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r.

Obecnie brak przepisów uprawniających gminę do ubiegania się od MF zwrotu utraconych dochodów z tytułu ulg inwestycyjnych. Kwot ulg inwestycyjnych nie wykazuje się też w skutkach udzielonych ulg sprawozdania Rb-27S, dotyczącego dochodów gmin.

ZAPAMIĘTAJ!

O fakcie przyznania pomocy, a ściślej zakwalifikowania ulgi inwestycyjnej do pomocy publicznej w ramach wyłączeń grupowych, oraz o określeniu kwoty pomocy należy podatnika poinformować w decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną.

Piotr Ciszewski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 93, poz. 585)

• Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. nr 200, poz. 1682; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844; ost.zm. M.P. z 2008 r. nr 78, poz. 692)

• Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1655)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz.U. nr 61, poz. 413)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy (Dz.U. nr 174, poz. 1081)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.Urz. UE L 358 z 16 grudnia 2006 r.)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA