REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zapłacimy za przejazd autostradami budowanymi przez Państwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Bugajski

REKLAMA

Projekt rozporządzenia w sprawie opłat za przejazd autostradami budowanymi przez Państwo stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 37e ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Zgodnie z powyższym przepisem Minister Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia, stawki opłat za przejazd autostradą, mając na uwadze potrzeby utrzymania i ochrony dróg istotnych dla rozwoju sieci drogowej.

Podstawa prawna

Spójrzmy, zgodnie z art. 37a ust. 3 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym („ustawa”), Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ma prawo do  pobierania opłat za przejazd autostradą w okresie nieobjętym umową o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady pod warunkiem przystosowania autostrady do poboru tych opłat.

REKLAMA

REKLAMA

Stawki opłat za przejazd kilometra autostrady, niezależnie od kategorii pojazdu, nie mogą być wyższe niż 2 zł oraz nie mogą przekroczyć stawek opłat za przejazd, obliczonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13ha ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych .

Ważne jest, iż minister Infrastruktury może, w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 37e ust. 2 ustawy, zróżnicować stawki opłat za przejazd autostradą ze względu na:

- liczbę osi,

REKLAMA

- emisję spalin pojazdu samochodowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- porę dnia,

- kategorię dnia,

- porę roku. 

Czytaj także: Opłaty za przejazd po drogach krajowych – projekt zmian>>

Jakie są kategorie pojazdów?

Art. 37a ust. 6 ustawy ustala następujące kategorie pojazdów w celu określenia stawek opłat za przejazd autostradą:

1) motocykle (kategoria 1);

2) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategoria 2);

3) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton (kategoria 3);

4) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton (kategoria 4);

5) autobusy (kategoria 5).

Czego dotyczy rozporządzenie?

W niniejszym rozporządzeniu Minister Infrastruktury zaproponował wysokość stawek opłat za przejazd po autostradach budowanych przez Państwo. Innymi słowy, na odcinkach autostrad na których opłaty pobierane będą na podstawie przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub drogową spółkę specjalnego przeznaczenia i dotyczą wszystkich kategorii pojazdów określonych w art. 37a ust. 6 ustawy.

W odniesieniu do pojazdów kategorii 3, 4 i 5 (czyli co najmniej o masie DMC 3,5 tony i więcej) przepisy niniejszego projektu mają mieć zastosowanie wyłącznie do tych odcinków autostrad, które nie zostały objęte elektronicznym systemem poboru opłat wprowadzonym przez ustawę z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 218, poz. 1391).

Ile trzeba będzie zapłacić?

Wysokość opłaty za przejazd dla pojazdów kategorii 2 (czyli dla pojazdów osobowych) została ustalona w wysokości 0,20 zł/km. Jest to stawka, którą Minister Infrastruktury proponował w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o drogach publicznych i niektórych innych ustaw . Jak przyznaje MI jest to także średnia stawka, która posłużyła do oceny skutków finansowych obowiązywania ww. ustawy oraz postępowaniach przetargowych na budowę i eksploatację autostrady A1 na odcinku Stryków – Pyrzowice oraz autostrady A2 na odcinku Stryków – Konotopa.

Przy analizie Minister Infrastruktury wykazał się dużą dozą wrażliwości. Wziął pod uwagę utrzymanie odpowiedniego poziomu ruchu oraz wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Przypomnijmy, iż w dniu 22 grudnia 2007 roku otwarto do ruchu dwie sekcje autostrady A1 na odcinku Rusocin – Stanisławie – Swarożyn i do 20 lutego 2008 r. nie pobierano opłat, co było przyjęte przez użytkowników dróg z radością. Tym niemniej, od 20 lutego 2008 r. do 1 maja 2008 r. wprowadzono stawkę 0,27 zł/km wynikającą z umowy koncesyjnej. Rezultaty? Zauważono znaczny wzrost natężenia ruchu oraz wpływów do KFD.

W dniu 1 maja 2008 r. wprowadzono stawkę w wysokości 0,14 zł/km, która miała charakter preferencyjny a jej zastosowanie pokrywało się w czasie z okresem modernizacji drogi krajowej nr 1. Czasowe zastosowanie niższej stawki miało na celu zmniejszenie obciążenia ruchem drogi krajowej nr 1.

Od 1 lipca 2009 r. wprowadzono opłatę w wysokości 0,20 zł/km, która obowiązuje do dziś. Nie zauważono znaczącego spadku ruchu pojazdów z uwagi na wprowadzenie opłat w ww. wysokości. Odnotowywane są wprawdzie sezonowe wahania ruchu, co jest jednak zjawiskiem normalnym i typowym dla drogi prowadzącej nad morze. W okresie letnim, gdy wzrasta znacząco natężenie ruchu, obserwowane jest tworzenie się kolejek na bramkach.

Wysokość stawek dla pojazdów kategorii 3, 4 i 5 (pojazdów ciężarowych) Minister Infrastruktury ujednolicił z poziomem stawek określonym przepisami projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, przygotowanego na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy o drogach publicznych.

I tak, analogicznie do przepisów ww. rozporządzenia stawki opłat dla pojazdów kategorii 3, 4 i 5, czyli „ciężarówek” zostały zróżnicowane ze względu na dopuszczalną masę całkowitą pojazdów oraz ze względu na klasę pojazdów w EURO.

Czytaj także: Elektroniczny System Poboru Opłat>>

Jakie będą wpływy do budżetu?

Minister Infrastruktury prognozuje, iż po dostosowaniu wszystkich autostrad do poboru opłat, do Krajowego Funduszu Drogowego będzie wpływało z systemu 1,2 mld zł rocznie. Wpływy te stanowić będą stałe źródło zasilania KFD, który finansuje realizację zadań w zakresie budowy i przebudowy sieci dróg krajowych.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Stan prac:

Projekt ww. rozporządzenia został przesłany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych w dniu  3 lutego 2011 r.

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA