reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Czy placówki gastronomiczne podlegają opłacie targowej

Czy placówki gastronomiczne podlegają opłacie targowej

Do właściciela stoiska gastronomicznego, na którym sprzedaje on prażoną kukurydzę, jedzenie typu fast food, lody, piwo oraz napoje, gmina wysłała inkasenta z informacją, że ma obowiązek zapłaty opłaty targowej. Czy w tym przypadku gmina ma prawo do jej poboru?

Odpowiedź

W przedstawionej sytuacji odpowiedź nie jest jednoznaczna. Z jednej strony, ustawodawca w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wskazał, że opłatę targową uiszcza się z tytułu dokonywania sprzedaży na targowiskach, za które uznał wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż. Bazując na tej definicji, należy stwierdzić, że dotyczy to także jedzenia przygotowywanego w celu sprzedaży i tym samym podmiot jej dokonujący ma obowiązek zapłaty opłaty targowej. Z drugiej strony, sprzedaż to tylko „finalna” czynność polegająca sama w sobie na odpłatnym przekazaniu wytworzonego jedzenia. Trudno sobie wyobrazić przedsiębiorcę (czyli podmiot z definicji działający w celu osiągnięcia zysku), który wytwarza jedzenie, którego później nie sprzedaje. Tym bardziej że w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w sekcji I ujęto w dziale 56 usługi związane z wyżywieniem w takich miejscach, jak: restauracje, lokale samoobsługowe, usługi dla odbiorców zewnętrznych (katering) i gospodarstw domowych, usługi stołówkowe czy związane z przygotowywaniem i podawaniem napojów.

Zobacz również: Nadpłata w podatkach lokalnych

Ze względu na niejasność przepisów w sprawie wypowiadały się również sądy administracyjne. WSA w Gdańsku w wyroku z 24 kwietnia 2012 r. (sygn. akt I SA/Gd 223/12) stwierdził, że „opłaty targowej nie można pobierać od każdej działalności gospodarczej prowadzonej na targowisku. Jedynie zawieranie umów sprzedaży w rozumieniu art. 535 k.c. i czynności zmierzające do ich zawarcia nakładają na podmioty wykonujące te czynności obowiązek uiszczenia opłaty. Nie podlegają opłacie targowej podmioty, które na targowisku nie dokonują sprzedaży, lecz świadczą wyłącznie usługi”. Podobnie stwierdził WSA w Szczecinie w wyroku z 20 sierpnia 2014 r. (sygn. akt I SA/Sz 219/14).

Oprócz wyroków sądów, w tym zakresie wypowiedział się również Minister Finansów. W piśmie Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z 17 kwietnia 2014 r. (zn. PL/LS/838/1/MGS/14/RD-37635) stwierdzono m.in., że „opłacie nie podlegają podmioty, które na targowisku nie dokonują sprzedaży, lecz świadczą wyłącznie usługi. Co prawda, usługi gastronomiczne w swoim zakresie obejmują także zawieranie umów sprzedaży, gdyż sprzedawca ostatecznie przenosi na nabywcę własność posiłku i mu ten posiłek wydaje, a nabywca odbiera posiłek i płaci cenę. Jednak usługa gastronomiczna zawiera w sobie także przygotowanie posiłku i jego podanie. Usługa gastronomiczna jest zatem pojęciem zakresowo szerszym od sprzedaży i składa się z wielu czynności, w skład których wchodzi także sprzedaż. Podmioty świadczące wyłącznie usługi gastronomiczne nie podlegają opłacie targowej (wyrok WSA w Gdańsku z 24.02.2012 r., sygn. akt I SA/Gd 223/12 i wyrok WSA w Szczecinie z 6 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/Sz 539/13). Jednakże sprzedaż gotowych wyrobów (napojów, słodyczy itp.) bezspornie należy zaliczyć do działalności handlowej (sprzedaży) podlegającej opłacie targowej (wyrok NSA z 17.02.2010 r., sygn. akt II FSK 1610/08)”.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji

Zdjęcia

Opłata targowa/ Fot. Fotolia
Opłata targowa/ Fot. Fotolia

Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

NGL Legal (NGL Wiater sp.k)

Nowoczesne doradztwo prawno-podatkowe dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama