REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek rolny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Binaś
Podatek rolny
Podatek rolny
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna kupiła 10 ha użytków rolnych, w tym 4,25 ha to grunty orne klasy IIIa, 2,45 ha to grunty orne klasy IVb, 2,3 ha to użytek zielony (łąka klasy III), a 1 ha to łąka klasy V (na której znajduje się staw). Jaka powierzchnia nieruchomości gruntowych będzie podstawą naliczenia podatku rolnego oraz w jaki sposób powinien zostać naliczony podatek rolny za staw?

Odpowiedź

Nieruchomość gruntowa o powierzchni 10 ha stanowi gospodarstwo rolne (art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym; dalej u.p.r.). Wszystkie wymienione w pytaniu grunty to użytki rolne (jeden z dwóch rodzajów gruntów rolnych), których enumeratywne wyliczenie zawiera § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja gruntów i budynków to rodzaj rejestru prowadzonego przez każdego starostę, która jest wiążąca dla organów podatkowych w zakresie ustalania/określania kwot zobowiązań podatkowych z tytułu podatków lokalnych. Znaczenie tego rejestru zostało wskazane m.in. w wyroku WSA w Warszawie z 3 października 2014 r. (sygn. akt III SA/Wa 642/14).

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą wymiaru podatku rolnego dla użytków rolnych jest liczba tzw. hektarów przeliczeniowych (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.r.), która powstaje na skutek przemnożenia hektarów fizycznych przez właściwe dla danej klasy gruntu przeliczniki zawarte w art. 4 ust. 5 u.p.r.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W celu ustalenia powierzchni w hektarach przeliczeniowych jako podstawy wymiaru podatku rolnego należy jeszcze ustalić, w którym z czterech okręgów podatkowych znajduje się gmina, na terenie której są zlokalizowane przedmiotowe nieruchomości. Podstawę do tego stanowi rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. Jeżeli np. gmina, na terenie której znajdują się wskazane w pytaniu nieruchomości, znajdowałaby się w IV okręgu podatkowym, to liczba hektarów przeliczeniowych byłaby następująca:

REKLAMA

● kl. III a – 5,3125 ha (4,25 ha fiz. × 1,25),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kl. IV b – 1,47 ha (2,45 ha fiz. × 0,6),

● kl. III – 2,185 ha (2,3 ha fiz. × 0,95).

Zobacz również: Nieprawidłowości przy ściąganiu podatków lokalnych

Grunt stanowiący łąkę klasy V jest z uwagi na posiadaną klasę zwolniony z podatku rolnego (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.r.). Ponieważ jednak znajduje się na nim staw, odrębnego wyjaśnienia wymaga kwestia opodatkowania gruntów znajdujących się pod stawami. Jest to jeden z rodzajów użytków rolnych oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako Wsr. Jeżeli nieruchomość gruntowa posiada w części taką klasyfikację, to wymiar podatku rolnego za grunty pod stawami będzie uzależniony od ewentualnego zarybienia.

Jeżeli staw nie jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów jest przeliczana na hektary przeliczeniowe według przeliczników wskazanych w art. 4 ust. 5 u.p.r. (tj. tak jak użytki rolne). Jeżeli staw jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów będzie przeliczana w stosunku:

● 1 : 1, jeżeli staw będzie zarybiony ściśle określonymi przez ustawodawcę gatunkami ryb (łosoś, troć, głowacica, palia, pstrąg),

● 1 : 0,2, jeżeli staw będzie zarybiony innymi gatunkami ryb

– art. 4 ust. 7 u.p.r.

W praktyce może pojawić się problem. W sytuacji, kiedy staw niezarybiony posiada oznaczenie jako Wsr, ale nie ma oznaczenia użytku rolnego, może pojawić się problem. Uniemożliwia to jego przeliczenie na hektary przeliczeniowe przy użyciu przeliczników z art. 4 ust. 5 u.p.r. W takich przypadkach organy podatkowe nie powinny opodatkowywać takich gruntów, tylko doprowadzić do ich prawidłowego oznaczenia w ewidencji gruntów i budynków.

MARCIN BINAŚ

Autor jest specjalistą w zakresie podatków i opłat stanowiących w całości dochody własne gmin, pracownikiem Wydziału Kontroli RIO w Szczecinie

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, ust. 5 i ust. 7, art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 40)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz.U. nr 143, poz. 1614)

● § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 542)

Polecamy serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA