REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek rolny

Marcin Binaś
Podatek rolny
Podatek rolny
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna kupiła 10 ha użytków rolnych, w tym 4,25 ha to grunty orne klasy IIIa, 2,45 ha to grunty orne klasy IVb, 2,3 ha to użytek zielony (łąka klasy III), a 1 ha to łąka klasy V (na której znajduje się staw). Jaka powierzchnia nieruchomości gruntowych będzie podstawą naliczenia podatku rolnego oraz w jaki sposób powinien zostać naliczony podatek rolny za staw?

Odpowiedź

Nieruchomość gruntowa o powierzchni 10 ha stanowi gospodarstwo rolne (art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym; dalej u.p.r.). Wszystkie wymienione w pytaniu grunty to użytki rolne (jeden z dwóch rodzajów gruntów rolnych), których enumeratywne wyliczenie zawiera § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja gruntów i budynków to rodzaj rejestru prowadzonego przez każdego starostę, która jest wiążąca dla organów podatkowych w zakresie ustalania/określania kwot zobowiązań podatkowych z tytułu podatków lokalnych. Znaczenie tego rejestru zostało wskazane m.in. w wyroku WSA w Warszawie z 3 października 2014 r. (sygn. akt III SA/Wa 642/14).

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą wymiaru podatku rolnego dla użytków rolnych jest liczba tzw. hektarów przeliczeniowych (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.r.), która powstaje na skutek przemnożenia hektarów fizycznych przez właściwe dla danej klasy gruntu przeliczniki zawarte w art. 4 ust. 5 u.p.r.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W celu ustalenia powierzchni w hektarach przeliczeniowych jako podstawy wymiaru podatku rolnego należy jeszcze ustalić, w którym z czterech okręgów podatkowych znajduje się gmina, na terenie której są zlokalizowane przedmiotowe nieruchomości. Podstawę do tego stanowi rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. Jeżeli np. gmina, na terenie której znajdują się wskazane w pytaniu nieruchomości, znajdowałaby się w IV okręgu podatkowym, to liczba hektarów przeliczeniowych byłaby następująca:

REKLAMA

● kl. III a – 5,3125 ha (4,25 ha fiz. × 1,25),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kl. IV b – 1,47 ha (2,45 ha fiz. × 0,6),

● kl. III – 2,185 ha (2,3 ha fiz. × 0,95).

Zobacz również: Nieprawidłowości przy ściąganiu podatków lokalnych

Grunt stanowiący łąkę klasy V jest z uwagi na posiadaną klasę zwolniony z podatku rolnego (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.r.). Ponieważ jednak znajduje się na nim staw, odrębnego wyjaśnienia wymaga kwestia opodatkowania gruntów znajdujących się pod stawami. Jest to jeden z rodzajów użytków rolnych oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako Wsr. Jeżeli nieruchomość gruntowa posiada w części taką klasyfikację, to wymiar podatku rolnego za grunty pod stawami będzie uzależniony od ewentualnego zarybienia.

Jeżeli staw nie jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów jest przeliczana na hektary przeliczeniowe według przeliczników wskazanych w art. 4 ust. 5 u.p.r. (tj. tak jak użytki rolne). Jeżeli staw jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów będzie przeliczana w stosunku:

● 1 : 1, jeżeli staw będzie zarybiony ściśle określonymi przez ustawodawcę gatunkami ryb (łosoś, troć, głowacica, palia, pstrąg),

● 1 : 0,2, jeżeli staw będzie zarybiony innymi gatunkami ryb

– art. 4 ust. 7 u.p.r.

W praktyce może pojawić się problem. W sytuacji, kiedy staw niezarybiony posiada oznaczenie jako Wsr, ale nie ma oznaczenia użytku rolnego, może pojawić się problem. Uniemożliwia to jego przeliczenie na hektary przeliczeniowe przy użyciu przeliczników z art. 4 ust. 5 u.p.r. W takich przypadkach organy podatkowe nie powinny opodatkowywać takich gruntów, tylko doprowadzić do ich prawidłowego oznaczenia w ewidencji gruntów i budynków.

MARCIN BINAŚ

Autor jest specjalistą w zakresie podatków i opłat stanowiących w całości dochody własne gmin, pracownikiem Wydziału Kontroli RIO w Szczecinie

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, ust. 5 i ust. 7, art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 40)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz.U. nr 143, poz. 1614)

● § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 542)

Polecamy serwis: Finanse

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA