REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opodatkowanie budynków gospodarczych./ fot. Fotolia
Opodatkowanie budynków gospodarczych./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ogólną zasadą ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, każdy budynek podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Opodatkowanie budynków wspomnianym podatkiem nie ma jednak charakteru absolutnego. Ustawodawca przewiduje szereg wyjątków, a wśród nich wymienia m.in. budynki gospodarcze, które służą wyłącznie działalności rolniczej.

Mowa w tym zakresie o przepisie art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z jego brzmieniem zwalnia się z opodatkowania budynki gospodarcze lub ich części położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej.

REKLAMA

REKLAMA

Powołane zwolnienie odnosi się do określonego rodzaju budynków, a wiec posiada wyłącznie charakter przedmiotowy. Oznacza to, że dla jego zastosowania nie ma jakiegokolwiek znaczenia aspekt podmiotowy, a więc kwestia kto owe budynki posiada. Rzeczą istotną pozostaje jednak, aby budynki położone były na gruntach gospodarstwa rolnego. Jest to przesłanka niezwykle ważka, gdyż budynek gospodarczy, który nie jest posadowiony na użytku rolnym będącym częścią składową gospodarstwa rolnego, nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia i to nawet, gdy będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej.

INFORAKADEMIA poleca: JAK SKUTECZNIE WYEGZEKWOWAĆ PODATKI W GMINIE

Z praktycznego punktu widzenia powyższe elementy konstrukcyjne omawianego zwolnienia nie wydają się nazbyt problematyczne. Identyfikacja budynku jako gospodarczego odbywać powinna się w oparciu o zapisy ewidencji gruntów i budynków. Kwestia jego posadowienia na gruntach o odpowiedniej kwalifikacji również identyfikowana jest przy pomocy zapisów ww. ewidencji. Jak wskazują regulacje ustawy Ordynacja podatkowa dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone (art. 194 § 1). Ewidencja gruntów i budynków jest właśnie tego rodzaju dokumentem urzędowym, a więc dane w niej wskazane stanowią podstawę przy wymiarze podatku od nieruchomości w tym też kwalifikacji przedmiotu opodatkowania jako zwolnionego z daniny.

REKLAMA

Kwestią zdecydowanie najtrudniejszą, a zarazem najdonioślejszą dla stosowania omawianego zwolnienia, pozostaje okoliczność tego czy budynek gospodarczy w danym stanie faktycznym służy wyłącznie działalności rolniczej. Ustawodawca nie definiuje pojęcia „służący”. W literaturze przyjmuje się, że budynek służy określonemu rodzajowi działalności wtedy, gdy jest on faktycznie stale zajęty na prowadzenie tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pracownicy

W praktyce orzeczniczej podkreśla się, że o zwolnieniu budynku gospodarczego z opodatkowania decyduje jego realne wykorzystanie do działalności rolniczej. Przykładowo działalności takiej Naczelny Sąd Administracyjny nie dostrzega w wykonywanych przez Spółkę (Sp. z o.o. będąca grupą producentów owoców i warzyw), czynnościach polegających na przechowywaniu, magazynowaniu, sortowaniu i przygotowywaniu do sprzedaży owoców wyprodukowanych wyłącznie przez członków grupy (II FSK 2362/15). W komentowanym rozstrzygnięciu wskazano, że Spółka skupuje od swoich udziałowców warzywa oraz owoce, przechowuje je w stanowiącym jej własność budynku, a następnie po ich przygotowaniu sprzedaje je podmiotom trzecim. W toku postępowania spółka podnosiła, że powołana została, aby reprezentować interesy swoich członków, a prowadzona działalność nie przynosi jej zysków. Zaznaczyła, że nawet gdyby uznać, że budynek będący jej własnością nie służy działalności rolniczej grupy, to z pewnością służy działalności rolniczej jej członków. W przedmiotowej sprawie organ uznał, że budynek służący przechowywaniu zakupionych przez Spółkę od członków grupy płodów rolnych służyć będzie prawie wyłącznie działalności gospodarczej, a nie rolniczej. Pogląd ten w całości podtrzymał NSA.

Na rzeczywisty charakter wykorzystania budynku gospodarczego NSA zwrócił uwagę również przy ocenie budynków służących produkcji oraz przechowywaniu biogazu (II FSK 2476/14). W toku postępowania podatnik podkreślał, że biogazownia rolnicza jest komplementarną częścią gospodarstwa rolnego (infrastrukturą towarzyszącą produkcji roślinnej i zwierzęcej w tym produkcji zwierzęcej typu przemysłowo-fermowego). To właśnie na tej okoliczności podatnik opierał przekonanie, że biogazownia służy przede wszystkim działalności rolniczej, nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej, a podstawowym celem jej działalności nie jest działalność przemysłowa. Organy ustaliły jednak, że inwestycja w postaci biogazowni służy produkcji biogazu - paliwa odnawialnego, który wykorzystywany jest do produkcji energii elektrycznej i cieplnej, przeznaczonej - co nie ulega wątpliwości - na potrzeby podatnika, jak i na sprzedaż do sieci. Spółka na żadnym etapie postępowania nie twierdziła, że całość energii elektrycznej wykorzystuje na własne potrzeby. Na tej podstawie NSA akceptując poglądy organów, uznał, ze w niniejszej sprawie budynek stanowiący biogazownię nie jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności rolniczej.

Z powyższych analiz wynika, że zakwalifikowanie budynku jako zwolnionego z opodatkowania wymaga szeregu ustaleń. Oprócz konieczności wykazania, że jest to budynek gospodarczy, posadowiony na użytkach rolnych, będących częścią składową gospodarstwa rolnego, organ winien dokonać precyzyjnych ustaleń w zakresie jego rzeczywistego wykorzystania. Ważnym jest, że w świetle komentowanego przepisu budynek gospodarczy winien służyć wyłącznie działalności rolnej. Jeżeli zatem w jakiejkolwiek części podmiot ubiegający się o zwolnienie wykorzystuje budynek do działalności handlowej, nie może on zostać objęty przedmiotowym zwolnieniem.    

Powyżej analizowane poglądy mogą stanowić argument dla organów podatkowych, aby faktyczne wykorzystywanie budynków gospodarczych, deklarowanych przez podatników jako zwolnione z opodatkowania, weryfikować na bieżąco.

Paweł Grzybowski

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA