REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez konkursu to nie znaczy, że bez upoważnienia

Elżbieta Gnatowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Naruszenie przepisu proceduralnego, dotyczącego sposobu wydatkowania środków publicznych, nie jest automatycznie równoznaczne z działaniem wypełniającym znamiona czynu określonego w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu polegającego na dokonaniu wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu takiego upoważnienia.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik dyscypliny finansów publicznych zarzucił Małgorzacie P. - dyrektorowi pogotowia ratunkowego w K. - popełnienie czynu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Obwiniona doprowadziła do wydatkowania środków publicznych na świadczenia zdrowotne, które zakontraktowane zostały bez stosowania wymaganych prawem procedur, tj. bez przeprowadzenia konkursów ofert wymaganych przez art. 35a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Było to skutkiem przyjęcia wadliwej wykładni przepisów przez służby prawne pogotowia ratunkowego w K.

Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych rozpatrywała odwołanie wniesione przez panią Małgorzatę P. - dyrektora pogotowia ratunkowego w K. - od orzeczenia Regionalnej Komisji Orzekającej przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w K. z 6 listopada 2007 r. Orzeczeniem tym uznano ją za winną nieumyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, polegającego na dokonaniu, w okresie od stycznia do grudnia 2005 r., wydatków ze środków publicznych na świadczenia zdrowotne bez upoważnienia, tj. bez przeprowadzenia stosownych konkursów ofert określonych w art. 35a ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. W ocenie komisji orzekającej w chwili popełnienia czynu naruszało to art. 28 ust. 2 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, a obecnie art. 35 ust. 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a tym samym stanowiło naruszenie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odwołując się od orzeczenia komisji orzekającej I instancji, obwiniona powołała się na specyfikę działania publicznej służby zdrowia. W jej ocenie nieprzeprowadzenie konkursów ofert nieskutkowało żadnymi stratami finansowymi dla kierowanej przez nią jednostki. Przeciwnie, gdyby zamiast kontynuowania dotychczasowych umów przeprowadzono konkursy, wydatkowana kwota mogłaby być znacznie wyższa z uwagi na stale pojawiające się żądania podwyżek płac w służbie zdrowia.

REKLAMA

Główna Komisja Orzekająca stanęła na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie - pomimo oczywistego naruszenia art. 35a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej - nie doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Samo naruszenie przywołanego przepisu (nawet rażące) nie jest automatycznie równoznaczne z dokonywaniem wydatków bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem. Zdaniem składu orzekającego GKO, zakres upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych, co do zasady, regulują plany finansowe, harmonogramy wydatków, oraz inne podstawy materialno-prawne. Przyjęcie, że art. 11 ust. 1 ustawy penalizuje także proceduralny aspekt dokonywania wydatków, stałoby w sprzeczności z obowiązującą w postępowaniu dyscyplinarnym zasadą zakazującą rozszerzającego interpretowania przepisów na niekorzyść strony obwinionej. Główna Komisja Orzekająca zwróciła uwagę na fakt, że przestrzeganie niektórych procedur jest objęte odrębną ochroną ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (np. udzielania zamówień publicznych - w art. 17).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym stanie rzeczy GKO uniewinniła obwinioną od ciążącego na niej zarzutu.

Jednocześnie skład orzekający GKO przypomniał, że istnieje również orzecznictwo GKO zawierające odmienną ocenę prawną, aniżeli interpretacja wyżej zaprezentowana (orzeczenie GKO z 12 października 2006 r., nr DF/GKO-4900-64/81/06/1944). Podkreślił jednak, że orzeczenie to dotyczyło innego, zindywidualizowanego stanu faktycznego, którego ustalenie i analiza mogły mieć wpływ na odmienne stanowisko.

SYGN. AKT DF/GKO-4900-1/1/08/64

ELŻBIETA GNATOWSKA

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA