REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podejmowaniu decyzji o zadłużeniu np. gminy należy pamiętać, że zobowiązania długoterminowe wymagają obsługi finansowej przez wiele kolejnych okresów budżetowych. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym.

Planowanie finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego powinno być wieloletnie, uwzględniające realizację zadań podstawowych z jednoczesnym wygospodarowaniem środków na spłatę rat kapitałowych i odsetek. Wyjątkiem od tej zasady jest zaciąganie zobowiązań na prefinansowanie wydatków, których koszty są w części pokrywane ze środków pomocowych.

REKLAMA

Ograniczenia dla długu

Obowiązkowo do projektu uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu przedstawia m.in. prognozę długu jednostki samorządowej na koniec roku budżetowego i lata następne.

Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym Z tego względu zarząd zobowiązany jest przedstawiać m.in. prognozę długu regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku negatywnej opinii RIO o prognozie długu jednostka samorządowa musi dokonać zmiany uchwały budżetowej.

Nadmierne zadłużenie

W celu ograniczenia nadmiernego zadłużania się można stosować zabezpieczenia ilościowe lub jakościowe.

REKLAMA

Zabezpieczenia ilościowe związane są z dopuszczalną wysokością zadłużenia. Łączna kwota wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 15 proc. planowanych na dany rok dochodów jej budżetu. Na kwotę tę składają się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, wraz z należnymi w tym roku odsetkami, raty kredytów i pożyczek na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• wykup wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych przez samorząd na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych przez jednostkę poręczeń i gwarancji.

Należy zauważyć, że 15 proc. planowanych na dany rok budżetowy dochodów samorządu terytorialnego dotyczy wszystkich długów i zobowiązań z lat ubiegłych.

Ze spłaty zadłużenia uwzględnianego do limitu 15 proc. wyłączone są spłaty rat krótkoterminowych kredytów i pożyczek.

Ustawa o finansach publicznych nie ustala żadnych ograniczeń ilościowych dotyczących poziomu dopuszczalnej kwoty kredytów i pożyczek krótkoterminowych. Pułap taki może wyznaczyć tylko organ stanowiący samorządu terytorialnego.

Zabezpieczenia jakościowe budżetu dotyczą m.in. celów, na jakie samorząd terytorialny zaciąga zobowiązania, oraz warunków, jakie jednostka musi spełnić, by zaciągnąć kredyt lub pożyczkę.

REKLAMA

Na przykład gmina może zaciągać wyłącznie takie zobowiązania, których koszty obsługi ponoszone są co najmniej raz w roku. Nie może natomiast zaciągać zobowiązań, których maksymalna wysokość nominalna, wyrażona w złotych, nie została określona w dniu transakcji. Maksymalna wysokość nominalna zaciągniętego zobowiązania musi zostać bezwzględnie określona w umowie.

Bez podania kwoty zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek lub emisji papierów wartościowych regionalna izba obrachunkowa nie wyda opinii o możliwości ich spłaty, a tym samym jednostka samorządowa narazi się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Na co kredyty

Przy pomocy kredytów i pożyczek powinny być finansowane przede wszystkim wydatki majątkowe, których efekty wykraczają poza bieżący rok budżetowy.

Należy pamiętać, aby kredyty i pożyczki nie były zaciągane na wydatki bieżące budżetu samorządu terytorialnego. Przy podejmowaniu decyzji o zaciąganiu zobowiązań organy danej jednostki samorządowej powinny zwrócić uwagę nie tylko na formalny poziom długu, ale również m.in. na:

• zadłużenie i kondycję finansową założonych przez siebie samorządowych osób prawnych, np. zakładów opieki zdrowotnej czy instytucji kultury, samorządowych jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, tj. jednostek budżetowych i ich gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych i funduszy celowych,

• zadłużenie i kondycję finansową związków komunalnych, których dana jednostka jest członkiem,

Trzeba zauważyć, że zadłużenie jednostek utworzonych lub nadzorowanych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi realne zagrożenie dla finansów samorządu. Na niej to bowiem ciąży bowiem obowiązek sfinansowania zobowiązań tych jednostek w przypadku ich likwidacji lub przekształcenia.

Ustawowe progi określają jedynie maksymalny poziom zadłużenia. Realne progi, wynikające z konkretnej sytuacji finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego, są różne dla poszczególnych jednostek.

Aby wyliczyć maksymalne zadłużenie przy analizie możliwości spłaty kredytów i pożyczek, których stopień zadłużenia oscyluje w granicach bezpieczne- go poziomu, można posłużyć się wzorem na maksymalną absorpcję długu w planowanym okresie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Możliwości zadłużenia się przez samorząd terytorialny

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

REKLAMA

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

REKLAMA