REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podejmowaniu decyzji o zadłużeniu np. gminy należy pamiętać, że zobowiązania długoterminowe wymagają obsługi finansowej przez wiele kolejnych okresów budżetowych. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym.

Planowanie finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego powinno być wieloletnie, uwzględniające realizację zadań podstawowych z jednoczesnym wygospodarowaniem środków na spłatę rat kapitałowych i odsetek. Wyjątkiem od tej zasady jest zaciąganie zobowiązań na prefinansowanie wydatków, których koszty są w części pokrywane ze środków pomocowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia dla długu

Obowiązkowo do projektu uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu przedstawia m.in. prognozę długu jednostki samorządowej na koniec roku budżetowego i lata następne.

Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym Z tego względu zarząd zobowiązany jest przedstawiać m.in. prognozę długu regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku negatywnej opinii RIO o prognozie długu jednostka samorządowa musi dokonać zmiany uchwały budżetowej.

Nadmierne zadłużenie

W celu ograniczenia nadmiernego zadłużania się można stosować zabezpieczenia ilościowe lub jakościowe.

REKLAMA

Zabezpieczenia ilościowe związane są z dopuszczalną wysokością zadłużenia. Łączna kwota wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 15 proc. planowanych na dany rok dochodów jej budżetu. Na kwotę tę składają się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, wraz z należnymi w tym roku odsetkami, raty kredytów i pożyczek na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• wykup wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych przez samorząd na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych przez jednostkę poręczeń i gwarancji.

Należy zauważyć, że 15 proc. planowanych na dany rok budżetowy dochodów samorządu terytorialnego dotyczy wszystkich długów i zobowiązań z lat ubiegłych.

Ze spłaty zadłużenia uwzględnianego do limitu 15 proc. wyłączone są spłaty rat krótkoterminowych kredytów i pożyczek.

Ustawa o finansach publicznych nie ustala żadnych ograniczeń ilościowych dotyczących poziomu dopuszczalnej kwoty kredytów i pożyczek krótkoterminowych. Pułap taki może wyznaczyć tylko organ stanowiący samorządu terytorialnego.

Zabezpieczenia jakościowe budżetu dotyczą m.in. celów, na jakie samorząd terytorialny zaciąga zobowiązania, oraz warunków, jakie jednostka musi spełnić, by zaciągnąć kredyt lub pożyczkę.

Na przykład gmina może zaciągać wyłącznie takie zobowiązania, których koszty obsługi ponoszone są co najmniej raz w roku. Nie może natomiast zaciągać zobowiązań, których maksymalna wysokość nominalna, wyrażona w złotych, nie została określona w dniu transakcji. Maksymalna wysokość nominalna zaciągniętego zobowiązania musi zostać bezwzględnie określona w umowie.

Bez podania kwoty zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek lub emisji papierów wartościowych regionalna izba obrachunkowa nie wyda opinii o możliwości ich spłaty, a tym samym jednostka samorządowa narazi się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Na co kredyty

Przy pomocy kredytów i pożyczek powinny być finansowane przede wszystkim wydatki majątkowe, których efekty wykraczają poza bieżący rok budżetowy.

Należy pamiętać, aby kredyty i pożyczki nie były zaciągane na wydatki bieżące budżetu samorządu terytorialnego. Przy podejmowaniu decyzji o zaciąganiu zobowiązań organy danej jednostki samorządowej powinny zwrócić uwagę nie tylko na formalny poziom długu, ale również m.in. na:

• zadłużenie i kondycję finansową założonych przez siebie samorządowych osób prawnych, np. zakładów opieki zdrowotnej czy instytucji kultury, samorządowych jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, tj. jednostek budżetowych i ich gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych i funduszy celowych,

• zadłużenie i kondycję finansową związków komunalnych, których dana jednostka jest członkiem,

Trzeba zauważyć, że zadłużenie jednostek utworzonych lub nadzorowanych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi realne zagrożenie dla finansów samorządu. Na niej to bowiem ciąży bowiem obowiązek sfinansowania zobowiązań tych jednostek w przypadku ich likwidacji lub przekształcenia.

Ustawowe progi określają jedynie maksymalny poziom zadłużenia. Realne progi, wynikające z konkretnej sytuacji finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego, są różne dla poszczególnych jednostek.

Aby wyliczyć maksymalne zadłużenie przy analizie możliwości spłaty kredytów i pożyczek, których stopień zadłużenia oscyluje w granicach bezpieczne- go poziomu, można posłużyć się wzorem na maksymalną absorpcję długu w planowanym okresie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Możliwości zadłużenia się przez samorząd terytorialny

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA