REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podejmowaniu decyzji o zadłużeniu np. gminy należy pamiętać, że zobowiązania długoterminowe wymagają obsługi finansowej przez wiele kolejnych okresów budżetowych. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym.

Planowanie finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego powinno być wieloletnie, uwzględniające realizację zadań podstawowych z jednoczesnym wygospodarowaniem środków na spłatę rat kapitałowych i odsetek. Wyjątkiem od tej zasady jest zaciąganie zobowiązań na prefinansowanie wydatków, których koszty są w części pokrywane ze środków pomocowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia dla długu

Obowiązkowo do projektu uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu przedstawia m.in. prognozę długu jednostki samorządowej na koniec roku budżetowego i lata następne.

Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym Z tego względu zarząd zobowiązany jest przedstawiać m.in. prognozę długu regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku negatywnej opinii RIO o prognozie długu jednostka samorządowa musi dokonać zmiany uchwały budżetowej.

Nadmierne zadłużenie

W celu ograniczenia nadmiernego zadłużania się można stosować zabezpieczenia ilościowe lub jakościowe.

REKLAMA

Zabezpieczenia ilościowe związane są z dopuszczalną wysokością zadłużenia. Łączna kwota wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 15 proc. planowanych na dany rok dochodów jej budżetu. Na kwotę tę składają się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, wraz z należnymi w tym roku odsetkami, raty kredytów i pożyczek na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• wykup wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych przez samorząd na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

• potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych przez jednostkę poręczeń i gwarancji.

Należy zauważyć, że 15 proc. planowanych na dany rok budżetowy dochodów samorządu terytorialnego dotyczy wszystkich długów i zobowiązań z lat ubiegłych.

Ze spłaty zadłużenia uwzględnianego do limitu 15 proc. wyłączone są spłaty rat krótkoterminowych kredytów i pożyczek.

Ustawa o finansach publicznych nie ustala żadnych ograniczeń ilościowych dotyczących poziomu dopuszczalnej kwoty kredytów i pożyczek krótkoterminowych. Pułap taki może wyznaczyć tylko organ stanowiący samorządu terytorialnego.

Zabezpieczenia jakościowe budżetu dotyczą m.in. celów, na jakie samorząd terytorialny zaciąga zobowiązania, oraz warunków, jakie jednostka musi spełnić, by zaciągnąć kredyt lub pożyczkę.

Na przykład gmina może zaciągać wyłącznie takie zobowiązania, których koszty obsługi ponoszone są co najmniej raz w roku. Nie może natomiast zaciągać zobowiązań, których maksymalna wysokość nominalna, wyrażona w złotych, nie została określona w dniu transakcji. Maksymalna wysokość nominalna zaciągniętego zobowiązania musi zostać bezwzględnie określona w umowie.

Bez podania kwoty zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek lub emisji papierów wartościowych regionalna izba obrachunkowa nie wyda opinii o możliwości ich spłaty, a tym samym jednostka samorządowa narazi się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Na co kredyty

Przy pomocy kredytów i pożyczek powinny być finansowane przede wszystkim wydatki majątkowe, których efekty wykraczają poza bieżący rok budżetowy.

Należy pamiętać, aby kredyty i pożyczki nie były zaciągane na wydatki bieżące budżetu samorządu terytorialnego. Przy podejmowaniu decyzji o zaciąganiu zobowiązań organy danej jednostki samorządowej powinny zwrócić uwagę nie tylko na formalny poziom długu, ale również m.in. na:

• zadłużenie i kondycję finansową założonych przez siebie samorządowych osób prawnych, np. zakładów opieki zdrowotnej czy instytucji kultury, samorządowych jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, tj. jednostek budżetowych i ich gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych i funduszy celowych,

• zadłużenie i kondycję finansową związków komunalnych, których dana jednostka jest członkiem,

Trzeba zauważyć, że zadłużenie jednostek utworzonych lub nadzorowanych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi realne zagrożenie dla finansów samorządu. Na niej to bowiem ciąży bowiem obowiązek sfinansowania zobowiązań tych jednostek w przypadku ich likwidacji lub przekształcenia.

Ustawowe progi określają jedynie maksymalny poziom zadłużenia. Realne progi, wynikające z konkretnej sytuacji finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego, są różne dla poszczególnych jednostek.

Aby wyliczyć maksymalne zadłużenie przy analizie możliwości spłaty kredytów i pożyczek, których stopień zadłużenia oscyluje w granicach bezpieczne- go poziomu, można posłużyć się wzorem na maksymalną absorpcję długu w planowanym okresie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Możliwości zadłużenia się przez samorząd terytorialny

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA