REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawny projekt budżetu samorządowego na 2010 r.

Aneta Pilarska

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma jednoznacznej informacji, czy projekt budżetu samorządowego miał być przygotowany na nowych czy na starych zasadach. Opinie Ministerstwa Finansów i przedstawicieli regionalnych izb obrachunkowych w tej sprawie różnią się od siebie całkowicie.

Władze gmin, powiatów i województw miały do 15 listopada 2009 r. czas na przygotowanie i przesłanie do regionalnych izb obrachunkowych (dalej: RIO) ostatecznego projektu budżetu na 2010 r. Niestety, do końca nie było wiadomo, na jakich zasadach powinien być przygotowany.

REKLAMA

REKLAMA

 

Czytaj także: Wieloletnia prognoza finansowa w JST >>

 

REKLAMA

Opinia Ministerstwa Finansów

Według Ministerstwa Finansów samorządy powinny przygotować projekt budżetu na 2010 rok według zasad wynikających z ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych z 2005 r.). Przede wszystkim dlatego, że obowiązuje ona do 31 grudnia 2009 r. Ponadto ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych) wprost przewiduje, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• art. 166, art. 166a i art. 184 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych z 2005 r. mają zastosowanie do samorządowych uchwał budżetowych na rok 2010 (art. 121 ust. 4 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych),

• samorządowe uchwały budżetowe na rok 2010 w zakresie dotyczącym samorządowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych funduszy celowych oraz rachunków dochodów własnych są opracowywane, uchwalane i wykonywane na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych z 2005 r. (art. 121 ust. 5 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych).

Opinia RIO

Innego zdania są przedstawiciele RIO. Sądzą, że samorządowe projekty budżetów na 2010 r. powinny być przygotowane na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa ustawa o finansach publicznych).

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie zamieściła nawet na swojej stronie internetowej (http://www.warszawa.rio.gov.pl) propozycję uchwały budżetowej na 2010 r. według nowych zasad. Miała ona posłużyć jako materiał pomocniczy przy opracowywaniu budżetu, choć według samorządowców żadna RIO nie jest w stanie zaproponować uniwersalnego projektu budżetu samorządowego. Przede wszystkim dlatego, że istnieje tradycja „regionalnego” rozumienia przepisów przez różne ośrodki RIO, wynikającego z dotychczasowego orzecznictwa i miejscowej praktyki. Dlatego warszawska propozycja uchwały budżetowej na 2010 r. może być pomocna tylko w ograniczonym zakresie.

 

Czytaj także: Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe >>

 

Konsekwencje dla samorządów

Regionalne izby obrachunkowe opiniują przesłany projekt budżetu samorządowego. Jeżeli więc według nich projekt jest źle przygotowany, mogą wydać negatywną opinię na jego temat. Jednak negatywna opinia nie wstrzymuje prac nad budżetem. Organ wykonawczy jednostki musi tylko odpowiedzieć RIO na zarzuty oraz przedstawić opinię wraz z tą odpowiedzią radzie gminy lub powiatu albo sejmikowi województwa przed uchwaleniem budżetu (art. 21 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych).

Aneta Pilarska

Podstawy prawne:

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1241)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 79, poz. 666)

• Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA