Klasyfikacja budżetowa opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
REKLAMA
REKLAMA
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nosi znamiona zobowiązania publicznoprawnego, co potwierdzają jej cechy (charakter obligatoryjny), a w związku z tym powinna być klasyfikowana w rozdziale 75618 „Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw”, w § 049 „Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw”, z odpowiednią czwartą cyfrą. Opłaty te, na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, są dochodami gminy z wyjątkiem zapisu w art. 6r ust. 1a, zgodnie z którym opłaty mogą stanowić dochód związku międzygminnego w całości lub w części odpowiednio do zakresu przejętych zadań.
REKLAMA
Opłata może być przeznaczona na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
● odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
● tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
● obsługi administracyjnej tego systemu.
Gmina może również pokryć z opłaty koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Wydatki powinny być w klasyfikowane w rozdziałach, w których będą ponoszone, np.:
● 90002 „Gospodarka odpadami”,
● 90003 „Oczyszczanie miast i wsi”,
● 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)”.
Zobacz również: Ewidencja nieruchomości gminnych
Egzekucja opłat za odbiór odpadów komunalnych
REKLAMA
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy zaliczyć do danin publicznych, które powstają z dniem zaistnienia zdarzenia, za które należy wnieść opłatę. W przypadku odpadów komunalnych datą powstania obowiązku wnoszenia opłaty jest moment złożenia deklaracji. Podstawą egzekucji administracyjnej, czyli wystawienia tytułu wykonawczego z powodu nieuiszczenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych, jest deklaracja lub decyzja wymiarowa (w razie niezłożenia deklaracji przez właściciela).
Nie ma wątpliwości, że organem uprawnionym do egzekucji opłat za odbiór odpadów komunalnych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jeśli zadania związane z pobieraniem opłat za odbiór odpadów realizuje jednostka budżetowa gminy (np. zakład budżetowy), to organem egzekucyjnym nadal pozostaje wójt.
Więcej na ten temat można przeczytać w naszym dwutygodniku „Gazeta Samorządu i Administracji” nr 11/2013 lub na www.gsia.infor.pl
Na temat zasad ewidencji przypisu należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sytuacji gdy termin jej uiszczenia rada gminy uchwaliła do piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy (czy przypis należności na koncie 221 należy księgować w ujęciu miesięcznym, czy może „z góry” za cały okres, tj. od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.), pisaliśmy w RB 11/2013 w artykule: Ewidencja opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Podstawy prawne
● art. 6r ust. 1a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 228)
● załącznik nr 2 i załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 215)
Polecamy: Rachunkowość budżetowa
Poznaj
pierwszą w Polsce Platformę
Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego
dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl
REKLAMA
REKLAMA