REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

KRYSTYNA GĄSIOREK
księgowanie opłaty
księgowanie opłaty "śmieciowej"
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jakim rozdziale oraz w jakim paragrafie dochodów ujmować opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nosi znamiona zobowiązania publicznoprawnego, co potwierdzają jej cechy (charakter obligatoryjny), a w związku z tym powinna być klasyfikowana w rozdziale 75618 „Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw”, w § 049 „Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw”, z odpowiednią czwartą cyfrą. Opłaty te, na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, są dochodami gminy z wyjątkiem zapisu w art. 6r ust. 1a, zgodnie z którym opłaty mogą stanowić dochód związku międzygminnego w całości lub w części odpowiednio do zakresu przejętych zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Opłata może być przeznaczona na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

● odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

● tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

REKLAMA

● obsługi administracyjnej tego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina może również pokryć z opłaty koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Wydatki powinny być w klasyfikowane w rozdziałach, w których będą ponoszone, np.:

● 90002 „Gospodarka odpadami”,

● 90003 „Oczyszczanie miast i wsi”,

● 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)”.

Zobacz również: Ewidencja nieruchomości gminnych

Egzekucja opłat za odbiór odpadów komunalnych

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy zaliczyć do danin publicznych, które powstają z dniem zaistnienia zdarzenia, za które należy wnieść opłatę. W przypadku odpadów komunalnych datą powstania obowiązku wnoszenia opłaty jest moment złożenia deklaracji. Podstawą egzekucji administracyjnej, czyli wystawienia tytułu wykonawczego z powodu nieuiszczenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych, jest deklaracja lub decyzja wymiarowa (w razie niezłożenia deklaracji przez właściciela).

Nie ma wątpliwości, że organem uprawnionym do egzekucji opłat za odbiór odpadów komunalnych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jeśli zadania związane z pobieraniem opłat za odbiór odpadów realizuje jednostka budżetowa gminy (np. zakład budżetowy), to organem egzekucyjnym nadal pozostaje wójt.

Więcej na ten temat można przeczytać w naszym dwutygodniku „Gazeta Samorządu i Administracji” nr 11/2013 lub na www.gsia.infor.pl

Na temat zasad ewidencji przypisu należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sytuacji gdy termin jej uiszczenia rada gminy uchwaliła do piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy (czy przypis należności na koncie 221 należy księgować w ujęciu miesięcznym, czy może „z góry” za cały okres, tj. od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.), pisaliśmy w RB 11/2013 w artykule: Ewidencja opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Podstawy prawne

● art. 6r ust. 1a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 228)

● załącznik nr 2 i załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 215)

Polecamy: Rachunkowość budżetowa

Poznaj pierwszą w Polsce Platformę Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na
www.inforrb.pl

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA