REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.

Obowiązek sporządzania sprawozdania o wydatkach strukturalnych Rb-WSa i Rb-WSb wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb, w tym prawidłowego wypełnienia w celu przesłania wersji elektronicznej oraz samego sposobu przesyłania - zostały natomiast opisane w „Instrukcji sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych" - stanowiącej załącznik nr 40 do rozporządzenia.

REKLAMA

Sprawozdanie Rb-WSa

REKLAMA

Sprawozdanie Rb-WSa w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego – sporządzane jest przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego, którzy wykazują wydatki zbiorcze, skonsolidowane obejmujące również wydatki przedstawione w sprawozdaniach jednostkowych przez:
• kierowników samorządowych jednostek budżetowych,
• kierowników samorządowych zakładów budżetowych,
• kierowników samorządowych instytucji kultury,
• kierowników samorządowych zakładów opieki zdrowotnej,
• kierowników innych samorządowych osób prawnych, utworzonych na podstawie odrębnych ustaw.

Jednostki organizacyjne i nadzorowane przez jednostki samorządu terytorialnego przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdanie jednostkowe właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie zbiorcze i skonsolidowane.

Sprawozdanie Rb-WSa powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania (zbiorczego) przekazują sprawozdanie do Ministerstwa Finansów – Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa w formie dokumentu i formie elektronicznej w terminie do dnia 30 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego.

REKLAMA

W tytule e-maila należy umieścić treść odpowiadającą symbolowi terytorialnemu nadanemu jednostce przez GUS zgodnie z podanym wzorem - RbWSa_rrrr_JST_kw_kms_kg gdzie :
• rrrr – oznacza pełny rok, za który przesłano sprawozdanie,
• kw – kod właściwy dla województwa,
• kms – kod właściwy dla miasta na prawach powiatu lub starostwa powiatowego,
• kg – kod właściwy dla gminy (bez oznaczenia typu jednostki)

Przykłady:
• Miasta na prawach powiatu – np. RbWSa_2009_JST_14_65 (Miasto Warszawa),
• Starostwa powiatowe – np. RbWSa_2009_JST_14_32 (Powiat warszawski zachodni),
• Gminy – np. RbWSa_2009_JST_14_32_06 (Ożarów Mazowiecki).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Sprawozdanie Rb-WSb

Sprawozdanie Rb-WSb w zakresie wydatków strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych sporządzają:
• dysponenci główni środków budżetu państwa (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały), którzy wykazują wydatki łączne i skonsolidowane obejmujące wydatki wszystkich jednostek organizacyjnych oraz jednostek powołanych i nadzorowanych przez nie, w tym również państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych państwowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw,
• agencje wykonawcze,
• instytucje gospodarki budżetowej,
• dysponenci państwowych funduszy celowych,
• Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
• Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia,
• uczelnie publiczne, które przekazują sprawozdanie do jednostki nadzorującej w celu sporządzenia przez nią sprawozdania łącznego i skonsolidowanego,
• Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne.

Sprawozdanie Rb-WSb sporządza się w układzie regionalnym, poprzez wpisanie w polu część/woj. numeru województwa, zgodnie z klasyfikacją budżetową.

Wydatki jednostek organizacyjnych, jednostek powołanych i nadzorowanych oraz jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych należy ująć w sprawozdaniu łącznym i skonsolidowanym z symbolem województwa jednostki, która ostatecznie realizuje wydatek.

Sprawozdanie Rb-WSb powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane przekazują sprawozdanie Rb-WSb właściwej jednostce do dnia 31 marca po upływie roku sprawozdawczego. Jednostka nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w układzie wojewódzkim (regionalnym) i przesyła do Ministerstwa Finansów, Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa, zarówno w formie dokumentu, jak i w formie elektronicznej na adres: rbws@mofnet.gov.pl do dnia 30 kwietnia po upływie roku sprawozdawczego.

W tytule e-maila należy umieścić różną treść w zależności od rodzaju jednostki:
• Resort: RbWSb_rrrr_res_nr części (np. Ministerstwo Finansów wpisze w tytule RbWSb_2009_res_19)
• Województwo RbWSb_rrrr_woj_nr województwa (np. województwo mazowieckie wpisze w tytule RbWSb_2009_woj_14)
• SKO: RbWSb_rrrr_sko_nr sko (np. SKO w Warszawie wpisze w tytule: RbWSb_2009_sko_01)
• Pozostałe jednostki, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej, wpisują nazwę jednostki zgodnie z przyjętym wzorem: Rb-WSb_rrrr_nazwa (np. RbWSb_2009_Uniwersytet_Jagielloński).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

UWAGA:
1. Sprawozdań jednostkowych Rb-WSa i Rb-WSb nie należy przesyłać do Ministerstwa Finansów.
2. Sprawozdanie Rb-WSb łączne, skonsolidowane jest sporządzane przez dysponentów części budżetowych.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Najczęściej popełniane błędy

Warto zwrócić uwagę na często popełniane przez jednostki błędy formalne przy sporządzaniu i przesyłaniu sprawozdań Rb-WS, które w nowym systemie elektronicznego wpływu i rejestru mogą powodować nieprzyjęcie sprawozdania. W związku z powyższym szczególną uwagę należy zwrócić na:

1. wpisanie prawidłowego symbolu terytorialnego jednostki samorządu terytorialnego wg GUS lub symbolu klasyfikacji budżetowej dla jednostek posiadających ten symbol, ew. prawidłowe wpisanie nazwy jednostki w przypadku pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej,

2. sporządzenia sprawozdania łącznego/zbiorczego, skonsolidowanego, przekazywanego do Ministerstwa Finansów w tysiącach złotych (pełnych), tj. bez przecinków i kwot po przecinkach,

3. nie wpisywaniu kwot wydatków w obszarze XVI. Rekompensata za podniesione koszty rozwoju regionów peryferyjnych, tj. w kodach 82, 83 i 84 – są to bowiem kategorie wydatków strukturalnych UE, które co do zasady nie dotyczą regionów Polski, a zostały w sprawozdaniu ujęte jedynie ze względów formalno-prawnych,

4. wpisywanie w tytule e-maila tekstu zgodnie ze wzorem zamieszczonym w Instrukcji - brak prawidłowego tytułu uniemożliwia systemowi prawidłowy podział na jednostki administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego,

5. dokładne wpisywanie roku, którego dotyczy dane sprawozdanie - ma to szczególne znaczenie przy sporządzaniu i przesyłaniu korekt sprawozdań za poprzednie lata sprawozdawcze, gdzie brak właściwej informacji (mylne albo pozostawione pole bez wpisu) uniemożliwia naniesienie korekty w elektronicznym systemie danych,

6. w przypadku, gdy jednostka nie poniosła wydatków, które można zakwalifikować jako wydatki strukturalne, należy sporządzić sprawozdanie „zerowe" i wysłać je odpowiednio jednostce nadrzędnej, a w przypadku jednostek obowiązanych do składania sprawozdań do Ministerstwa Finansów - do Ministerstwa Finansów.

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)

Polecamy poradnik: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA