Budżet zadaniowy - etapy opracowania
REKLAMA
W celu opracowania budżetu zadaniowego organ wykonawczy zobowiązuje kierowników jednostek organizacyjnych do sporządzenia i przedłożenia formularzy budżetowych. Formularze budżetowe określają sposób i poziom finansowania zadań wykonywanych przez te jednostki.
REKLAMA
REKLAMA
Formularz budżetowy jest dokumentacją planistyczną obejmującą charakterystykę zadania wykonywanego przez jednostkę. Jest to plan działań realizujących zadanie z uwzględnieniem wydatków osobowych i rzeczowych związanych z realizacja zadania. Sposób sporządzania formularzy budżetowych, terminy ich składania oraz wzory samych formularzy budżetowych szczegółowo określa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.
Na podstawie formularzy budżetowych, złożonych przez jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzanych przez skarbnika, organ wykonawczy jednostki terytorialnej ustala projekt budżetu zadaniowego. Projekt ten wraz z projektem uchwały budżetowej, zarząd przedkłada organowi uchwałodawczemu (rada gminy, rada powiatu, sejmik wojewódzki).
Zobacz serwis: Finanse
Budżet zadaniowy – etapy opracowania
Etapy opracowywania budżetu zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego są następujące:
1. Określenie ogólnych założeń i priorytetów na przyszły rok oraz możliwości finansowych jednostki samorządu terytorialnego.
2. Wstępny podział środków na poszczególne cele, po oszacowaniu dochodów budżetowych i płatności obligatoryjnych.
3. Rozpisanie określonych celów na zadania służące ich realizacji oraz przypisanie jednostek odpowiedzialnych za ich wykonanie.
4. Analiza zadań, określenie uzasadnienia poszczególnych zadań i sposobów realizacji.
5. Ustalenie kosztów zadań i opracowanie wskaźników efektywności mierzących poziom realizacji określonego celu zadania.
6. Opracowanie harmonogramu działań dla poszczególnych zadań.
7. Zatwierdzenie projektu budżetu zadaniowego przez organ wykonawczy, a następnie uchwałodawczy.
8. Powiązanie budżetu zadaniowego z budżetem określonym w ustawie o finansach publicznych.
9. Przygotowanie odpowiednich narzędzi informatycznych.
10. Monitoring czynności zapisanych w budżecie zadaniowym zgodnie z systemem przyjętych mierników i harmonogramem realizacji poszczególnych zadań.
11. Analiza wykonywanych zadań, ocen stopnia realizacji i osiągniętych wskaźników efektywności.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.