REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są nowe rozporządzenia w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Dziuba

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. zostały ustalone nowe tzw. progi unijne dotyczące zamówień publicznych i średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Zmianie uległy też rodzaje dokumentów, których mogą żądać wykonawcy i zamawiający.

Od 22 grudnia 2009 r. obowiązuje ustawa z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Natomiast 29 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Obie nowelizacje wprowadzają wiele istotnych zmian w ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). W związku z wprowadzonymi nowelizacjami konieczne stały się akty wykonawcze w postaci rozporządzeń. Są to:

REKLAMA

REKLAMA

1) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (dalej: rozporządzenie dotyczące kwot wartości),

2) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (dalej: rozporządzenia w sprawie średniego kursu złotego),

3) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (dalej: rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów).

REKLAMA

Wartości zamówienia

Od 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniem dotyczącym kwot wartości zostały ustalone nowe tzw. progi unijne. Wszyscy zamawiający mają obowiązek przekazywania ogłoszeń dotyczących zamówień publicznych do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w przypadku robót budowlanych od kwoty nie mniejszej niż 4 845 000 euro. Natomiast w przypadku konkursów oraz zamówień na dostawy lub usługi ten obowiązek spoczywa na przeważającej większości zamawiających z sektora finansów publicznych – od 125 000 euro, zamawiających będącymi jednostkami samorządu terytorialnego – od 193 000 euro, a dla zamówień sektorowych – od 387 000 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje dokumentów

Rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów obowiązuje od 31 grudnia 2009 r. W nowym rozporządzeniu ze względu na ustawowe rozłączenie warunków udziału w postępowaniu zawartych w art. 22 ust. 1 Pzp od powodów wykluczenia wykonawców z postępowania zawartych w art. 24 Pzp zostały rozłączone i inaczej usystematyzowane wykazy dokumentów, których może żądać zamawiający.

Rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów zawiera 3 listy dokumentów, których może żądać zamawiający od wykonawców (a nie 2 listy jak zawierało dotychczasowe). Należy podkreślić, że w przypadku zamówień o wartości nie mniejszej niż progowa, zamawiający ma obowiązek żądać wskazanych w rozporządzeniu dokumentów. Rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów (§ 1 ust. 1) zawiera listę 10 dokumentów, których załączenia do oferty może żądać zamawiający, aby wykonawca wykazał spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 Pzp, czyli:

● posiadania wymaganych uprawnień, wiedzy i doświadczenia,

● dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oraz

● znajdowania się we właściwej sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Należy zwrócić uwagę na wymaganie dołączenia do wykazu robót budowlanych dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Istotne znaczenie ma treść przepisu § 1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, gdzie zostało ustanowione uprawnienie do żądania opłaconej polisy od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Wymaganie to różni się od dotychczasowego uprawnienia, kiedy to nie było ustanowionej możliwości wymagania świadectwa o opłaceniu polisy i to polisy z zakresu prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Może to ograniczyć składanie ofert podmiotom niemającym wpisanych odpowiednich zakresów działalności, gdyż ubezpieczyciele raczej nie ubezpieczają podmiotów w zakresie wykraczającym poza zakres działalności podmiotu.

Drugą listę zawiera § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, gdzie znajduje się wykaz 6 dokumentów, których załączenia do oferty może żądać zamawiający, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 Pzp, zawierającym przesłanki do wykluczenia wykonawców.

Nowym dokumentem, w porównaniu z poprzednim rozporządzeniem, jest oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia. Mimo braku kategoryczności uregulowania § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, zamawiający powinien w postępowaniu o każdej wartości żądać takiego oświadczenia, zresztą tak jak dotychczas, co w szczególności wynika nie tyle z samego rozporządzenia, ale z przepisów ustawy, np. art. 44 czy 50 Pzp.

Natomiast do listy dokumentów nie zostało zakwalifikowane zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, gdyż dokument ten nie zawiera danych potrzebnych do stwierdzenia zaistnienia podstaw do wykluczenia wykonawcy.

Ponadto zostały rozdzielone do dwóch odrębnych punktów dokumenty z zakresu opłacania podatków oraz opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, co wyraźnie przyczynia się do zwiększenia czytelności nowego rozporządzenia (§ 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów).

Została przedstawiona trzecia lista dokumentów, których może żądać zamawiający, na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego (§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów). Lista ta, w przeciwieństwie do dwóch wcześniej przedstawionych, jest listą otwartą i zamawiający może zażądać także innych dokumentów, choć w zdecydowanej większości postępowań dokumenty te wystarczająco ukazują spełnianie wymogów zamawiającego.

Wobec możliwości zastrzegania przez zamawiającego, że o udzielenie zamówienia będą mogli ubiegać się wyłącznie wykonawcy zatrudniający ponad 50% osób niepełnosprawnych (art. 22 ust. 2 i art. 29 ust. 4 pkt 1 Pzp) zamawiający mogą wymagać od wykonawców jeszcze jednego dokumentu – oświadczenia od wykonawcy o zatrudnianiu ponad 50% osób niepełnosprawnych.

Na podstawie § 2 ust. 2 i § 4 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą wykazać brak podstawy do wykluczenia z postępowania w określonym zakresie innymi dokumentami niż podmioty krajowe, a dotyczy to w szczególności składania zaświadczeń lub oświadczeń o niekaralności. Zamawiający, mający wątpliwości dotyczące treści dokumentu złożonego przez wykonawcę mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Polską, będzie mógł zwrócić się do odpowiedniego organu kraju obcego o udzielenie informacji dotyczących złożonego dokumentu (§ 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów).

KURS ZŁOTEGO

Od 1 stycznia 2010 r. średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 3,839, na podstawie § 1 rozporządzenia w sprawie średniego kursu złotego.

Podstawy prawne:

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

● Ustawa z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. nr 206, poz. 1591)

● Ustawa z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 223, poz. 1778)

● Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. nr 224, poz. 1795).

● Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. nr 224, poz. 1796).

● Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. nr 226, poz. 1817).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA