Pomimo, że w nowym P.z.p. przewidziano rozwiązania dotychczas nieznane przepisom prawa zamówień publicznych, to zasadniczo ustawa ta wprowadza szereg drobnych zmian, w tym zmierzających do doprecyzowania lub zwiększenia klarowności aktualnie obowiązujących rozwiązań. Niektóre z zaproponowanych mechanizmów stanowią odstąpienie od rozwiązań, wprowadzonych przy okazji implementowania do krajowego porządku prawnego rozwiązań dyrektyw zamówień z 2014 r. Przykładem takiej zmiany, jest odstąpienie od aktualnie obowiązujących reguł dotyczących składania przez wykonawców dokumentów na potwierdzenie, że oferowane świadczenia spełniają wymagania określone przez zamawiającego.
Prawidłowe uzasadnienie odrzucenia oferty
11.10.2018
W jaki sposób prawidłowo uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy? Czy uzasadnienie prawne ma większy wpływ na ocenę zasadności odrzucenia oferty?
Wyjaśnienia wykonawcy a oferta
11.10.2018
W jaki sposób należy traktować wyjaśnienia wykonawcy? Czy stanowią one część jego oferty?
Zmowa przetargowa a odrzucenie oferty
11.10.2018
Kiedy zmowa przetargowa stanowi podstawę do odrzucenia oferty? W jaki sposób należy potraktować wykonawcę, który zgodził się wstępnie na wpłynięcie niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji na wynik postępowania przetargowego, ale się z tego wycofał?
Ile ofert na część zamówienia?
11.10.2018
Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?
Omyłki pisarskie w ofercie wykonawcy
16.04.2015
Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.
Ogłosiliśmy przetarg na organizację szkolenia zgodnie z PZP. W SIWZ określiliśmy warunki udziału w postępowaniu. Jednym z warunków było zapewnienie trenerów z wykształceniem minimum średnim. Do przetargu przystąpiły 2 firmy. Jedna firma w ofercie napisała, że szkolenie przeprowadzi wykładowca: pan X posiadający wykształcenie: mistrz spawacz. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienie czy ten pan posiada wykształcenie średnie bo taki był warunek.
Negocjowanie treści oferty po jej złożeniu
26.11.2014
Czy po upływie terminu składania ofert wykonawca nie może zmienić już swojej oferty? Jakie stanowisko w tym zakresie zajmuje Krajowa Izba Odwoławcza?
Poprawki w ofercie - jak je wprowadzić?
07.05.2014
To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.
Aukcja elektroniczna to nie oferta dodatkowa
14.01.2014
Aukcji elektronicznej nie można utożsamiać ofertą dodatkową. W szczególności, oferty składane w toku aukcji elektronicznej nie są ofertami w rozumieniu p.z.p., a „postąpieniami”.
Wartość 0 zł w kosztorysie ofertowym należy oceniać w konkretnych okolicznościach sprawy, mając na uwadze treść postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz charakter zamówienia. Tak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w jednym ze swoich wyroków.
Budowa miejskiego stadionu w Białymstoku, najpoważniejsza w województwie
podlaskim inwestycja, została przerwana w 2011 roku. W czerwcu miasto
odstąpiło od umowy z wykonawcą z powodu opóźnienia. Trwa przetarg na
wyłonienie firmy, która stadion dokończy.
W systemie zamówień publicznych nie ma miejsca dla wykonawców, którzy nierzetelnie wykonują dane zamówienie. Do wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia nie jest już niezbędne prawomocne orzeczenie sądu.
Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.
Zamówienia publiczne do 14 000 euro
24.10.2013
Odbiurokratyzowanie postępowań przy zamówieniach o wartości poniżej 14 000 euro ma charakter formalny. Dotyczy braku obowiązku spełniania wymogów związanych z prowadzeniem procedur przetargowych i innych trybów (niekonkurencyjnych), powoływania komisji przetargowej, prowadzenia dokumentacji czy też stosowania odpowiednich formularzy.
Zaliczka w zamówieniach publicznych
23.06.2010
Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli m.in. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Szczególna uwaga skupiona jest na zamówieniach współfinansowanych ze środków unijnych, o czym świadczy ich liczba. W 2009 roku kontrolą objęto 177 postępowań.
W rządowym projekcie ustawy o świadczenie usług w zakresie publicznego
transportu zbiorowego wybór trybu, w jakim nastąpi wybór operatora
pozostawiono do decyzji organizatora.
Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych
16.04.2010
Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie – w szczególności cen i (jeżeli zachodzi taka potrzeba) przewidywanych ilości. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania takiej umowy.
Od 1 stycznia 2010 r. zostały ustalone nowe tzw. progi unijne dotyczące zamówień publicznych i średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Zmianie uległy też rodzaje dokumentów, których mogą żądać wykonawcy i zamawiający.
Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy
30.04.2010
Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?