REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztorys ofertowy - jak ocenić wartość 0 zł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Małgorzata Pętela
Kosztorys ofertowy w zamówieniach publicznych
Kosztorys ofertowy w zamówieniach publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość 0 zł w kosztorysie ofertowym należy oceniać w konkretnych okolicznościach sprawy, mając na uwadze treść postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz charakter zamówienia. Tak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w jednym ze swoich wyroków.

„0 zł” w kosztorysie ofertowym

REKLAMA

Podanie w kosztorysie ofertowym wartości 0 zł w jednej pozycji nie świadczy o tym, że wykonawca nie wywiąże się z realizacji zamówienia. Nie stanowi również przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt: 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Dopuszczalność wyceny przez wykonawcę pewnego elementu zamówienia (pozycji kosztorysowej) za 0 zł, należy oceniać w konkretnych okolicznościach sprawy, mając na uwadze treść postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) oraz charakter zamówienia- tak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 21.08.2013r.; sygn. akt: KIO 1902/13.

REKLAMA

Zamawiający prowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem była przebudowa i termomodernizacja budynku. Warunkiem koniecznym złożenia poprawnej oferty przetargowej było załączenie kosztorysu ofertowego w wersji drukowanej i elektronicznej z wykazem materiałów, sprzętu, robocizny sporządzonego na podstawie przedmiaru. Zamówienie miało zostać rozliczone obmiarowo, co oznaczało, że wynagrodzenie wykonawcy powinno być obliczane jako iloczyn cen jednostkowych zaoferowanych przez wykonawcę i obmiaru faktycznie wykonanych robót potwierdzonego przez inspektora nadzoru. Wybór oferty najkorzystniejszej stał się przedmiotem odwołania.

Oferent, który znajdował się na pozycji drugiej w rankingu wniósł odwołanie powołując się na fakt, iż wybrana oferta zawiera istotny błąd, polegający na wykazaniu w kosztorysie ofertowym w poz. 319 oraz poz. 270 zestawienia materiałów wartości 0 zł za indywidualne programatory naścienne oraz serwer webowy. Zdaniem odwołującego taki zapis w kosztorysie oznaczał, że oferta była niezgodna z treścią SIWZ. Należało zatem odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt: 2 ustawy.

Krajowa Izba Odwoławcza przed wydaniem orzeczenia wskazała, że dopuszczalność wyceny pozycji kosztorysowej na poziomie „0 zł” należy rozpatrywać w konkretnych okolicznościach sprawy.

REKLAMA

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia to dokument, który pełni niezwykle ważną rolę w postępowaniu o zamówienie publiczne. W szczególności określa warunki udziału w postępowaniu oraz sposób ich oceny jakie wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia są zobowiązani spełnić. Dokument ten wyznacza również granice prawne, jakich zamawiający musi przestrzegać oceniając złożone oferty oraz analizując stopień spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, kiedy zamawiający określił postanowienia SIWZ w zakresie ceny w taki sposób, iż nie ograniczył możliwości określenia cen jednostkowych wyłącznie do wartości dodatnich i nie zastrzegł w SIWZ skutku negatywnego w postaci odrzucenia oferty z powodu podania wartości 0 zł, oferta taka jest ważna i nie może ulec odrzuceniu przez zamawiającego – podkreśla KIO w omawianym wyroku.

Uzasadniając wyrok Izba przyjęła, iż nie można podzielić stanowiska zaprezentowanego przez odwołującego, polegającego na stwierdzeniu że przez podanie wartości 0zł doszło do niezgodności treści oferty z treścią siwz. Podniesiony przez odwołującego przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odnosi się wyłącznie do merytorycznego aspektu zaoferowanego świadczenia i merytorycznych wymagań postawionych przez zamawiającego.

Izba podkreśliła również że wybrana oferta jest ofertą odpłatną, a cena podana przez wygranego wykonawcę w ofercie odpowiada rozumieniu pojęcia ceny określonemu w art. 2 pkt 1 ustawy Pzp i art.3 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.).

KIO wskazuje, iż o niezgodności treści oferty z treścią SIWZ możemy mówić tylko wówczas, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia. Konsekwencją takiej niezgodności jest brak zapewnienia całościowej realizacji zamówienia, zgodnej z wymaganiami zamawiającego- co zostało to potwierdzone wyrokiem Sądu Okręgowego w Kielcach z dnia 19 grudnia 2008 r. (VII Ga 147/08).

Odrzucenie oferty, która w jednej z pozycji kosztorysowej zawiera cenę 0 zł, będzie możliwie tylko w takich sytuacjach, kiedy zamawiający wyraźnie zastrzeże w SIWZ skutek w postaci odrzucenia oferty z powodu podania wartości 0 zł.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA