REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zamawiający może żądać potwierdzenia zdolności kredytowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trębicki
Radca prawny, partner CZUBLUN TRĘBICKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy różnicowanie przez zamawiających wykonawców na tych, którzy mają wolne środki finansowe, i takich, którzy posiadają zdolność kredytową, jest zgodne z prawem zamówień publicznych?

Zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (...) (Dz.U. nr 87, poz. 605), zamawiający może żądać m.in.: informacji banku potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się jednak, że zamawiający sam wskazuje, za pomocą jakich dokumentów wykonawcy mają wykazać swoją sytuację ekonomiczną i finansową, dopuszczając złożenie albo dokumentu o wysokości posiadanych środków finansowych, albo o swej zdolności kredytowej. Takie postanowienia zazwyczaj zamieszczane są w ogłoszeniach i specyfikacjach istotnych warunków zamówienia przez pomyłkę czy przeoczenie. Zdarza się jednak, iż trafiają one do dokumentacji przetargowej całkiem świadomie, a zamawiający celowo nie zamieszcza w niej pełnej redakcji tekstu par. 1 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Zamawiający uważają, że wykonawca posiadający zdolność kredytową jest bardziej wiarygodny niż ten, który ma gotówkę, bo został sprawdzony przez bank.

Takie ograniczanie dopuszczanych przez zamawiających dokumentów jest niezgodne z prawem. Stanowi ono utrudnienie warunków uczciwej konkurencji. Nie ma żadnych podstaw prawnych czy faktycznych do wprowadzenia takiego rozróżnienia. Nie pozwala na to wyżej cytowane rozporządzenie prezesa Rady Ministrów.

Niestety nie zawsze podobnie uważali arbitrzy. W wyroku z 7 sierpnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-955/07) zespół arbitrów uznał za poprawny zapis s.i.w.z., gdzie zamawiający zażądał wyłącznie posiadania zdolności kredytowej na pewną kwotę. Zdaniem arbitrów to zamawiający, a nie wykonawca określa formę przedstawienia informacji dotyczącą zdolności finansowej (albo określona zdolność kredytowa, albo posiadanie określonych środków finansowych).

REKLAMA

Wyrok ten jest jednak pomyłką. Wbrew wyrokowi, zgodnie z par. 1 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów, nie można rozróżniać tego, czy dany wykonawca ma zdolność do wykonania zamówienia, bo ma zgromadzone wolne środki, czy też z uwagi na możliwość posłużenia się kredytem. Uczestnik postępowania o udzielenie zamówienia może przedstawić powyższe dokumenty alternatywnie, żadnemu z nich zaś nie przyznano prymatu. Każda s.i.w.z. powinna wskazywać na możliwość złożenia jednego z dwóch zaświadczeń. Żadne prawo wyboru nie przysługuje zamawiającemu. Trudno byłoby uznać, dlaczego wykonawca mający wolne środki byłby gorszy niż ten, który ma zdolność kredytową?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Piotr Trębicki, radca prawny, szef działu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Piotr Trębicki

radca prawny, szef działu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA