REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aukcja a zarzut rażąco niskiej ceny

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Przeprowadzenie aukcji elektronicznej nie wyklucza poddania złożonych ofert ocenie pod kątem naruszenia przepisów o rażąco niskiej cenie. Takie stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 27 października 2011 r.

Co do zasady, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia (zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp). Wątpliwości wywołuje stosowanie tej zasady w przypadku korzystania z trybu aukcji elektronicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy art. 91c ust. 1 upzp stanowią, że w toku aukcji elektronicznej, wykonawcy – za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną – składają kolejne, korzystniejsze postąpienia, podlegające automatycznej ocenie i klasyfikacji. Przepisy upzp określające zasady toku aukcji stanowią jednocześnie wprost, że przepisów art. 89 upzp (stanowiących o odrzuceniu oferty zawierającej rażąco niską cenę) nie stosuje się w tym trybie. Czy to oznacza, że skorzystanie z trybu aukcji elektronicznej wyklucza możliwość odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia? Do tego problemu odnosi się wyrok KIO z 27 października 2011 r. (sygn. akt KIO 2206/11).

ZAPAMIĘTAJ!

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, prowadzenie aukcji elektronicznej nie stoi na przeszkodzie zweryfikowaniu pod kątem rażąco niskiej ceny ofert złożonych w trakcie aukcji. Możliwe jest zatem odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 upzp.

REKLAMA

Według analizy przepisów przeprowadzonej przez KIO, wyłączenie w art. 91c ust. 1 upzp stosowania m.in. art. 89 upzp dotyczy jedynie „toku aukcji”, kiedy to składane są postąpienia podlegające automatycznej ocenie, według ustalonego w zaproszeniu sposobu przeliczania tych postąpień na punktową ocenę oferty. W toku aukcji zamawiający nie ma zatem praktycznie możliwości weryfikowania ofert. Nie można jednak – zdaniem KIO – przyjąć, że zamawiający został pozbawiony możliwości odrzucenia ofert (złożonych w trakcie aukcji) po jej zamknięciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów książkę: Dyscyplina finansów publicznych po zmianach >>

Zamknięcie aukcji nie oznacza automatycznie dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej – a jedynie wskazuje na koniec procesu składania postąpień. Ustalenie oferty najkorzystniejszej następuje zazwyczaj automatycznie, według wzoru podanego do wiadomości wykonawcom.

Jednak w sytuacji, kiedy zamawiający zdecyduje, że nie wszystkie kryteria oceny ofert będą wpływały na punktację uzyskaną w toku aukcji – wówczas po jej zakończeniu zamawiający dodaje do ostatecznej punktacji oferty punkty uzyskane w tych kryteriach, w toku tzw. „pisemnej” części postępowania. Nie zawsze więc zamknięcie aukcji w sposób jednoznaczny wskazuje na ofertę najkorzystniejszą.


Istotny jest tu też art. 92 upzp. Przepis ten nakazuje zamawiającemu niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zawiadomić wykonawców (którzy złożyli oferty) m.in. o:

● wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę (firmę) albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, uzasadnienie jej wyboru oraz nazwy (firmy) albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację,

● wykonawcach, których oferty zostały odrzucone – podając uzasadnienie faktyczne i prawne,

● wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia – podając uzasadnienie faktyczne i prawne – jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia albo zapytania o cenę.

Czynność zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej pozostawiono zatem w gestii zamawiającego.

Ponadto należy wziąć pod uwagę również treść art. 91 ust. 5 upzp, odsyłającego do odpowiedniego stosowania art. 80 ust. 2 upzp, który dotyczy informowania o wyborze oferty wybranej po zamknięciu licytacji elektronicznej – co następuje bezpośrednio po zamknięciu licytacji. KIO uznała, że odesłanie to wskazuje przede wszystkim na obowiązek zamieszczenia pod ustalonym w ogłoszeniu o zamówieniu adresem internetowym, nazwy (firmy) oraz adresu wykonawcy, którego ofertę wybrano.

W przypadku aukcji elektronicznej, od zamawiającego wymaga się zatem takich czynności, jak przesłanie zawiadomienia do wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty – nie tylko o wyborze oferty najkorzystniejszej, ale także o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, i o wykonawcach wykluczonych. Czynność ta jest odrębną czynnością zamawiającego, podejmowaną po ustaleniu wyników aukcji elektronicznej.

Trzeba także zwrócić uwagę na to, że w art. 91c ust. 1 upzp nie wyłączono stosowania art. 90 upzp. Takie wyłączenie ma miejsce np. w odniesieniu do licytacji elektronicznej (art. 81 upzp).

Dlatego – zdaniem Izby – można wysnuć wniosek, że możliwe jest ustalenie rzetelności kalkulacji ofert złożonych w toku aukcji. Umożliwia to zamawiającym uniknięcie zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta powinna podlegać odrzuceniu, a informację w tym zakresie zamawiający zobowiązany jest przekazać jednocześnie z zawiadomieniem o wyborze oferty najkorzystniejszej.


Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 87, poz. 484)


Więcej o zamówieniach publicznych w Rachunkowości budżetowej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA