REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykluczenie wykonawcy ze względu na udział w przygotowaniu postępowania

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji.

REKLAMA

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. 907 z późń. zm.) w skrócie podstawą do wykluczenia wykonawcy z postępowania jest wykonywanie przez niego bezpośrednio czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwanie się przez niego w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tego wykonawcy w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji.

REKLAMA

Wynika z powyższego, iż aby doszło do wykluczenia wykonawcy muszą zostać łącznie spełnione dwie przesłanki, tj. wykonawca bezpośrednio lub pośrednio uczestniczył w przygotowaniu postępowania przetargowego oraz udział ten utrudnia uczciwą konkurencję. Spełnienie pierwszej z tych przesłanek nie nastręcza większych problemów. Zamawiający zazwyczaj nie ma problemów z ustaleniem udziału wykonawcy w przygotowaniu postępowania. Spełnienie tej przesłanki ma charakter wyłącznie dowodowy. Musi przedstawić określone dowody, z których wynikałby udział wykonawcy w przygotowaniu postępowania. W praktyce powstają większe problemy z ustaleniem zaistnienia drugiej przesłanki, tj. czy czynności wykonawcy mogą utrudnić uczciwą konkurencję.

Zobacz również: Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 22 grudnia 2014 r., sygn. akt: KIO 2587/14 (LEX nr 1647086) stwierdziła, iż: „samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji. Przy czym oceny w tym zakresie należy dokonywać z uwzględnieniem okoliczności konkretnej sprawy. W szczególności należy zbadać, czy wiedza zdobyta w związku z przygotowaniem postępowania dała przewagę wykonawcy nad pozostałymi uczestnikami postępowania, przez co miał on możliwość przygotowania oferty na lepszych warunkach albo posiadał informacje dodatkowe o okolicznościach związanych z realizacją zamówienia. Dla ustalenia wystąpienia naruszenia konkurencji istotne znaczenie ma również zakres informacji pozyskanych przez wykonawcę, a także stopień trudności przygotowania oferty.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający winien kierować się szeregiem okoliczności przy ustalaniu, czy udział wykonawcy w przygotowaniu postępowania przetargowego może utrudnić konkurencję. Zamawiający winien wziąć pod uwagę, czy udział wykonawcy w przygotowaniu postępowaniu przetargowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • daje mu faktyczną możliwość przygotowania oferty na lepszych warunkach,
  • umożliwia mu uzyskanie informacji dodatkowych o okolicznościach związanych z realizacją zamówienia,
  • umożliwia mu uzyskanie informacji, które mogłyby pomóc mu w sporządzeniu oferty oraz musi wziąć pod uwagę stropień trudności w przygotowania oferty.

Jak wynika z powyższego, zamawiający musi wziąć pod uwagę szereg okoliczności, które mają charakter ocenny. Zatem skuteczność wykluczenia wykonawcy uzależniona jest od wnikliwego przeanalizowania konkretnego stanu faktycznego oraz dobrej argumentacji zamawiającego uzasadniającej to wykluczenia. Niestety w praktyce uzasadnienie tego wykluczenia, nie spełniają tych wymogów. Zamawiający zazwyczaj ogranicza się do wnikliwego uzasadnienia spełnienia pierwszej z przesłanek, tj. że wykonawca bezpośrednio lub pośrednio wykonywał czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, gdyż jest to łatwiejsze. Natomiast w przypadku spełnienia drugiej z przesłanek, zamawiający ogranicza się jedynie do stwierdzenia, iż udział wykonawcy może mieć wpływ na zachowanie uczciwej konkurencji. Nie przedstawiając na tą okoliczność żadnej argumentacji. Stwierdzić należy, iż takie uzasadnienie w/w wykluczenia, w przypadku złożenia przez wykonawcę od niego odwołania, rzadko jest skuteczne. Zatem zamawiający winien więcej miejsca poświęcić w swoim uzasadnieniu, na uzasadnienie spełnienia drugiej z w/w przesłanek, gdyż od tego zazwyczaj zależy skuteczność takiego wykluczenia.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór tego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Jest porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA