REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie wyjaśnień przez nierzetelnego wykonawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.

Czy zamawiający musi przed wykluczeniem wykonawcy, który poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe, wzywać go do złożenia wyjaśnień?

Zamawiający może przewidzieć w Specyfikacji Istotnych Warunków Zmówienia, w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do negocjacji, że wykluczy wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych. Zamawiający nie może jednak wykluczyć wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Możliwość takiego wykluczenia wykonawcy wynika z art. 24 ust. 2a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.).

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Przedstawiona wyżej możliwość wykluczenia wykonawcy, jest w mojej ocenie bardzo dobrym sposobem eliminowania z postępowania, wykonawców nierzetelnych. Co jest wyłącznie z pożytkiem dla zamawiającego oraz pewności obrotu. Nie jest rzadkim niestety w praktyce przypadkiem, że wykonawca, który nie wykonał w ogóle zamówienia lub wykonał to zamówienie w sposób nienależyty oraz nie naprawił zamawiającemu szkody, którą ten ostatni poniósł z tego tytułu, przystępuje do kolejnych przetargów, które organizuje ten sam zamawiający. Co może skutkować tym, że bez wprowadzenia do SIWZ, zapytania ofertowego lub zaproszenia do negocjacji przewidzianej wyżej możliwość wykluczenia, taki wykonawca ponownie mógłby realizować dla zmawiającego kolejne zamówienia. Jeżeli jego oferta okazałaby się najkorzystniejsza. Co niestety nie jest rzadkim przypadkiem w praktyce, gdyż wykonawcy tacy, aby wygrać przetarg, oferują bardzo niską cenę za realizację zamówienia. Kosztem naturalnie jakości oraz należytej staranności przy realizacji zamówienia. Natomiast niska cena nadal jest głównym kryterium stosowanych przez zamawiających przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Zatem możliwość wykluczenia takiego wykonawcy umożliwia eliminowanie patologii w postaci wykonawców, którzy naruszyli swoje obowiązki zawodowe, a pomimo tego przystępują do kolejnych przetargów.

REKLAMA

Powstaje jednak wątpliwość, czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Z cytowanego wyżej przepisu obowiązek wzywania do złożenia wyjaśnień nie wynika wprost. Jednakże przepis ten umożliwia wykonawcy udowodnienie, że brak jest podstaw do jego wykluczenia w tym przypadku.

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 1 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 758/15 (LEX nr 1781777) stwierdziła, że: „dla skutecznego zastosowania podstawy wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2a p.z.p., jeśli zamawiający przewidział ją w SIWZ lub ogłoszeniu o zamówieniu, nie jest konieczne uprzednie wezwanie wykonawcy do wyjaśnień w kwestii ewentualnego wykluczenia, czy to na podstawie powołanego przepisu, czy na podstawie art. 26 ust. 4 p.z.p. Przepis art. 24 ust. 2a zdanie drugie p.z.p. nakłada na zainteresowanego wykonawcę ciężar i - przede wszystkim - inicjatywę w zakresie wykazania, że szkodę powstałą w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych naprawił lub zobowiązał się do jej naprawienia, a także, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości. Zamawiający nie ma obowiązku sygnalizowania zamiaru wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 2a p.z.p., jego podstawy faktycznej, która jest między stronami znana, a także wzywania, by wykonawca przedstawił okoliczności dla niego korzystne, pozwalające mu na oczyszczenie się ze stwierdzonego faktu poważnego wykroczenia zawodowego.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że zamawiający chcąc wykluczyć wykonawcę na podstawie w/w przepisu, nie ma obowiązku wzywać wykonawcy, do złożenia jakichkolwiek wyjaśnień. Co w mojej ocenie jest dobrym rozwiązaniem. Wykonawca winien dochować należytej staranności i zapoznać się ze wszystkimi postanowieniami np. SIWZ. Zatem winien wiedzieć po lekturze tych postanowień, że może zostać wykluczony przez zamawiającego, jeżeli w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe. Czyli już w momencie składania swojej oferty, winien przedstawić dowody, z których wynikałoby, że brak jest podstaw do jego wykluczenia. W innym przypadku musi się liczyć z tym, że zamawiający może go wykluczyć i nie będzie mógł w żadne sposób tego zmienić.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od września 2025 r. niższe kryteria dochodowe i kwoty dofinansowania turnusów z PFRON

W II kwartale 2025 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 8748,63 zł. I właśnie ta kwota ma znaczenie przy obliczaniu aktualnej kwoty dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych. Jakie kryteria dochodowe obowiązują we wrześniu, październiku i listopadzie?

Czym jest IOSKU? ZUS udostępnił informacje za 2024 rok

ZUS udostępnił informacje o stanie konta ubezpieczonego za 2024 rok. Dostęp do niej można uzyskać za pośrednictwem platformy usług elektronicznych eZUS. Łącznie przekazał prawie 24 mln informacji.

Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

REKLAMA

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

REKLAMA