REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie wyjaśnień przez nierzetelnego wykonawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.

Czy zamawiający musi przed wykluczeniem wykonawcy, który poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe, wzywać go do złożenia wyjaśnień?

Zamawiający może przewidzieć w Specyfikacji Istotnych Warunków Zmówienia, w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do negocjacji, że wykluczy wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych. Zamawiający nie może jednak wykluczyć wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Możliwość takiego wykluczenia wykonawcy wynika z art. 24 ust. 2a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Przedstawiona wyżej możliwość wykluczenia wykonawcy, jest w mojej ocenie bardzo dobrym sposobem eliminowania z postępowania, wykonawców nierzetelnych. Co jest wyłącznie z pożytkiem dla zamawiającego oraz pewności obrotu. Nie jest rzadkim niestety w praktyce przypadkiem, że wykonawca, który nie wykonał w ogóle zamówienia lub wykonał to zamówienie w sposób nienależyty oraz nie naprawił zamawiającemu szkody, którą ten ostatni poniósł z tego tytułu, przystępuje do kolejnych przetargów, które organizuje ten sam zamawiający. Co może skutkować tym, że bez wprowadzenia do SIWZ, zapytania ofertowego lub zaproszenia do negocjacji przewidzianej wyżej możliwość wykluczenia, taki wykonawca ponownie mógłby realizować dla zmawiającego kolejne zamówienia. Jeżeli jego oferta okazałaby się najkorzystniejsza. Co niestety nie jest rzadkim przypadkiem w praktyce, gdyż wykonawcy tacy, aby wygrać przetarg, oferują bardzo niską cenę za realizację zamówienia. Kosztem naturalnie jakości oraz należytej staranności przy realizacji zamówienia. Natomiast niska cena nadal jest głównym kryterium stosowanych przez zamawiających przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Zatem możliwość wykluczenia takiego wykonawcy umożliwia eliminowanie patologii w postaci wykonawców, którzy naruszyli swoje obowiązki zawodowe, a pomimo tego przystępują do kolejnych przetargów.

Powstaje jednak wątpliwość, czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Z cytowanego wyżej przepisu obowiązek wzywania do złożenia wyjaśnień nie wynika wprost. Jednakże przepis ten umożliwia wykonawcy udowodnienie, że brak jest podstaw do jego wykluczenia w tym przypadku.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 1 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 758/15 (LEX nr 1781777) stwierdziła, że: „dla skutecznego zastosowania podstawy wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2a p.z.p., jeśli zamawiający przewidział ją w SIWZ lub ogłoszeniu o zamówieniu, nie jest konieczne uprzednie wezwanie wykonawcy do wyjaśnień w kwestii ewentualnego wykluczenia, czy to na podstawie powołanego przepisu, czy na podstawie art. 26 ust. 4 p.z.p. Przepis art. 24 ust. 2a zdanie drugie p.z.p. nakłada na zainteresowanego wykonawcę ciężar i - przede wszystkim - inicjatywę w zakresie wykazania, że szkodę powstałą w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych naprawił lub zobowiązał się do jej naprawienia, a także, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości. Zamawiający nie ma obowiązku sygnalizowania zamiaru wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 2a p.z.p., jego podstawy faktycznej, która jest między stronami znana, a także wzywania, by wykonawca przedstawił okoliczności dla niego korzystne, pozwalające mu na oczyszczenie się ze stwierdzonego faktu poważnego wykroczenia zawodowego.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że zamawiający chcąc wykluczyć wykonawcę na podstawie w/w przepisu, nie ma obowiązku wzywać wykonawcy, do złożenia jakichkolwiek wyjaśnień. Co w mojej ocenie jest dobrym rozwiązaniem. Wykonawca winien dochować należytej staranności i zapoznać się ze wszystkimi postanowieniami np. SIWZ. Zatem winien wiedzieć po lekturze tych postanowień, że może zostać wykluczony przez zamawiającego, jeżeli w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe. Czyli już w momencie składania swojej oferty, winien przedstawić dowody, z których wynikałoby, że brak jest podstaw do jego wykluczenia. W innym przypadku musi się liczyć z tym, że zamawiający może go wykluczyć i nie będzie mógł w żadne sposób tego zmienić.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA