REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzeczność postanowień SIWZ z przepisami bezwzględnie obowiązującymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych./ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarzają się SIWZ –y, zawierające postanowienia sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Czasami sprzeczność ta, jest widoczna już po pobieżnej lekturze samej specyfikacji, bez potrzeby zagłębiania się w przepisy prawa. Co w sytuacji, gdy postanowienia SIWZ są sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi?

Co do zasady wszystkie postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia winny być zgodne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Dodatkowo sama specyfikacja winna zawierać wszystkie elementy opisane w art. 36 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.). Jednakże niestety praktyka jest bardzo często daleka od ideału. Często zdarzają się SIWZ –y, zawierające postanowienia sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Czasami sprzeczność ta, jest widoczna już po pobieżnej lekturze samej specyfikacji, bez potrzeby zagłębiania się w przepisy prawa. Takie błędy powstają zazwyczaj w wyniku pośpiechu zamawiającego przy sporządzaniu SIWZ, bezmyślnym przekopiowywaniu SIWZ – ów z innych postępowań, nie dostosowując ich do potrzeb nowego zamówienia lub po prostu z powodu niedbalstwa zamawiających. Problem tak sporządzonych SIWZ – ów, jest taki, iż nie jest wiadomy, w jak sposób ma się zachować wykonawca. Czy ma przygotować swoją ofertę zgodnie ze wszystkimi postanowieniami SIWZ, w tym również tymi, które sprzeczne są z przepisami bezwzględnie obowiązującymi, czy też ma te postanowienia pominąć. Problem dla takiego wykonawcy jest poważny, gdyż jak pominie postanowienia sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi, to jego oferta będzie sporządzona zgodnie z przepisami prawa, ale sprzecznie z postanowieniami SIWZ. Zatem jeżeli zamawiający nie zauważy błędów w SIWZ, to może odrzucić wykonawcy jego ofertę, jako sprzeczną z SIWZ. Natomiast sporządzenie odwołania przez wykonawcę od takiej decyzji zamawiającego jest kosztowne, ze względu na wysokość opłaty od odwołania oraz długotrwałe.

REKLAMA

Zobacz również: Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 12 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 1127/15 (LEX nr 1805929), stwierdziła, że: „SIWZ jest oświadczeniem zamawiającego o charakterze cywilnoprawnym, zatem postanowienie SIWZ sprzeczne z przepisem o charakterze bezwzględnie obowiązującym nie może być prawnie skuteczne, gdyż jest dotknięte sankcją nieważności (art. 58 § 1 in initio k.c. w zw. z art. 14 p.z.p.).”

Wynika z powyższego, że postanowienia SIWZ sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi, są nieważne. W konsekwencji czego wykonawca nie może brać ich pod uwagę przy sporządzaniu swojej oferty. Uważam, że takie rozwiązanie powyższego problemu nawet z przyczyn praktycznych jest lepsze, niż sporządzenie oferty biorąc pod uwagę nieważne postanowienia SIWZ. Jeżeli wykonawca sporządziłby ofertę biorąc pod uwagę również nieważne postanowienia SIWZ, to jego oferta byłaby sprzeczna z prawem. W konsekwencji czego nie mógłby jej już poprawić, jeżeli termin do składania ofert już upłynął. Natomiast jeżeli zamawiający spostrzegłby już błędy SIWZ po upływie terminu do składania ofert lub błędy te zostałyby wykazane w postępowaniu odwoławczym zainicjowanym przez wykonawcę, którego oferta została odrzucona, gdyż została sporządzona zgodnie z prawem, ale sprzecznie z postanowieniami SIWZ, to oferta wykonawcy, który wziął pod uwagę nieważne postanowienia SIWZ, musiałaby zostać w ostatecznym rozrachunku odrzucona. Zatem zbyt dużym ryzykiem jest dla wykonawcy sporządzanie oferty zgodnie ze wszystkimi postanowieniami SIWZ, kiedy wie, że część tych postanowień jest nieważna.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA