REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zmieni się dla wykonawców w PZP?/ fot. Fotolia
Co zmieni się dla wykonawców w PZP?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Ustawodawca rozwiał wątpliwości dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, która między innymi wprowadziła istotną zmianę w prawie zamówień publicznych. Wątpliwości, jakie pojawiały się na gruncie dotychczasowego brzmienia ustawy, dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji, zostały rozwiane. Ustawodawca jasno wskazał, iż od 14 grudnia 2016 r. nie będzie możliwe uzyskanie dodatkowych punktów na podstawie zasobów udostępnionych przez podmiot trzeci.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Wdrożona w lipcu 2016 r. nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w dotychczasowej procedurze udzielania zamówień, wcielając w życie wiele nowych rozwiązań prawnych. Nie obyło się jednak bez niejasności interpretacyjnych, które pojawiły się w procesie jej stosowania. Problematyczne okazały się tzw. „kryteria selekcji”, które zostały przez ustawodawcę wprowadzone jako nowe pojęcie odnoszące się do dwuetapowych postępowań o udzielenie zamówienia, tj. przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz partnerstwa innowacyjnego.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wszystkich wskazanych powyżej procedurach pierwszy etap polega na wyłonieniu potencjalnych wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają wymagania podmiotowe określone przez zamawiającego. Zamawiający powinien z góry określić, ilu wykonawców może zakwalifikować się na tzw. krótką listę, tj. listę podmiotów, które będą mogły złożyć ofertę w drugim etapie postępowania, przy czym w przypadku przetargu ograniczonego liczba ta nie może być mniejsza niż 5, zaś w przypadku pozostałych procedur liczba ta nie może być mniejsza niż 3 podmioty. Problem pojawia się w przypadku, gdy większa liczba wykonawców spełni podstawowe wymagania przewidziane przez zamawiającego. Wówczas pomocne okazują się wymagania dodatkowe – tj. kryteria selekcji, pozwalające na wyłonienie z tej grupy kilku najlepszych z punktu widzenia zamawiającego wykonawców i umieszczenie ich na krótkiej liście.

Należy zauważyć, iż przepisy znowelizowanej ustawy prawo zamówień publicznych nie były spójne w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby udostępnione przez podmioty trzecie w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji.

W art. 22a prawa zamówień publicznych ustawodawca określił, w jakim celu i w jaki sposób wykonawca może polegać na zasobach udostępnionych przez podmiot trzeci. Przede wszystkim w ust. 1 wskazanego artykułu zostało wskazane, że wykonawca może powoływać się na potencjał podmiotu trzeciego „w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części”. Brak jest w tym miejscu odniesienia do kryteriów selekcji.

Zobacz też: Zamówienia publiczne: zasada swobody kontraktowania

Natomiast w art. 25a ust. 3 i art. 36b ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych, odnoszących się do dokumentów składanych przez wykonawców, zostało przewidziane, że wykonawca, który powołuje się na potencjał podmiotów trzecich, powinien przedstawić dokumenty w celu wykazania spełnienia przez nie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.
Dodanie przez ustawodawcę w powołanych wyżej przepisach słów „lub kryteriów selekcji” spowodowało, iż nie można było jednoznacznie rozstrzygnąć, czy wykonawcy mogą wskazywać na potencjał udostępniony przez podmiot trzeci w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji, czy też nie.

Problem ten został dostrzeżony przez ustawodawcę, który reagując na głosy środowisk związanych z prawem zamówień publicznych, wprowadził zmianę w opisanym zakresie. Z dniem 14 grudnia br. weszła w życie ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. W art. 65 pkt 5) wskazanej regulacji postanowiono, iż „w art. 25a w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w art. 36b w ust. 2 skreśla się wyrazy „lub kryteriów selekcji”. Poprzez tę subtelną zmianę, polegającą jedynie na usunięciu trzech słów w dwóch artykułach ustawy prawo zamówień publicznych, ustawodawca rozwiał wszelkie wątpliwości w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawców na potencjał podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji. Od 14 grudnia 2016 r. wykonawcy, w postępowaniach dwuetapowych, będą mogli na takie zasoby powoływać się jedynie w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jednoznacznie zostało wskazane, że brak jest możliwości powołania się na potencjał podmiotów trzecich, w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji i zwiększenia swoich szans na umieszczenie na krótkiej liście. Tym samym niepewność prawna wynikająca z istniejącej wcześniej niespójności przepisów ustawy została wyeliminowana.

Autorzy:

Dominika Michalska // adwokat / wspólnik

Natalia Szklaruk // aplikant adwokacki / prawnik

http://www.bswwlegal.pl/

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA