REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zmieni się dla wykonawców w PZP?/ fot. Fotolia
Co zmieni się dla wykonawców w PZP?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Ustawodawca rozwiał wątpliwości dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, która między innymi wprowadziła istotną zmianę w prawie zamówień publicznych. Wątpliwości, jakie pojawiały się na gruncie dotychczasowego brzmienia ustawy, dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji, zostały rozwiane. Ustawodawca jasno wskazał, iż od 14 grudnia 2016 r. nie będzie możliwe uzyskanie dodatkowych punktów na podstawie zasobów udostępnionych przez podmiot trzeci.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Wdrożona w lipcu 2016 r. nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w dotychczasowej procedurze udzielania zamówień, wcielając w życie wiele nowych rozwiązań prawnych. Nie obyło się jednak bez niejasności interpretacyjnych, które pojawiły się w procesie jej stosowania. Problematyczne okazały się tzw. „kryteria selekcji”, które zostały przez ustawodawcę wprowadzone jako nowe pojęcie odnoszące się do dwuetapowych postępowań o udzielenie zamówienia, tj. przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz partnerstwa innowacyjnego.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wszystkich wskazanych powyżej procedurach pierwszy etap polega na wyłonieniu potencjalnych wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają wymagania podmiotowe określone przez zamawiającego. Zamawiający powinien z góry określić, ilu wykonawców może zakwalifikować się na tzw. krótką listę, tj. listę podmiotów, które będą mogły złożyć ofertę w drugim etapie postępowania, przy czym w przypadku przetargu ograniczonego liczba ta nie może być mniejsza niż 5, zaś w przypadku pozostałych procedur liczba ta nie może być mniejsza niż 3 podmioty. Problem pojawia się w przypadku, gdy większa liczba wykonawców spełni podstawowe wymagania przewidziane przez zamawiającego. Wówczas pomocne okazują się wymagania dodatkowe – tj. kryteria selekcji, pozwalające na wyłonienie z tej grupy kilku najlepszych z punktu widzenia zamawiającego wykonawców i umieszczenie ich na krótkiej liście.

Należy zauważyć, iż przepisy znowelizowanej ustawy prawo zamówień publicznych nie były spójne w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby udostępnione przez podmioty trzecie w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji.

W art. 22a prawa zamówień publicznych ustawodawca określił, w jakim celu i w jaki sposób wykonawca może polegać na zasobach udostępnionych przez podmiot trzeci. Przede wszystkim w ust. 1 wskazanego artykułu zostało wskazane, że wykonawca może powoływać się na potencjał podmiotu trzeciego „w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części”. Brak jest w tym miejscu odniesienia do kryteriów selekcji.

Zobacz też: Zamówienia publiczne: zasada swobody kontraktowania

Natomiast w art. 25a ust. 3 i art. 36b ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych, odnoszących się do dokumentów składanych przez wykonawców, zostało przewidziane, że wykonawca, który powołuje się na potencjał podmiotów trzecich, powinien przedstawić dokumenty w celu wykazania spełnienia przez nie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.
Dodanie przez ustawodawcę w powołanych wyżej przepisach słów „lub kryteriów selekcji” spowodowało, iż nie można było jednoznacznie rozstrzygnąć, czy wykonawcy mogą wskazywać na potencjał udostępniony przez podmiot trzeci w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji, czy też nie.

Problem ten został dostrzeżony przez ustawodawcę, który reagując na głosy środowisk związanych z prawem zamówień publicznych, wprowadził zmianę w opisanym zakresie. Z dniem 14 grudnia br. weszła w życie ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. W art. 65 pkt 5) wskazanej regulacji postanowiono, iż „w art. 25a w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w art. 36b w ust. 2 skreśla się wyrazy „lub kryteriów selekcji”. Poprzez tę subtelną zmianę, polegającą jedynie na usunięciu trzech słów w dwóch artykułach ustawy prawo zamówień publicznych, ustawodawca rozwiał wszelkie wątpliwości w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawców na potencjał podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji. Od 14 grudnia 2016 r. wykonawcy, w postępowaniach dwuetapowych, będą mogli na takie zasoby powoływać się jedynie w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jednoznacznie zostało wskazane, że brak jest możliwości powołania się na potencjał podmiotów trzecich, w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji i zwiększenia swoich szans na umieszczenie na krótkiej liście. Tym samym niepewność prawna wynikająca z istniejącej wcześniej niespójności przepisów ustawy została wyeliminowana.

Autorzy:

Dominika Michalska // adwokat / wspólnik

Natalia Szklaruk // aplikant adwokacki / prawnik

http://www.bswwlegal.pl/

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA