REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia./ fot. Fotolia
Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych są przetargi nieograniczone albo przetargi ograniczone. W postępowaniach prowadzonych w trybach podstawowychobowiązuje zasada udostępniania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na stronie internetowej (niekoniecznie własnej) - w zależności od wartości zamówienia - od dnia:

REKLAMA

REKLAMA

  • zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP,
  • publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Adres strony internetowej, na której udostępnia się SIWZ, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu o zamówieniu.

W pozostałych trybach udzielania zamówienia, w których sporządzana jest SIWZ, decyzja o udostępnieniu specyfikacji na stronie internetowej należy do zamawiającego.

REKLAMA

Zamawiający prowadził przetarg nieograniczony o wartości zamówienia większej od progów unijnych. W dniu 8 maja 2017 r. zamawiający wysłał ogłoszenie o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Tego samego dnia na swojej stronie internetowej zamieścił SIWZ. Ogłoszenie zostało natomiast opublikowane 12 maja. W tym przypadku zamawiający przedwcześnie zamieścił SIWZ na swojej stronie internetowej. Zrobił to w dniu wysłania ogłoszenia do publikacji, a nie w dniu publikacji. Stanowi to naruszenie art. 42 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Mimo to okoliczność wcześniejszego ogłoszenia SIWZ na stronie internetowej zamawiającego w stosunku do daty publikacji ogłoszenia może zostać uznana za niemającą wpływu na wynik postępowania. Takie naruszenie z reguły nie uniemożliwia bowiem zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawsze podlega to jednak ocenie w zależności od danego stanu faktycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do naruszenia przepisów upzp prowadzi także zbyt późne udostępnienie SIWZ na stronie internetowej. Nie są to sytuacje rzadkie, o czym świadczą np. wyniki kontroli Prezesa UZP - zwłaszcza dotyczące postępowań prowadzonych po wejściu w życie nowelizacji upzp z 22 czerwca 2016 r.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Publikacji UE w dniu 21 września 2016 r. Opublikowane zostało 23 września 2016 r. Zamawiający udostępnił natomiast SIWZ na stronie internetowej od 27 września 2016 r. do 8 listopada 2016 r. - a więc dopiero po 4 dniach od publikacji ogłoszenia w Dzienniku. W dniu 29 września 2016 r. zamawiający zmienił m.in. termin składania i otwarcia ofert (z 3 listopada 2016 r. na 8 listopada 2016 r.). Wskazał, że "powyższa zmiana wynika z opóźnienia w udostępnieniu SIWZ na stronie internetowej zamawiającego". Pomimo przesunięcia terminu składania i otwarcia ofert, Prezes UZP uznał, że zaniechanie udostępnienia SIWZ na stronie internetowej od 23 września 2016 r. stanowi naruszenie art. 37 ust. 2 upzp. Nie ma ono jednak w tym przypadku wpływu na wynik postępowania (zob. kontrola Prezesa UZP z 2016 r., nr UZP/DKUE/KU/88/16; www.uzp.gov.pl).

W trybie przetargu nieograniczonego zamawiający nie przekazuje SIWZ wykonawcom na ich wniosek w tzw. tradycyjnej formie. Przepis art. 42 ust. 2 upzp - przewidujący taką możliwość - został uchylony przez nowelizację upzp z 22 czerwca 2016 r.

Warto zwrócić także uwagę na przewidziane w przepisach upzp wyjątki umożliwiające zamawiającemu odstąpienie od obowiązku udostępniania części SIWZ na stronie internetowej. Dotyczy to wskazanej w art. 37 ust. 6 upzp okoliczności, gdy zamawiający nałoży na wykonawców wymogi mające na celu ochronę poufnego charakteru informacji udostępnianych w toku postępowania. Nie chodzi tu tylko o poufny charakter w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych. Należy także wiązać ten wyjątek m.in. z informacjami o charakterze "wrażliwym".

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Mogą to być np. kody źródłowe stanowiące element opisu przedmiotu zamówienia w branży IT, czy plany pomieszczeń objętych remontem w jednostce wojskowej. Chodzi więc o takie informacje, których zamawiający nie chce lub nie może ujawnić bliżej nieokreślonemu kręgowi osób - co niewątpliwie nastąpiłoby poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej.

W takim przypadku zamawiający określa w SIWZ środki mające na celu ochronę poufnego charakteru informacji. Wskazuje też sposób uzyskania tych informacji. Może to być np. możliwość odebrania części SIWZ w siedzibie zamawiającego, przekazanie jej na płycie CD bądź zalogowanie się na stronie internetowej z dostępem do informacji objętych ochroną poufności.

Przy wskazywaniu środków ochrony uzyskania części SIWZ trzeba pamiętać, aby nie naruszyć jednocześnie zasady równego traktowania wykonawców.

Podstawa prawna

  • art. 7 ust. 1, art. 37 ust. 2, art. 42 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

doktor nauk prawnych, wieloletni praktyk zamówień publicznych, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach i trener na szkoleniach, autor wielu artykułów i komentarzy z zakresu zamówień publicznych, radca prawny

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA