REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia./ fot. Fotolia
Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych są przetargi nieograniczone albo przetargi ograniczone. W postępowaniach prowadzonych w trybach podstawowychobowiązuje zasada udostępniania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na stronie internetowej (niekoniecznie własnej) - w zależności od wartości zamówienia - od dnia:

REKLAMA

REKLAMA

  • zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP,
  • publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Adres strony internetowej, na której udostępnia się SIWZ, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu o zamówieniu.

W pozostałych trybach udzielania zamówienia, w których sporządzana jest SIWZ, decyzja o udostępnieniu specyfikacji na stronie internetowej należy do zamawiającego.

REKLAMA

Zamawiający prowadził przetarg nieograniczony o wartości zamówienia większej od progów unijnych. W dniu 8 maja 2017 r. zamawiający wysłał ogłoszenie o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Tego samego dnia na swojej stronie internetowej zamieścił SIWZ. Ogłoszenie zostało natomiast opublikowane 12 maja. W tym przypadku zamawiający przedwcześnie zamieścił SIWZ na swojej stronie internetowej. Zrobił to w dniu wysłania ogłoszenia do publikacji, a nie w dniu publikacji. Stanowi to naruszenie art. 42 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Mimo to okoliczność wcześniejszego ogłoszenia SIWZ na stronie internetowej zamawiającego w stosunku do daty publikacji ogłoszenia może zostać uznana za niemającą wpływu na wynik postępowania. Takie naruszenie z reguły nie uniemożliwia bowiem zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawsze podlega to jednak ocenie w zależności od danego stanu faktycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do naruszenia przepisów upzp prowadzi także zbyt późne udostępnienie SIWZ na stronie internetowej. Nie są to sytuacje rzadkie, o czym świadczą np. wyniki kontroli Prezesa UZP - zwłaszcza dotyczące postępowań prowadzonych po wejściu w życie nowelizacji upzp z 22 czerwca 2016 r.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Publikacji UE w dniu 21 września 2016 r. Opublikowane zostało 23 września 2016 r. Zamawiający udostępnił natomiast SIWZ na stronie internetowej od 27 września 2016 r. do 8 listopada 2016 r. - a więc dopiero po 4 dniach od publikacji ogłoszenia w Dzienniku. W dniu 29 września 2016 r. zamawiający zmienił m.in. termin składania i otwarcia ofert (z 3 listopada 2016 r. na 8 listopada 2016 r.). Wskazał, że "powyższa zmiana wynika z opóźnienia w udostępnieniu SIWZ na stronie internetowej zamawiającego". Pomimo przesunięcia terminu składania i otwarcia ofert, Prezes UZP uznał, że zaniechanie udostępnienia SIWZ na stronie internetowej od 23 września 2016 r. stanowi naruszenie art. 37 ust. 2 upzp. Nie ma ono jednak w tym przypadku wpływu na wynik postępowania (zob. kontrola Prezesa UZP z 2016 r., nr UZP/DKUE/KU/88/16; www.uzp.gov.pl).

W trybie przetargu nieograniczonego zamawiający nie przekazuje SIWZ wykonawcom na ich wniosek w tzw. tradycyjnej formie. Przepis art. 42 ust. 2 upzp - przewidujący taką możliwość - został uchylony przez nowelizację upzp z 22 czerwca 2016 r.

Warto zwrócić także uwagę na przewidziane w przepisach upzp wyjątki umożliwiające zamawiającemu odstąpienie od obowiązku udostępniania części SIWZ na stronie internetowej. Dotyczy to wskazanej w art. 37 ust. 6 upzp okoliczności, gdy zamawiający nałoży na wykonawców wymogi mające na celu ochronę poufnego charakteru informacji udostępnianych w toku postępowania. Nie chodzi tu tylko o poufny charakter w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych. Należy także wiązać ten wyjątek m.in. z informacjami o charakterze "wrażliwym".

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Mogą to być np. kody źródłowe stanowiące element opisu przedmiotu zamówienia w branży IT, czy plany pomieszczeń objętych remontem w jednostce wojskowej. Chodzi więc o takie informacje, których zamawiający nie chce lub nie może ujawnić bliżej nieokreślonemu kręgowi osób - co niewątpliwie nastąpiłoby poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej.

W takim przypadku zamawiający określa w SIWZ środki mające na celu ochronę poufnego charakteru informacji. Wskazuje też sposób uzyskania tych informacji. Może to być np. możliwość odebrania części SIWZ w siedzibie zamawiającego, przekazanie jej na płycie CD bądź zalogowanie się na stronie internetowej z dostępem do informacji objętych ochroną poufności.

Przy wskazywaniu środków ochrony uzyskania części SIWZ trzeba pamiętać, aby nie naruszyć jednocześnie zasady równego traktowania wykonawców.

Podstawa prawna

  • art. 7 ust. 1, art. 37 ust. 2, art. 42 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

doktor nauk prawnych, wieloletni praktyk zamówień publicznych, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach i trener na szkoleniach, autor wielu artykułów i komentarzy z zakresu zamówień publicznych, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

REKLAMA