Elektronizacja zamówień publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Tak zwana Dyrektywa klasyczna wprowadziła istotną zmianę w zakresie formy dokumentów i zasad komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłada ona odejście od zasady pisemności na rzecz elektronicznej postaci czynności podejmowanych w toku postępowania zamówieniowego.
REKLAMA
Do polskiego Prawa zamówień publicznych zmiany w zakresie elektronizacji postępowania zostały wprowadzone ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r. Nowelizacja obowiązuje od 28 lipca 2016 r. Jednak w zakresie dotyczącym elektronizacji zamówień publicznych wprowadzono okres przejściowy. Ma on umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań.
Polecamy: WARSZTAT: Nowe Prawo Zamówień Publicznych Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych po zmianach
Celem działań ustawodawcy jest, by elektroniczne środki informacji i komunikacji stały się standardem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakres elektronizacji zamówienia obejmie etap czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Obowiązkowe powinno być przede wszystkim:
- przekazywanie ogłoszeń w formie elektronicznej,
- elektroniczna dostępność dokumentów zamówienia,
- komunikacja za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania - łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń (w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia JEDZ), a także przekazywaniem ofert (elektroniczne składanie ofert).
W przepisach Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) określono zakres elektronizacji. W art. 10a Pzp wskazano, że w postępowaniu komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywać się powinna przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ma to dotyczyć w szczególności:
- składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
- oświadczeń (w tym oświadczenia składanego na formularzu JEDZ).
Stosowanie elektronicznych środków komunikacji nie obowiązuje natomiast przy komunikowaniu się z potencjalnymi wykonawcami w trakcie przygotowania postępowania (np. ustalenia wartości zamówienia, dialogu technicznego).
Elektronizacja nie zobowiązuje też zamawiających do elektronicznego przetwarzania ofert i elektronicznej oceny ofert. Obowiązkiem tym nie zostały objęte także czynności podejmowane po przeprowadzeniu postępowania przetargowego (jak zawarcie umowy), czy też czynności podejmowane na etapie jego realizacji (w szczególności rozliczenia) - chociaż z wyjątkiem.
Niektóre obszary elektronizacji, wskazane w dyrektywie klasycznej jako obowiązkowe, zostały już wcześniej wdrożone do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to przede wszystkim:
- przekazywania ogłoszeń w formie elektronicznej,
- elektronicznej dostępności dokumentów zamówienia,
- elektronizacji takich procesów, jak: aukcja elektroniczna, dynamiczny system zakupów, licytacja elektroniczna i katalogi elektroniczne.
W celu spełnienia wymogów stawianych przez przepisy unijne, dotychczas stosowane narzędzia elektroniczne należy ze sobą powiązać i uzupełnić o brakujące elementy. Chodzi przede wszystkim o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składanie ofert za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:
REKLAMA
REKLAMA