REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łączenie funkcji oficera Compliance lub Inspektora Ochrony Danych z innymi funkcjami w organizacji

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Łączenie funkcji oficera Compliance lub Inspektora Ochrony Danych z innymi funkcjami w organizacji /Fot. Shutterstock
Łączenie funkcji oficera Compliance lub Inspektora Ochrony Danych z innymi funkcjami w organizacji /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce często bywa, że stanowisko oficera Compliance bywa łączone z innymi stanowiskami. Najczęściej ze stanowiskiem radcy prawnego, kierownika działu kontroli, kierownika działu audytu, kierownika działu zarządzania ryzykiem lub stanowiskiem Inspektora Ochrony Danych. Jest to spowodowane różnymi względami, np. wielkością, potrzebami i możliwościami Spółki.

Powstaje więc pytanie o prawidłowość tej praktyki i ewentualne związane z tym ryzyka.

REKLAMA

Na pewno stanowisko oficera Compliance, radcy prawnego, kierownika działu kontroli, kierownika działu audytu, kierownika działu zarządzania ryzykiem lub Inspektora Ochrony Danych:

  1. wymaga odpowiednich kwalifikacji, w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyki z danych dziedzin,
  2. może być powierzone członkowi personelu podmiotu lub być wykonywane na podstawie umowy o świadczenie usług,
  3. wymaga, by osoby na tych stanowiskach:
    1. były właściwie i niezwłocznie włączane we wszystkie sprawy dotyczące ich zakresu obowiązków i uprawnień,
    2. miały zapewnione zasoby niezbędne do wykonania swych zadań oraz dostęp do danych i operacji,
    3. miały zapewnione zasoby niezbędne do utrzymania swej wiedzy fachowej,
  4. powinno podlegać bezpośrednio najwyższemu kierownictwu.

To są elementy wspólne dla tych funkcji (abstrahując, że dla części są obligatoryjne, a dla części są zalecane w ramach dobrych praktyk).

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Radca prawny, Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie mogą, a oficer Compliance nie powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. otrzymywać (odpowiednio) instrukcji dotyczących treści opinii prawnej, wykonywania zadań Inspektora Ochrony Danych lub Oficera Compliance,
  2. być karani za wypełnienie swoich zadań.

REKLAMA

Radca prawny jest obowiązany zachować w tajemnicy wszystko, o czym dowiedział się w związku z udzieleniem pomocy prawnej. Natomiast Inspektor Ochrony Danych, kierownik działu kontroli, kierownik działu audytu, kierownik działu zarządzania ryzykiem i oficer Compliance są obowiązani do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań.

Radcy prawnemu nie można polecać wykonania czynności wykraczającej poza zakres pomocy prawnej. Dlatego istnieją wątpliwości czy np. radca prawny może być jednocześnie oficerem Compliance lub Inspektorem Danych Osobowych. Natomiast na pewno radca prawny nie powinien być jednocześnie kierownikiem działu kontroli, kierownikiem działu audytu lub kierownikiem działu zarządzania ryzykiem. Osobiście uważam, że można łączyć funkcję radcy prawnego i oficera Compliance. Oczywiście należy pamiętać o zapobieganiu konfliktowi interesów i przestrzeganiu zasad etyki przez radcę prawnego. Natomiast nie zalecam łączenia w jednej organizacji łączenia funkcji radca prawnego i Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Inspektor ochrony danych lub oficer Compliance może wykonywać inne zadania i obowiązki. Przy czym należy zapewniają, by takie zadania i obowiązki nie powodowały konfliktu interesów. Dlatego funkcje te teoretycznie i pod pewnymi warunkami mogą być łączone ze sobą lub ze stanowiskiem kierownika działu kontroli, kierownika działu audytu lub kierownika działu zarządzania ryzykiem.

Niestety, przy łączeniu dwóch lub więcej powyższych stanowisk istnieje potencjalne ryzyko konfliktu interesów. Dlatego osobie której powierzono jednocześnie dwie lub więcej funkcji (np. oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych, radcy prawnego i oficera Compliance itd.) powinna odpowiednio wcześniej identyfikować te ryzyka i im zapobiegać.

Ponadto organizacja powinna przyjąć stosowne procedury zapobiegające konfliktom interesów.

REKLAMA

Zwracam uwagę, że łączenie przedmiotowych funkcji wymaga szerszych kwalifikacji, większej aktywności i częstszego szkolenia się. Ponadto wymaga od osoby łączącej różne funkcje aby wykazywała stosowną aktywność w każdej ze swych funkcji, np. łączenie funkcji oficera Compliance i Inspektora Danych Osobowych nie może powodować osłabieniem lub likwidacją aktywności danej osoby ani jako Inspektora Danych Osobowych ani jako oficera Compliance. Często może to być wyzwanie niemożliwe do spełnienia.

Należy nadmienić, że po orzeczeniu belgijskiego organu ochrony pojawiły się głosy, że mamy „zakaz łączenia funkcji IOD z funkcja Compliance”. Należy to uznać za błędną tezę.

Belgijski organ właściwy do spraw ochrony danych osobowych nałożył karę w wysokości 50.000 euro na belgijskiego operatora telekomunikacyjnego – Proximus S.A. Belgijski organ stwierdził, że Inspektor Ochrony Danych:

1) jednocześnie zarządzał departamentami audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem i zgodności,

2) był w niewystarczający, stopniu zaangażowany w swoją pracę (był nieaktywny jako Inspektor Danych Osobowych),

3) nie sprawował swej funkcji w sposób niezależny oraz zapobiegający konfliktowi interesów i zagrożeniom dla tajemnic służbowych oraz poufności w stosunku do pracowników podmiotu.

Ponadto ukarana Spółka nie miała procedury dotyczącej naruszeń danych osobowych, ani polityki, która zapobiegałaby występowaniu konfliktów interesów. Belgijski organ podkreślił (w ślad m.in. za Grupą Roboczą art. 29 ds. ochrony danych osobowych), że:

      1. Inspektor Ochrony Danych nie może zajmować w organizacji stanowiska pociągającego za sobą określenie sposobów i celów przetwarzania danych osobowych. Grupa robocza wskazała przykłady takich stanowisk, tj. a) stanowiska kierownicze (dyrektor generalny, dyrektor ds. operacyjnych, dyrektor finansowy, dyrektor ds. medycznych, kierownik działu marketingu, kierownik działu HR, kierownik działu IT), b) niższe stanowiska, jeśli sprawujące je osoby biorą udział w określaniu celów i sposobów przetwarzania danych.
      2. inne obowiązki Inspektora Ochrony Danych nie mogą powodować konfliktu interesów (to jest obowiązek Administratora).

Czyli jak to często bywa, odpowiedź brzmi: stanowiska oficera Compliance, Inspektora Ochrony Danych, radcy prawnego, kierownika działu kontroli, kierownika działu audytu lub kierownika działu zarządzania ryzykiem teoretycznie mogą być, w niektórych przypadkach, powierzane jednej osobie ale w praktyce nie zawsze i zawsze pod pewnymi warunkami. Część praktyków i doktryny uważa, że praktycznie nigdy. Ja osobiście uważa, że warto zawsze indywidulanie ocenić to w każdej organizacji, a w przypadku łączenia funkcji należy m.in. zapobiegać konfliktom interesów, zapewnić m.in. zwiększone zasoby, np. zapewniając odpowiedni zespół aby osoba ta mogła stale i aktywnie wypełniać wszystkie swe zadania. Bez podjęcia tych i innych działań aby zminimalizować ryzyka związane z tym rozwiązaniem zdecydowanie odradzam jakiekolwiek łączenie ww. funkcji.

Na przykład, w przypadku łączenie innych funkcji ze stanowiskiem Inspektora Ochrony Danych, zgodnie z opinią Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 7 stycznia 2019 r., powinny być uwzględnione trzy kryteria:

  1. organizacyjne (IOD powinien podlegać bezpośrednio najwyższemu kierownictwu jednostki organizacyjnej),
  2. merytoryczne (inne obowiązki nie powinny negatywnie wpływać na niezależne wykonywanie zadań IOD),
  3. czasowe (IOD powinien dysponować czasem wystarczającym do wykonywania swoich zadań, przy uwzględnieniu m.in. liczby obowiązków czy stopnia ich skomplikowania).

Analogicznie podobne kryteria należy spełnić w przypadku łączenia innych funkcji ze stanowiskiem oficera Compliance.

Nieprzestrzeganie ww. wytycznych może grozić dużymi problemami w tym np. karą finansową nałożoną przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

REKLAMA

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA

Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

REKLAMA