REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Często podmioty mające już wdrożony System Compliance lub System Ochrony Danych Osobowych pytają: „Jak mamy oceniać oficera Compliance?” lub „Jak mamy oceniać Inspektora Ochrony Danych?”. „System działa rok, dwa. Słyszymy od oficera Compliance/IOD, że jest w porządku. Ufamy mu ale chcielibyśmy niezależnej oceny. Spojrzenia z boku.”.

Pierwszą intuicyjną odpowiedzią w organizacjach jest – należy oceniać po ilość naruszeń. Często słyszę „u nas system świetnie działa, nie ma żadnych naruszeń. Mamy świetnego oficera Compliance/IOD`a.”. Niestety może to być złudne poczucie bezpieczeństwa. W każdej organizacji, wcześniej lub później dojdzie do naruszenia. Pytanie brzmi tylko jak będzie duże? Jak szybko zostanie wykryte? I jak podmiot na nie zareaguje? Jakie podejmie działania po? Oczywiście w danej organizacji przez jakiś okres czasu faktycznie może nie być naruszeń. Ale jeżeli to duży podmiot i przez parę lat nic się oficjalnie nie zdarzyło to z wysokim prawdopodobieństwem można stwierdzić, że system nie działa lub działa źle. Nie ma cudów. Im większa organizacji, im więcej pracowników tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś umyślnie lub nieumyślnie dokona naruszenia. Lub po prostu coś się zdarzy, np. pożar, awaria serwerów, kradzież itp. itd. Dlatego jak słyszę, „u nas jest świetnie, nie ma żadnych naruszeń, ani zgłoszeń. To oznacza, że Oficer Compliance/IOD dobrze wykonuje swoje obowiązki”, to wiem, że najprawdopodobniej popsuję komuś samopoczucie uświadamiając go jaka jest prawda.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Oczywiście możemy mieć też do czynienia z sytuacją odwrotną – zdarza mi się usłyszeć „u nas doszło do naruszenia więc system nie działa lub jest wadliwy. Oficer Compliance/IOD zawiódł”. To, że doszło do naruszenia nie oznacza, że system nie działa lub jest wadliwy. To nie oznacza, że Oficer Compliance/IOD zawiódł. Może tak być ale nie musi.

Oficera Compliance/IOD`a należy oceniać między innymi po tym jak zareagował na naruszenie i co zrobił lub nie po nim. Dla mnie każdy kryzys to nauka co poprawić w systemie. Zresztą każde naruszenie pokazuje gdzie jest słaby punkt systemu. Czy zawiódł człowiek (top management, kierownictwo, oficer Compliance/IOD lub pracownik)? Czy też zawiodło coś innego? Pamiętajmy, że oficer Compliance/IOD to tylko jeden z trybików w systemie. Pamiętajmy, że WSZYSCY. I to totalnie wszyscy: od top kierownictwa po szeregowego pracownika, współpracownika, po każdego interesariusza, odpowiadają za bycie Compliance (przestrzeganie przepisów, norm i obowiązków). Polecam artykuł: „Compliance – czyja to odpowiedzialność?”.

REKLAMA

Wiem, że są różne sposoby oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a. Stosuje się np. KPI albo porównuje do tzw. dobrych wzorców lub standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy ja dokonuję oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a to zawsze sprawdzam następujące rzeczy.

  1. jego aktywność. Oficer Compliance/IOD ma być aktywny. Musi zadbać o komunikację, szkolić ludzi, dokonywać audytów, wspierać ludzi i swą organizację (np. nie wyobrażam sobie by nie odpisywał na emaile z pytaniami) itd. itp. Musi przewidywać, sprawdzać i czuwać,
  2. jego niezależność, jego umocowanie, jego zasoby i wsparcie które otrzymuje od najwyższego kierownictwa. Oficer Compliance powinien, a IOD musi być niezależny. Nie mogą zachodzić w ich przypadku żadne konflikty interesów. Oficer Compliance/IOD musi posiadać odpowiednie umocowanie i odpowiednie zasoby oraz mieć wsparcie najwyższego kierownictwa. To jest warunek sine qua non jego skutecznego działania. Bez tego jego szanse na sukces są nikłe. O ile w ogóle istnieją,
  3. jego kompetencje i jego rozwój. Oficer Compliance/IOD musi posiadać już na starcie odpowiednie kompetencje. A potem musi się cały czas dokształcać. Zwykle proszę o listę kursów/szkoleń itp. które ukończył w ostatnich latach i plan szkoleń. Od razu widać czy organizacja dba o jego rozwój czy nie. Kto się nie rozwija ten się cofa. Rzeczywistość zmienia się tak szybko, że kto był dobry wczoraj, bez nauki dziś może być kiepski a jutro do niczego.

Oczywiście sprawdzam, też czy jest niezbędna dokumentacja (w tym procedury), czy są robione analizy ryzyk itp. itd.

Zadaję setki a czasami tysiące pytań. O różne rzeczy. Zawsze też mówię „udowodnij lub chociaż uprawdopodobnij to co mówisz”.

Każda organizacja jest inna i ma inny Compliance, czy też System ochrony danych osobowych. Oficerowie Compliance mają różne zakresy obowiązków i różną pozycję w różnych podmiotach. W przypadków IOD`ów jest prościej bo RODO nakreśliło pewne ramy.

Zawsze do oceny oficera Compliance/IOD`a trzeba podejść indywidualnie. To połączenie nauki i sztuki. Wymaga wiedzy i doświadczenia. Ale również otwartego umysłu, umiejętności analizy i ciekawości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA