REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Często podmioty mające już wdrożony System Compliance lub System Ochrony Danych Osobowych pytają: „Jak mamy oceniać oficera Compliance?” lub „Jak mamy oceniać Inspektora Ochrony Danych?”. „System działa rok, dwa. Słyszymy od oficera Compliance/IOD, że jest w porządku. Ufamy mu ale chcielibyśmy niezależnej oceny. Spojrzenia z boku.”.

Pierwszą intuicyjną odpowiedzią w organizacjach jest – należy oceniać po ilość naruszeń. Często słyszę „u nas system świetnie działa, nie ma żadnych naruszeń. Mamy świetnego oficera Compliance/IOD`a.”. Niestety może to być złudne poczucie bezpieczeństwa. W każdej organizacji, wcześniej lub później dojdzie do naruszenia. Pytanie brzmi tylko jak będzie duże? Jak szybko zostanie wykryte? I jak podmiot na nie zareaguje? Jakie podejmie działania po? Oczywiście w danej organizacji przez jakiś okres czasu faktycznie może nie być naruszeń. Ale jeżeli to duży podmiot i przez parę lat nic się oficjalnie nie zdarzyło to z wysokim prawdopodobieństwem można stwierdzić, że system nie działa lub działa źle. Nie ma cudów. Im większa organizacji, im więcej pracowników tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś umyślnie lub nieumyślnie dokona naruszenia. Lub po prostu coś się zdarzy, np. pożar, awaria serwerów, kradzież itp. itd. Dlatego jak słyszę, „u nas jest świetnie, nie ma żadnych naruszeń, ani zgłoszeń. To oznacza, że Oficer Compliance/IOD dobrze wykonuje swoje obowiązki”, to wiem, że najprawdopodobniej popsuję komuś samopoczucie uświadamiając go jaka jest prawda.

REKLAMA

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Oczywiście możemy mieć też do czynienia z sytuacją odwrotną – zdarza mi się usłyszeć „u nas doszło do naruszenia więc system nie działa lub jest wadliwy. Oficer Compliance/IOD zawiódł”. To, że doszło do naruszenia nie oznacza, że system nie działa lub jest wadliwy. To nie oznacza, że Oficer Compliance/IOD zawiódł. Może tak być ale nie musi.

Oficera Compliance/IOD`a należy oceniać między innymi po tym jak zareagował na naruszenie i co zrobił lub nie po nim. Dla mnie każdy kryzys to nauka co poprawić w systemie. Zresztą każde naruszenie pokazuje gdzie jest słaby punkt systemu. Czy zawiódł człowiek (top management, kierownictwo, oficer Compliance/IOD lub pracownik)? Czy też zawiodło coś innego? Pamiętajmy, że oficer Compliance/IOD to tylko jeden z trybików w systemie. Pamiętajmy, że WSZYSCY. I to totalnie wszyscy: od top kierownictwa po szeregowego pracownika, współpracownika, po każdego interesariusza, odpowiadają za bycie Compliance (przestrzeganie przepisów, norm i obowiązków). Polecam artykuł: „Compliance – czyja to odpowiedzialność?”.

Wiem, że są różne sposoby oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a. Stosuje się np. KPI albo porównuje do tzw. dobrych wzorców lub standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy ja dokonuję oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a to zawsze sprawdzam następujące rzeczy.

  1. jego aktywność. Oficer Compliance/IOD ma być aktywny. Musi zadbać o komunikację, szkolić ludzi, dokonywać audytów, wspierać ludzi i swą organizację (np. nie wyobrażam sobie by nie odpisywał na emaile z pytaniami) itd. itp. Musi przewidywać, sprawdzać i czuwać,
  2. jego niezależność, jego umocowanie, jego zasoby i wsparcie które otrzymuje od najwyższego kierownictwa. Oficer Compliance powinien, a IOD musi być niezależny. Nie mogą zachodzić w ich przypadku żadne konflikty interesów. Oficer Compliance/IOD musi posiadać odpowiednie umocowanie i odpowiednie zasoby oraz mieć wsparcie najwyższego kierownictwa. To jest warunek sine qua non jego skutecznego działania. Bez tego jego szanse na sukces są nikłe. O ile w ogóle istnieją,
  3. jego kompetencje i jego rozwój. Oficer Compliance/IOD musi posiadać już na starcie odpowiednie kompetencje. A potem musi się cały czas dokształcać. Zwykle proszę o listę kursów/szkoleń itp. które ukończył w ostatnich latach i plan szkoleń. Od razu widać czy organizacja dba o jego rozwój czy nie. Kto się nie rozwija ten się cofa. Rzeczywistość zmienia się tak szybko, że kto był dobry wczoraj, bez nauki dziś może być kiepski a jutro do niczego.

Oczywiście sprawdzam, też czy jest niezbędna dokumentacja (w tym procedury), czy są robione analizy ryzyk itp. itd.

Zadaję setki a czasami tysiące pytań. O różne rzeczy. Zawsze też mówię „udowodnij lub chociaż uprawdopodobnij to co mówisz”.

Każda organizacja jest inna i ma inny Compliance, czy też System ochrony danych osobowych. Oficerowie Compliance mają różne zakresy obowiązków i różną pozycję w różnych podmiotach. W przypadków IOD`ów jest prościej bo RODO nakreśliło pewne ramy.

Zawsze do oceny oficera Compliance/IOD`a trzeba podejść indywidualnie. To połączenie nauki i sztuki. Wymaga wiedzy i doświadczenia. Ale również otwartego umysłu, umiejętności analizy i ciekawości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA