REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych? /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Często podmioty mające już wdrożony System Compliance lub System Ochrony Danych Osobowych pytają: „Jak mamy oceniać oficera Compliance?” lub „Jak mamy oceniać Inspektora Ochrony Danych?”. „System działa rok, dwa. Słyszymy od oficera Compliance/IOD, że jest w porządku. Ufamy mu ale chcielibyśmy niezależnej oceny. Spojrzenia z boku.”.

Pierwszą intuicyjną odpowiedzią w organizacjach jest – należy oceniać po ilość naruszeń. Często słyszę „u nas system świetnie działa, nie ma żadnych naruszeń. Mamy świetnego oficera Compliance/IOD`a.”. Niestety może to być złudne poczucie bezpieczeństwa. W każdej organizacji, wcześniej lub później dojdzie do naruszenia. Pytanie brzmi tylko jak będzie duże? Jak szybko zostanie wykryte? I jak podmiot na nie zareaguje? Jakie podejmie działania po? Oczywiście w danej organizacji przez jakiś okres czasu faktycznie może nie być naruszeń. Ale jeżeli to duży podmiot i przez parę lat nic się oficjalnie nie zdarzyło to z wysokim prawdopodobieństwem można stwierdzić, że system nie działa lub działa źle. Nie ma cudów. Im większa organizacji, im więcej pracowników tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś umyślnie lub nieumyślnie dokona naruszenia. Lub po prostu coś się zdarzy, np. pożar, awaria serwerów, kradzież itp. itd. Dlatego jak słyszę, „u nas jest świetnie, nie ma żadnych naruszeń, ani zgłoszeń. To oznacza, że Oficer Compliance/IOD dobrze wykonuje swoje obowiązki”, to wiem, że najprawdopodobniej popsuję komuś samopoczucie uświadamiając go jaka jest prawda.

REKLAMA

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Oczywiście możemy mieć też do czynienia z sytuacją odwrotną – zdarza mi się usłyszeć „u nas doszło do naruszenia więc system nie działa lub jest wadliwy. Oficer Compliance/IOD zawiódł”. To, że doszło do naruszenia nie oznacza, że system nie działa lub jest wadliwy. To nie oznacza, że Oficer Compliance/IOD zawiódł. Może tak być ale nie musi.

Oficera Compliance/IOD`a należy oceniać między innymi po tym jak zareagował na naruszenie i co zrobił lub nie po nim. Dla mnie każdy kryzys to nauka co poprawić w systemie. Zresztą każde naruszenie pokazuje gdzie jest słaby punkt systemu. Czy zawiódł człowiek (top management, kierownictwo, oficer Compliance/IOD lub pracownik)? Czy też zawiodło coś innego? Pamiętajmy, że oficer Compliance/IOD to tylko jeden z trybików w systemie. Pamiętajmy, że WSZYSCY. I to totalnie wszyscy: od top kierownictwa po szeregowego pracownika, współpracownika, po każdego interesariusza, odpowiadają za bycie Compliance (przestrzeganie przepisów, norm i obowiązków). Polecam artykuł: „Compliance – czyja to odpowiedzialność?”.

Wiem, że są różne sposoby oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a. Stosuje się np. KPI albo porównuje do tzw. dobrych wzorców lub standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy ja dokonuję oceny pracy oficera Compliance albo IOD`a to zawsze sprawdzam następujące rzeczy.

  1. jego aktywność. Oficer Compliance/IOD ma być aktywny. Musi zadbać o komunikację, szkolić ludzi, dokonywać audytów, wspierać ludzi i swą organizację (np. nie wyobrażam sobie by nie odpisywał na emaile z pytaniami) itd. itp. Musi przewidywać, sprawdzać i czuwać,
  2. jego niezależność, jego umocowanie, jego zasoby i wsparcie które otrzymuje od najwyższego kierownictwa. Oficer Compliance powinien, a IOD musi być niezależny. Nie mogą zachodzić w ich przypadku żadne konflikty interesów. Oficer Compliance/IOD musi posiadać odpowiednie umocowanie i odpowiednie zasoby oraz mieć wsparcie najwyższego kierownictwa. To jest warunek sine qua non jego skutecznego działania. Bez tego jego szanse na sukces są nikłe. O ile w ogóle istnieją,
  3. jego kompetencje i jego rozwój. Oficer Compliance/IOD musi posiadać już na starcie odpowiednie kompetencje. A potem musi się cały czas dokształcać. Zwykle proszę o listę kursów/szkoleń itp. które ukończył w ostatnich latach i plan szkoleń. Od razu widać czy organizacja dba o jego rozwój czy nie. Kto się nie rozwija ten się cofa. Rzeczywistość zmienia się tak szybko, że kto był dobry wczoraj, bez nauki dziś może być kiepski a jutro do niczego.

Oczywiście sprawdzam, też czy jest niezbędna dokumentacja (w tym procedury), czy są robione analizy ryzyk itp. itd.

Zadaję setki a czasami tysiące pytań. O różne rzeczy. Zawsze też mówię „udowodnij lub chociaż uprawdopodobnij to co mówisz”.

Każda organizacja jest inna i ma inny Compliance, czy też System ochrony danych osobowych. Oficerowie Compliance mają różne zakresy obowiązków i różną pozycję w różnych podmiotach. W przypadków IOD`ów jest prościej bo RODO nakreśliło pewne ramy.

Zawsze do oceny oficera Compliance/IOD`a trzeba podejść indywidualnie. To połączenie nauki i sztuki. Wymaga wiedzy i doświadczenia. Ale również otwartego umysłu, umiejętności analizy i ciekawości.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA