REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług? Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

W artykule Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – samodzielne stanowisko czy dział udzieliłem odpowiedzi na pytanie „Czy Compliance w jednostce samorządu terytorialnego oznacza utworzenie samodzielnego stanowiska czy też raczej działu (komórki organizacyjnej)”?

REKLAMA

REKLAMA

Dziś chciałbym się zająć kwestią czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług?

Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

REKLAMA

W przypadku etatowego oficera Compliance:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jednostka samorządu terytorialnego może mieć go na wyłączność (chyba że zatrudnia go na część etatu),
  2. jest on, jako pracownik na „każde zawołanie”,
  3. lepiej zna on organizację, jej specyfikę i Kulturę organizacyjną. Jako pracownik posiada nieformalne źródła informacji i kanały komunikacyjne (a bywają one bezcenne w pracy oficera Compliance). A co najważniejsze zna jej potrzeby, silne i słabe strony,
  4. podległość służbowa i hierarchiczna kultura organizacyjna w administracji publicznej (a więc i w jednostkach samorządu terytorialnego) powoduje, że mogą być różne problemy z niezależnością oficera Compliance. Problematyczna też może być jego pozycja w relacjach z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi,
  5. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada najwyższe kierownictwo jednostki samorządu terytorialnego,
  6. trzeba zapewnić kadrę rezerwową w związku z urlopami, chorobami itd.

W przypadku outsourcingu na zewnątrz:

  1. teoretycznie pełna niezależność i silna pozycja zewnętrznego oficera Compliance w relacji z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi. Ale to trochę jak w tym kazusie: Kto jest bardziej niezależny: adwokat na umowę zlecenia z dwu tygodniowym okresem wypowiedzenia czy radca prawny na etacie z trzy miesięcznym okresem wypowiedzenia (przy spełnieniu jeszcze dodatkowych warunków)?

W tym miejscu chciałbym zauważyć że niezależność i silna pozycja w relacjach z kierownictwem to wypadkowa cech danego oficera Compliance, gwarancji ustawowych i umownych,

  1. często mówi się o niższych kosztach w przypadku outsourcingu. Jest to często prawda, choć nie zawsze. Proszę pamiętać, że jakość kosztuje. Poza tym każde rozwiązanie ma swoje „ukryte” koszty,
  2. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada Zleceniobiorca,
  3. mamy szansę, że oficer Compliance będzie miał praktykę i doświadczenie wynikające z relacji z innymi klientami,
  4. przy korzystaniu z usług firm możliwość dostępu do specjalistycznej wiedzy specjalistów Zleceniobiorcy,
  5. jednostki samorządu terytorialnego nie ma problemu z zapewnieniem ciągłości obsługi (o ile Zleceniobiorca wykonuje należycie usługę).

Często w organizacjach stosuje się rozwiązania hybrydowe. Zatrudnia się oficera Compliance/pracowników Działu Compliance i zapewnia im się wsparcie zewnętrznych specjalistów. Pozwala to wykorzystać zalety obydwu rozwiązań i minimalizować wady tych rozwiązań. Podobnie zresztą jak w zakresie obsługi prawnej. Osobiście jestem wielkim zwolennikiem takich rozwiązań hybrydowych, sam je stosuję i zachęcam do nich moich klientów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA