REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług? Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

W artykule Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – samodzielne stanowisko czy dział udzieliłem odpowiedzi na pytanie „Czy Compliance w jednostce samorządu terytorialnego oznacza utworzenie samodzielnego stanowiska czy też raczej działu (komórki organizacyjnej)”?

REKLAMA

Dziś chciałbym się zająć kwestią czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług?

Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

W przypadku etatowego oficera Compliance:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jednostka samorządu terytorialnego może mieć go na wyłączność (chyba że zatrudnia go na część etatu),
  2. jest on, jako pracownik na „każde zawołanie”,
  3. lepiej zna on organizację, jej specyfikę i Kulturę organizacyjną. Jako pracownik posiada nieformalne źródła informacji i kanały komunikacyjne (a bywają one bezcenne w pracy oficera Compliance). A co najważniejsze zna jej potrzeby, silne i słabe strony,
  4. podległość służbowa i hierarchiczna kultura organizacyjna w administracji publicznej (a więc i w jednostkach samorządu terytorialnego) powoduje, że mogą być różne problemy z niezależnością oficera Compliance. Problematyczna też może być jego pozycja w relacjach z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi,
  5. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada najwyższe kierownictwo jednostki samorządu terytorialnego,
  6. trzeba zapewnić kadrę rezerwową w związku z urlopami, chorobami itd.

W przypadku outsourcingu na zewnątrz:

  1. teoretycznie pełna niezależność i silna pozycja zewnętrznego oficera Compliance w relacji z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi. Ale to trochę jak w tym kazusie: Kto jest bardziej niezależny: adwokat na umowę zlecenia z dwu tygodniowym okresem wypowiedzenia czy radca prawny na etacie z trzy miesięcznym okresem wypowiedzenia (przy spełnieniu jeszcze dodatkowych warunków)?

W tym miejscu chciałbym zauważyć że niezależność i silna pozycja w relacjach z kierownictwem to wypadkowa cech danego oficera Compliance, gwarancji ustawowych i umownych,

  1. często mówi się o niższych kosztach w przypadku outsourcingu. Jest to często prawda, choć nie zawsze. Proszę pamiętać, że jakość kosztuje. Poza tym każde rozwiązanie ma swoje „ukryte” koszty,
  2. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada Zleceniobiorca,
  3. mamy szansę, że oficer Compliance będzie miał praktykę i doświadczenie wynikające z relacji z innymi klientami,
  4. przy korzystaniu z usług firm możliwość dostępu do specjalistycznej wiedzy specjalistów Zleceniobiorcy,
  5. jednostki samorządu terytorialnego nie ma problemu z zapewnieniem ciągłości obsługi (o ile Zleceniobiorca wykonuje należycie usługę).

Często w organizacjach stosuje się rozwiązania hybrydowe. Zatrudnia się oficera Compliance/pracowników Działu Compliance i zapewnia im się wsparcie zewnętrznych specjalistów. Pozwala to wykorzystać zalety obydwu rozwiązań i minimalizować wady tych rozwiązań. Podobnie zresztą jak w zakresie obsługi prawnej. Osobiście jestem wielkim zwolennikiem takich rozwiązań hybrydowych, sam je stosuję i zachęcam do nich moich klientów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    REKLAMA