REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock
Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług? Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

W artykule Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – samodzielne stanowisko czy dział udzieliłem odpowiedzi na pytanie „Czy Compliance w jednostce samorządu terytorialnego oznacza utworzenie samodzielnego stanowiska czy też raczej działu (komórki organizacyjnej)”?

REKLAMA

REKLAMA

Dziś chciałbym się zająć kwestią czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług?

Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

REKLAMA

W przypadku etatowego oficera Compliance:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jednostka samorządu terytorialnego może mieć go na wyłączność (chyba że zatrudnia go na część etatu),
  2. jest on, jako pracownik na „każde zawołanie”,
  3. lepiej zna on organizację, jej specyfikę i Kulturę organizacyjną. Jako pracownik posiada nieformalne źródła informacji i kanały komunikacyjne (a bywają one bezcenne w pracy oficera Compliance). A co najważniejsze zna jej potrzeby, silne i słabe strony,
  4. podległość służbowa i hierarchiczna kultura organizacyjna w administracji publicznej (a więc i w jednostkach samorządu terytorialnego) powoduje, że mogą być różne problemy z niezależnością oficera Compliance. Problematyczna też może być jego pozycja w relacjach z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi,
  5. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada najwyższe kierownictwo jednostki samorządu terytorialnego,
  6. trzeba zapewnić kadrę rezerwową w związku z urlopami, chorobami itd.

W przypadku outsourcingu na zewnątrz:

  1. teoretycznie pełna niezależność i silna pozycja zewnętrznego oficera Compliance w relacji z wyższym kierownictwem i władzami samorządowymi. Ale to trochę jak w tym kazusie: Kto jest bardziej niezależny: adwokat na umowę zlecenia z dwu tygodniowym okresem wypowiedzenia czy radca prawny na etacie z trzy miesięcznym okresem wypowiedzenia (przy spełnieniu jeszcze dodatkowych warunków)?

W tym miejscu chciałbym zauważyć że niezależność i silna pozycja w relacjach z kierownictwem to wypadkowa cech danego oficera Compliance, gwarancji ustawowych i umownych,

  1. często mówi się o niższych kosztach w przypadku outsourcingu. Jest to często prawda, choć nie zawsze. Proszę pamiętać, że jakość kosztuje. Poza tym każde rozwiązanie ma swoje „ukryte” koszty,
  2. za zapewnienie osób z odpowiednimi kwalifikacjami i stałe podnoszenie przez nie kwalifikacji odpowiada Zleceniobiorca,
  3. mamy szansę, że oficer Compliance będzie miał praktykę i doświadczenie wynikające z relacji z innymi klientami,
  4. przy korzystaniu z usług firm możliwość dostępu do specjalistycznej wiedzy specjalistów Zleceniobiorcy,
  5. jednostki samorządu terytorialnego nie ma problemu z zapewnieniem ciągłości obsługi (o ile Zleceniobiorca wykonuje należycie usługę).

Często w organizacjach stosuje się rozwiązania hybrydowe. Zatrudnia się oficera Compliance/pracowników Działu Compliance i zapewnia im się wsparcie zewnętrznych specjalistów. Pozwala to wykorzystać zalety obydwu rozwiązań i minimalizować wady tych rozwiązań. Podobnie zresztą jak w zakresie obsługi prawnej. Osobiście jestem wielkim zwolennikiem takich rozwiązań hybrydowych, sam je stosuję i zachęcam do nich moich klientów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA