REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance. Porady CBA w kontaktach urzędnik - klient

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance. Porady CBA w kontaktach urzędnik - klient
Compliance. Porady CBA w kontaktach urzędnik - klient
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Compliance. Czym jest konflikt interesów według CBA? Jakie według wytycznych CBA są zasady pozwalające utrzymać profesjonalizm w kontaktach urzędnik - klient? Co CBA zaleca urzędnikom?

W dniu 9 grudnia 2020 r., CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych poruszono też tematykę kontaktów urzędnik - klient.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest konflikt interesów?

Według CBA, „konflikt interesów to kolizja pomiędzy interesem prywatnym a interesem publicznym, która powoduje, że czynności służbowe wykonywane przez urzędnika tracą niezbędny walor bezinteresowności i bezstronności, a troska o dobro wspólne przegrywa z interesem osobistym”.

Należy się zgodzić z CBA, że sytuacja konfliktu interesów może sprowadzić na urzędnika ryzyko popełnienia przestępstwa, w tym przestępstwa korupcyjnego. Dlatego w przypadku zidentyfikowania tego typu konfliktu należy dążyć do skutecznego zarządzania nim.

Jakie są zasady pozwalające utrzymać profesjonalizm w kontaktach urzędnik - klient?

Według wytycznych CBA, następujące zasady pozwalają utrzymać profesjonalizm w kontaktach urzędnik – klient:

REKLAMA

  1. traktowanie wszystkich interesariuszy w ten sam sposób (notabene to obowiązek urzędnika),
  2. nie stwarzanie wrażenia, że jest się otwartym na budowanie pozasłużbowych relacji z klientem. CBA zaleca zachowanie profesjonalnego dystansu i powściągliwości,
  3. nie korzystanie z jakichkolwiek propozycji, które mogą rodzić potrzebę wzajemności, unikanie relacji wdzięczności, w przypadku dwuznacznych sugestii zdecydowane oznajmianie, że w urzędzie obowiązują jednolite i transparentne standardy postępowania,
  4. w sytuacjach wątpliwych, np. jeśli klientem jest członek rodziny urzędnika, powinien on poinformować o tym przełożonego i poprosić o wyłączenie ze sprawy,
  5. nie rozmawianie w cztery oczy, ponieważ obecność drugiej osoby to dodatkowe zabezpieczenie oraz wsparcie w razie trudnej i rodzącej podejrzenie o nieuczciwe intencje sytuacji,
  6. bycie asertywnym. CBA w wytycznych radzi by urzędnik nie bał się udzielania zdecydowanych odpowiedzi odmownych. Według CBA urzędnika powinny cechować nie tylko bezinteresowność i bezstronność, ale także odwaga.

CBA podało w wytycznych propozycje odpowiedzi: „Proponowane postępowanie jest niezgodne z przepisami/obowiązującymi zasadami i nie mogę go zaakceptować.”, „W odpowiedzi na Pana/Pani prośbę muszę odmówić.”, „Obowiązują mnie określone procedury i przepisy, których należy przestrzegać.”, „Pana/Pani propozycja wywołałaby konflikt interesów. Nie mogę na nią przystać.”, „Pana/Pani propozycja narusza przepisy prawa. Muszę o tym poinformować przełożonego.”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku stwierdzenia zagrożenia lub wystąpienia konfliktu interesów?

W przypadku stwierdzenia zagrożenia lub wystąpienia konfliktu interesów CBA zaleca:

  1. porozmawianie otwarcie z którymś ze współpracowników w przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy postępowanie w sprawie będzie bezstronne i/lub bezinteresowne. Uzyskanie opinii osoby z otoczenia pomoże urzędnikowi ocenić, czy rzeczywiście nie znalazł się w sytuacji konfliktu interesów,
  2. poinformowanie o wątpliwościach przełożonego. Przełożony powinien się o takiej sytuacji dowiedzieć bezpośrednio od urzędnika. Jego rolą jest dokonanie właściwej oceny i wskazanie należytego rozwiązania, tj. w jaki sposób/czy w danym przypadku można wyeliminować powstały konflikt interesów,
  3. zgłoszenie sprawy do osoby, która w danej instytucji pełni rolę doradcy etycznego lub pracownika ds. przeciwdziałania korupcji. Osoba taka ma wiedzę i doświadczenie, które pomogą rozwiązać dylematy. Ponadto zgłaszanie tego rodzaju przypadków pozwala na opracowanie mechanizmu dobrych praktyk w konkretnych sytuacjach, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa wszystkich pracowników, a tym samym wzmocnia odporność całego systemu na ryzyko wystąpienia ewentualnych nieprawidłowości.

Co CBA zaleca urzędnikom?

Według CBA, urzędnicy, którzy chcą wzmocnić odporność na zagrożenia korupcyjne, powinni :

  1. nie bagatelizować ryzyka,
  2. unikać konfliktu interesów,
  3. zachowywać jednoznaczną, profesjonalną postawę,
  4. z zaangażowaniem i uwagą korzystać z działań profilaktycznych prowadzonych w urzędzie, w tym szkoleń i doradztwa etycznego,
  5. postępować zgodnie z zaleceniami Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
  6. stanowczo i odważnie reagować na każdą sytuację, która wzbudzi ich wątpliwości prawne lub etyczne.

Co CBA zaleca w kontaktach z klientem?

W kontaktach z klientami, CBA zaleca urzędnikom w wytycznych, by:

  1. zachowywali się godnie
  2. pamiętali, że reprezentują instytucję, w której pracują, traktowali interesantów z należnym szacunkiem, nie komentowali, nie oceniali, nie pouczali,
  3. zachowali dystans
  4. nigdy nie sprawiali wrażenia, że są otwarci na nawiązywanie pozasłużbowych relacji czy przyjmowanie prezentów, nawet drobnych,
  5. byli uprzejmi i życzliwi,
  6. stawiali wyraźną granicę pomiędzy kontaktami służbowymi i prywatnymi – relacje prywatne nie mogą wpływać na sposób wykonywania obowiązków przez urzędnika. Jeśli istnieje taka obawa, powinien on poprosić przełożonego o wyłączenie go z danej sprawy,
  7. byli bezstronni – podejmując decyzje powinni kierować się rzeczywistymi przesłankami oraz przepisami prawa,
  8. byli profesjonalni – skoncentrowani na merytorycznym aspekcie prowadzonej sprawy,
  9. pracowali rzetelnie – sumiennie i rozważnie wykonywali powierzone zadania, nie wahając się być twórczymi. Do obowiązków podchodzili aktywnie, z najlepszą wiedzą i w interesie publicznym,
  10. mieli świadomość służebnego charakteru wykonywanej pracy – przedkładali dobro wspólne nad interes osobisty, jednostkowy czy grupowy,
  11. nie uchylali się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć, ale pamiętali również, że ich decyzje wpływają na życie konkretnego człowieka.

Centralne Biuro Antykorupcyjne w tej części wytycznych przedstawia pewien ideał urzędnika i relacji pomiędzy nim a klientami. Jak najbardziej słuszny oczywiście. Ale mam wrażenie, że czasami oderwany od rzeczywistości.

Zgodnie z tymi wytycznymi urzędnicy powinni się kierować dobrem wspólnym, a nie np. swoją ideologią czy interesem partyjnym rządzącej partii. Niestety w ostatnim czasie widzimy jak spora część urzędników Państwowych ideami z wytycznych się nie kieruje. A różnica pomiędzy deklaracjami a rzeczywistością jest w stanie zniszczyć każdy system.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

REKLAMA

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA