REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwieni dla niepełnosprawnych podróżujących z psem asystującym

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki interwencji Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka osoby niepełnosprawne podróżujące z psem asystującym, lub psem-przewodnikiem będą miał równy dostęp do usług PKP intercity.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka otrzymała odpowiedź na pismo w sprawie zasad odbywania podróży pociągami spółki „PKP Intercity” przez osoby niepełnosprawne, korzystające z pomocy psów asystujących.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 5 maja 2011 r. Fundacja wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. zwracając uwagę na konieczność zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

W odpowiedzi PKP Intercity podano, że zgodnie z nowym Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą uzyskiwać zgody współpodróżnych na przewóz psa w wagonach z miejscami do siedzenia, a takie psy mogą być zabierane do wagonów gastronomicznych.

Zobacz: Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

REKLAMA

W odpowiedzi PKP Intercity wskazano, że po wprowadzeniu pojęcia „psa asystującego” do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U 2008, nr 14, poz. 92 ze zm.) w 2008 r., a przed wejściem w życie nowego Regulaminu w styczniu 2011 r., powyższe warunki przewozu psów będących asystentami osób niepełnosprawnych, zostały ujęte w odrębnej regulacji i były przekazane do wiadomości i stosowania pracownikom PKP Intercity.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Intercity poinformowała także, iż nie zabrania przejazdu z psem asystującym z w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia, jednak przejazd taki może odbywać się pod pewnymi warunkami. Każda osoba podróżująca z psem, planując podróż takimi wagonami musi wykupić wszystkie miejsca w danym przedziale. PKP Intercity wskazała na fakt, że powyższy obowiązek istnieje we wszystkich krajach Europy, z wyjątkiem Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii, gdzie zabrania się przewozu psów w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.

Zdaniem PKP Intercity, obowiązek wykupienia całego przedziału dla osoby podróżującej z psem wynika przede wszystkim z potrzeby umożliwienia bezkonfliktowego przejazdu w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia każdemu podróżnemu.

W odpowiedzi wskazano, że „dotyczy to w szczególności pory nocnej, kiedy każda osoba nabywająca bilet na miejsce w takim wagonie ma prawo do odpoczynku, a wiele osób nie toleruje z różnych powodów psa w przedziale.” Zdaniem PKP Intercity „korzystanie z praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi jest zapewnione bez dyskryminacji którejkolwiek grupy społecznej”.

Pismo interwencyjne HFPC do PKP Intercity zostało wysłane w sprawie Agaty Schilf, która jest osobą niepełnosprawną, cierpiącą na niedowład lewej strony ciała. W życiu codziennym Agata Schilf korzysta z pomocy psa asystującego, ułatwiającego jej poruszanie się oraz podnoszącego jej poczucie bezpieczeństwa. Agata Schilf zwróciła się o pomoc do HFPC po tym jak w maju 2010 r., chcąc zakupić bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity, w godzinach nocnych, w przedziale w wagonie z miejscem do leżenia została poinformowana, że planując podróż z psem (tj. psem asystującym) musi, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity” na własny koszt wykupić wszystkie miejsca w całym przedziale.

Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik

W skargach kierowanych do PKP Intercity Agata Schilf wskazała, że regulacje przyjęte w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity” prowadzą do dyskryminacji osób niepełnosprawnych, które korzystają z pomocy psa asystującego niebędącego psem przewodnikiem. Agata Schilf przedstawiła Spółce PKP Intercity propozycje odpowiednich zmian w Regulaminie, postulując wprowadzenie udogodnień w zakresie możliwości korzystania z miejsc w przedziałach oraz ulg na przejazdy dla pasażerów podróżujących z psami asystującymi, analogicznych do regulacji określających warunki podróży z psami przewodnikami. W odpowiedzi Spółka PKP Intercity przedstawiła swoje stanowisko stwierdzając, że przyjęty Regulamin jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz poinformowała o braku możliwości wprowadzenia proponowanych zmian do Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”.

W maju 2011 r. Helsińska Fundacja Praw Człowieka wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. z apelem o podjęcie działań zmierzających do zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

Jak poinformowało PKP Intercity, zgodnie ze zmienionym „Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”, podróżni korzystający z pomocy psów asystujących mogą korzystać z wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do siedzenia na takich samych zasadach.

Sprawa Agaty Schilf objęta jest Programem Spraw Precedensowych


HFPC/AS

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA