REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwieni dla niepełnosprawnych podróżujących z psem asystującym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki interwencji Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka osoby niepełnosprawne podróżujące z psem asystującym, lub psem-przewodnikiem będą miał równy dostęp do usług PKP intercity.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka otrzymała odpowiedź na pismo w sprawie zasad odbywania podróży pociągami spółki „PKP Intercity” przez osoby niepełnosprawne, korzystające z pomocy psów asystujących.

REKLAMA

W dniu 5 maja 2011 r. Fundacja wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. zwracając uwagę na konieczność zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

W odpowiedzi PKP Intercity podano, że zgodnie z nowym Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą uzyskiwać zgody współpodróżnych na przewóz psa w wagonach z miejscami do siedzenia, a takie psy mogą być zabierane do wagonów gastronomicznych.

Zobacz: Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

REKLAMA

W odpowiedzi PKP Intercity wskazano, że po wprowadzeniu pojęcia „psa asystującego” do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U 2008, nr 14, poz. 92 ze zm.) w 2008 r., a przed wejściem w życie nowego Regulaminu w styczniu 2011 r., powyższe warunki przewozu psów będących asystentami osób niepełnosprawnych, zostały ujęte w odrębnej regulacji i były przekazane do wiadomości i stosowania pracownikom PKP Intercity.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Intercity poinformowała także, iż nie zabrania przejazdu z psem asystującym z w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia, jednak przejazd taki może odbywać się pod pewnymi warunkami. Każda osoba podróżująca z psem, planując podróż takimi wagonami musi wykupić wszystkie miejsca w danym przedziale. PKP Intercity wskazała na fakt, że powyższy obowiązek istnieje we wszystkich krajach Europy, z wyjątkiem Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii, gdzie zabrania się przewozu psów w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.

Zdaniem PKP Intercity, obowiązek wykupienia całego przedziału dla osoby podróżującej z psem wynika przede wszystkim z potrzeby umożliwienia bezkonfliktowego przejazdu w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia każdemu podróżnemu.

REKLAMA

W odpowiedzi wskazano, że „dotyczy to w szczególności pory nocnej, kiedy każda osoba nabywająca bilet na miejsce w takim wagonie ma prawo do odpoczynku, a wiele osób nie toleruje z różnych powodów psa w przedziale.” Zdaniem PKP Intercity „korzystanie z praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi jest zapewnione bez dyskryminacji którejkolwiek grupy społecznej”.

Pismo interwencyjne HFPC do PKP Intercity zostało wysłane w sprawie Agaty Schilf, która jest osobą niepełnosprawną, cierpiącą na niedowład lewej strony ciała. W życiu codziennym Agata Schilf korzysta z pomocy psa asystującego, ułatwiającego jej poruszanie się oraz podnoszącego jej poczucie bezpieczeństwa. Agata Schilf zwróciła się o pomoc do HFPC po tym jak w maju 2010 r., chcąc zakupić bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity, w godzinach nocnych, w przedziale w wagonie z miejscem do leżenia została poinformowana, że planując podróż z psem (tj. psem asystującym) musi, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity” na własny koszt wykupić wszystkie miejsca w całym przedziale.

Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik

W skargach kierowanych do PKP Intercity Agata Schilf wskazała, że regulacje przyjęte w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity” prowadzą do dyskryminacji osób niepełnosprawnych, które korzystają z pomocy psa asystującego niebędącego psem przewodnikiem. Agata Schilf przedstawiła Spółce PKP Intercity propozycje odpowiednich zmian w Regulaminie, postulując wprowadzenie udogodnień w zakresie możliwości korzystania z miejsc w przedziałach oraz ulg na przejazdy dla pasażerów podróżujących z psami asystującymi, analogicznych do regulacji określających warunki podróży z psami przewodnikami. W odpowiedzi Spółka PKP Intercity przedstawiła swoje stanowisko stwierdzając, że przyjęty Regulamin jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz poinformowała o braku możliwości wprowadzenia proponowanych zmian do Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”.

W maju 2011 r. Helsińska Fundacja Praw Człowieka wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. z apelem o podjęcie działań zmierzających do zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

Jak poinformowało PKP Intercity, zgodnie ze zmienionym „Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”, podróżni korzystający z pomocy psów asystujących mogą korzystać z wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do siedzenia na takich samych zasadach.

Sprawa Agaty Schilf objęta jest Programem Spraw Precedensowych


HFPC/AS

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA