REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwieni dla niepełnosprawnych podróżujących z psem asystującym

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki interwencji Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka osoby niepełnosprawne podróżujące z psem asystującym, lub psem-przewodnikiem będą miał równy dostęp do usług PKP intercity.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka otrzymała odpowiedź na pismo w sprawie zasad odbywania podróży pociągami spółki „PKP Intercity” przez osoby niepełnosprawne, korzystające z pomocy psów asystujących.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 5 maja 2011 r. Fundacja wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. zwracając uwagę na konieczność zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

W odpowiedzi PKP Intercity podano, że zgodnie z nowym Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą uzyskiwać zgody współpodróżnych na przewóz psa w wagonach z miejscami do siedzenia, a takie psy mogą być zabierane do wagonów gastronomicznych.

Zobacz: Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

REKLAMA

W odpowiedzi PKP Intercity wskazano, że po wprowadzeniu pojęcia „psa asystującego” do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U 2008, nr 14, poz. 92 ze zm.) w 2008 r., a przed wejściem w życie nowego Regulaminu w styczniu 2011 r., powyższe warunki przewozu psów będących asystentami osób niepełnosprawnych, zostały ujęte w odrębnej regulacji i były przekazane do wiadomości i stosowania pracownikom PKP Intercity.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Intercity poinformowała także, iż nie zabrania przejazdu z psem asystującym z w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia, jednak przejazd taki może odbywać się pod pewnymi warunkami. Każda osoba podróżująca z psem, planując podróż takimi wagonami musi wykupić wszystkie miejsca w danym przedziale. PKP Intercity wskazała na fakt, że powyższy obowiązek istnieje we wszystkich krajach Europy, z wyjątkiem Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii, gdzie zabrania się przewozu psów w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.

Zdaniem PKP Intercity, obowiązek wykupienia całego przedziału dla osoby podróżującej z psem wynika przede wszystkim z potrzeby umożliwienia bezkonfliktowego przejazdu w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia każdemu podróżnemu.

W odpowiedzi wskazano, że „dotyczy to w szczególności pory nocnej, kiedy każda osoba nabywająca bilet na miejsce w takim wagonie ma prawo do odpoczynku, a wiele osób nie toleruje z różnych powodów psa w przedziale.” Zdaniem PKP Intercity „korzystanie z praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi jest zapewnione bez dyskryminacji którejkolwiek grupy społecznej”.

Pismo interwencyjne HFPC do PKP Intercity zostało wysłane w sprawie Agaty Schilf, która jest osobą niepełnosprawną, cierpiącą na niedowład lewej strony ciała. W życiu codziennym Agata Schilf korzysta z pomocy psa asystującego, ułatwiającego jej poruszanie się oraz podnoszącego jej poczucie bezpieczeństwa. Agata Schilf zwróciła się o pomoc do HFPC po tym jak w maju 2010 r., chcąc zakupić bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity, w godzinach nocnych, w przedziale w wagonie z miejscem do leżenia została poinformowana, że planując podróż z psem (tj. psem asystującym) musi, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity” na własny koszt wykupić wszystkie miejsca w całym przedziale.

Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik

W skargach kierowanych do PKP Intercity Agata Schilf wskazała, że regulacje przyjęte w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity” prowadzą do dyskryminacji osób niepełnosprawnych, które korzystają z pomocy psa asystującego niebędącego psem przewodnikiem. Agata Schilf przedstawiła Spółce PKP Intercity propozycje odpowiednich zmian w Regulaminie, postulując wprowadzenie udogodnień w zakresie możliwości korzystania z miejsc w przedziałach oraz ulg na przejazdy dla pasażerów podróżujących z psami asystującymi, analogicznych do regulacji określających warunki podróży z psami przewodnikami. W odpowiedzi Spółka PKP Intercity przedstawiła swoje stanowisko stwierdzając, że przyjęty Regulamin jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz poinformowała o braku możliwości wprowadzenia proponowanych zmian do Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”.

W maju 2011 r. Helsińska Fundacja Praw Człowieka wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. z apelem o podjęcie działań zmierzających do zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.

Jak poinformowało PKP Intercity, zgodnie ze zmienionym „Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”, podróżni korzystający z pomocy psów asystujących mogą korzystać z wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do siedzenia na takich samych zasadach.

Sprawa Agaty Schilf objęta jest Programem Spraw Precedensowych


HFPC/AS

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA