Ułatwieni dla niepełnosprawnych podróżujących z psem asystującym
REKLAMA
REKLAMA
Helsińska Fundacja Praw Człowieka otrzymała odpowiedź na pismo w sprawie zasad odbywania podróży pociągami spółki „PKP Intercity” przez osoby niepełnosprawne, korzystające z pomocy psów asystujących.
REKLAMA
W dniu 5 maja 2011 r. Fundacja wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. zwracając uwagę na konieczność zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.
W odpowiedzi PKP Intercity podano, że zgodnie z nowym Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą uzyskiwać zgody współpodróżnych na przewóz psa w wagonach z miejscami do siedzenia, a takie psy mogą być zabierane do wagonów gastronomicznych.
Zobacz: Niepełnosprawny w podróży i jego prawa
REKLAMA
W odpowiedzi PKP Intercity wskazano, że po wprowadzeniu pojęcia „psa asystującego” do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U 2008, nr 14, poz. 92 ze zm.) w 2008 r., a przed wejściem w życie nowego Regulaminu w styczniu 2011 r., powyższe warunki przewozu psów będących asystentami osób niepełnosprawnych, zostały ujęte w odrębnej regulacji i były przekazane do wiadomości i stosowania pracownikom PKP Intercity.
PKP Intercity poinformowała także, iż nie zabrania przejazdu z psem asystującym z w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia, jednak przejazd taki może odbywać się pod pewnymi warunkami. Każda osoba podróżująca z psem, planując podróż takimi wagonami musi wykupić wszystkie miejsca w danym przedziale. PKP Intercity wskazała na fakt, że powyższy obowiązek istnieje we wszystkich krajach Europy, z wyjątkiem Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii, gdzie zabrania się przewozu psów w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.
Zdaniem PKP Intercity, obowiązek wykupienia całego przedziału dla osoby podróżującej z psem wynika przede wszystkim z potrzeby umożliwienia bezkonfliktowego przejazdu w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia każdemu podróżnemu.
REKLAMA
W odpowiedzi wskazano, że „dotyczy to w szczególności pory nocnej, kiedy każda osoba nabywająca bilet na miejsce w takim wagonie ma prawo do odpoczynku, a wiele osób nie toleruje z różnych powodów psa w przedziale.” Zdaniem PKP Intercity „korzystanie z praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi jest zapewnione bez dyskryminacji którejkolwiek grupy społecznej”.
Pismo interwencyjne HFPC do PKP Intercity zostało wysłane w sprawie Agaty Schilf, która jest osobą niepełnosprawną, cierpiącą na niedowład lewej strony ciała. W życiu codziennym Agata Schilf korzysta z pomocy psa asystującego, ułatwiającego jej poruszanie się oraz podnoszącego jej poczucie bezpieczeństwa. Agata Schilf zwróciła się o pomoc do HFPC po tym jak w maju 2010 r., chcąc zakupić bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity, w godzinach nocnych, w przedziale w wagonie z miejscem do leżenia została poinformowana, że planując podróż z psem (tj. psem asystującym) musi, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity” na własny koszt wykupić wszystkie miejsca w całym przedziale.
Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik
W skargach kierowanych do PKP Intercity Agata Schilf wskazała, że regulacje przyjęte w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity” prowadzą do dyskryminacji osób niepełnosprawnych, które korzystają z pomocy psa asystującego niebędącego psem przewodnikiem. Agata Schilf przedstawiła Spółce PKP Intercity propozycje odpowiednich zmian w Regulaminie, postulując wprowadzenie udogodnień w zakresie możliwości korzystania z miejsc w przedziałach oraz ulg na przejazdy dla pasażerów podróżujących z psami asystującymi, analogicznych do regulacji określających warunki podróży z psami przewodnikami. W odpowiedzi Spółka PKP Intercity przedstawiła swoje stanowisko stwierdzając, że przyjęty Regulamin jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz poinformowała o braku możliwości wprowadzenia proponowanych zmian do Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”.
W maju 2011 r. Helsińska Fundacja Praw Człowieka wystąpiła do Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. z apelem o podjęcie działań zmierzających do zagwarantowania równej dostępności do usług Spółki PKP Intercity osobom niepełnosprawnym, które podróżując pociągami korzystają z pomocy psa asystującego, niebędącego psem przewodnikiem.
Jak poinformowało PKP Intercity, zgodnie ze zmienionym „Regulaminem przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę „PKP Intercity”, podróżni korzystający z pomocy psów asystujących mogą korzystać z wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do siedzenia na takich samych zasadach.
Sprawa Agaty Schilf objęta jest Programem Spraw Precedensowych
HFPC/AS
REKLAMA
REKLAMA