REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo powołać członków komisji w gminach i miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady powoływania obwodowych komisji wyborczych? W jakim trybie przeprowadzane jest losowanie członków obwodowych komisji wyborczych?

ANNA LUBACZEWSKA

dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Warszawie

W urzędzie gminy/miasta/dzielnicy należy odpowiednio wcześniej wywiesić wyraźną informację o miejscu i terminie przyjmowania zgłoszeń do komisji obwodowych.

Zgłoszenie kandydatów jest dokonywane na piśmie zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 8 sierpnia 2001 r. w sprawie powoływania obwodowych komisji wyborczych... Zgłoszenie podpisuje pełnomocnik lub osoba przez niego upoważniona. Dane dotyczące pełnomocników komitetów wyborczych znajdują się także w komunikacie na stronie PKW. Osoba dokonująca zgłoszenia z upoważnienia pełnomocnika dołącza do zgłoszenia upoważnienie lub jego kopię (kopię uwierzytelnia się po okazaniu oryginału upoważnienia). Należy sprawdzić zakres upoważnienia:

l przedmiotowy - czy dotyczy zgłoszenia kandydatów do komisji obwodowych

l terytorialny - czy zawiera nazwę gminy/miasta/dzielnicy, do której dokonywane jest zgłoszenie, ewentualnie numery komisji obwodowych.

Osoby upoważnione przez pełnomocnika komitetu wyborczego do dokonywania zgłoszeń nie mogą upoważniać dalszych osób do wykonywania tych czynności.

Sposób postępowania z przyjętymi zgłoszeniami został szczegółowo określony w par. 6, 7 i 8 powołanego wyżej rozporządzenia. Konieczne jest skrupulatne przestrzeganie wskazanego w tych przepisach trybu postępowania. Dotyczy to zwłaszcza konieczności sporządzania wykazów zgłoszonych kandydatów oraz przeprowadzenia losowania. Ważne jest podanie do publicznej wiadomości, co najmniej na 2 dni przed losowaniem, informacji o dacie i godzinie oraz miejscu jego przeprowadzenia. Stosowną informację wywiesza się w siedzibie wójta, burmistrza, prezydenta miasta w miejscu ogólnodostępnym. Losowanie przeprowadza się odrębnie dla każdej obwodowej komisji wyborczej, jeżeli liczba zgłoszonych kandydatów przez poszczególne komitety wyborcze jest większa niż dziesięć. W losowaniu uwzględnia się tylko po jednym kandydacie tego samego komitetu. Z przeprowadzonego losowania należy sporządzić protokół, w którym podaje się, m.in. odrębnie dla każdej komisji obwodowej jej numer i siedzibę, liczbę kandydatów, spośród których przeprowadzono losowanie, a także imiona i nazwiska wylosowanych kandydatów. Protokół z przeprowadzonego losowania oraz inne materiały związane z powoływaniem komisji, w tym zgłoszenia kandydatów pozostają w dokumentacji organu powołującego komisje. W skład komisji powołuje się od 7 do 11 osób, w tym jedną osobę wskazaną przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta spośród pracowników samorządowych gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych bądź pracowników szpitali lub zakładów pomocy społecznej lub pracowników zakładów karnych i aresztów śledczych.

Zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawie powołania komisji obwodowych podaje się niezwłocznie do wiadomości publicznej przez wywieszenie w siedzibie organu powołującego komisje. Składy poszczególnych komisji będą także wywieszone w siedzibach komisji (lokalach wyborczych) w dniu głosowania.

Wykaz o składzie komisji powinien zawierać imiona i nazwiska członków komisji i pełnione przez nich funkcje w komisji. Nie mogą być podawane do wiadomości publicznej inne dane niezbędne do rozpatrzenia zgłoszenia, np. PESEL lub dokładny adres zamieszkania.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie powoływania obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz.U. z 2001 r. nr 84, poz. 921 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA