REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo powołać członków komisji w gminach i miastach

Łs
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady powoływania obwodowych komisji wyborczych? W jakim trybie przeprowadzane jest losowanie członków obwodowych komisji wyborczych?

ANNA LUBACZEWSKA

dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Warszawie

W urzędzie gminy/miasta/dzielnicy należy odpowiednio wcześniej wywiesić wyraźną informację o miejscu i terminie przyjmowania zgłoszeń do komisji obwodowych.

Zgłoszenie kandydatów jest dokonywane na piśmie zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 8 sierpnia 2001 r. w sprawie powoływania obwodowych komisji wyborczych... Zgłoszenie podpisuje pełnomocnik lub osoba przez niego upoważniona. Dane dotyczące pełnomocników komitetów wyborczych znajdują się także w komunikacie na stronie PKW. Osoba dokonująca zgłoszenia z upoważnienia pełnomocnika dołącza do zgłoszenia upoważnienie lub jego kopię (kopię uwierzytelnia się po okazaniu oryginału upoważnienia). Należy sprawdzić zakres upoważnienia:

l przedmiotowy - czy dotyczy zgłoszenia kandydatów do komisji obwodowych

l terytorialny - czy zawiera nazwę gminy/miasta/dzielnicy, do której dokonywane jest zgłoszenie, ewentualnie numery komisji obwodowych.

Osoby upoważnione przez pełnomocnika komitetu wyborczego do dokonywania zgłoszeń nie mogą upoważniać dalszych osób do wykonywania tych czynności.

Sposób postępowania z przyjętymi zgłoszeniami został szczegółowo określony w par. 6, 7 i 8 powołanego wyżej rozporządzenia. Konieczne jest skrupulatne przestrzeganie wskazanego w tych przepisach trybu postępowania. Dotyczy to zwłaszcza konieczności sporządzania wykazów zgłoszonych kandydatów oraz przeprowadzenia losowania. Ważne jest podanie do publicznej wiadomości, co najmniej na 2 dni przed losowaniem, informacji o dacie i godzinie oraz miejscu jego przeprowadzenia. Stosowną informację wywiesza się w siedzibie wójta, burmistrza, prezydenta miasta w miejscu ogólnodostępnym. Losowanie przeprowadza się odrębnie dla każdej obwodowej komisji wyborczej, jeżeli liczba zgłoszonych kandydatów przez poszczególne komitety wyborcze jest większa niż dziesięć. W losowaniu uwzględnia się tylko po jednym kandydacie tego samego komitetu. Z przeprowadzonego losowania należy sporządzić protokół, w którym podaje się, m.in. odrębnie dla każdej komisji obwodowej jej numer i siedzibę, liczbę kandydatów, spośród których przeprowadzono losowanie, a także imiona i nazwiska wylosowanych kandydatów. Protokół z przeprowadzonego losowania oraz inne materiały związane z powoływaniem komisji, w tym zgłoszenia kandydatów pozostają w dokumentacji organu powołującego komisje. W skład komisji powołuje się od 7 do 11 osób, w tym jedną osobę wskazaną przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta spośród pracowników samorządowych gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych bądź pracowników szpitali lub zakładów pomocy społecznej lub pracowników zakładów karnych i aresztów śledczych.

Zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawie powołania komisji obwodowych podaje się niezwłocznie do wiadomości publicznej przez wywieszenie w siedzibie organu powołującego komisje. Składy poszczególnych komisji będą także wywieszone w siedzibach komisji (lokalach wyborczych) w dniu głosowania.

Wykaz o składzie komisji powinien zawierać imiona i nazwiska członków komisji i pełnione przez nich funkcje w komisji. Nie mogą być podawane do wiadomości publicznej inne dane niezbędne do rozpatrzenia zgłoszenia, np. PESEL lub dokładny adres zamieszkania.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie powoływania obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz.U. z 2001 r. nr 84, poz. 921 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA