REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast dowodu PESEL i NIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Marczuk
Bartosz Marczuk

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko do końca marca będą ważne książeczkowe dowody osobiste. Po otrzymaniu nowych dokumentów mamy obowiązek powiadomienia wielu podmiotów o jego numerze i serii. Wymiana starego dowodu to dopiero początek formalności, jakich musi dokonać obywatel.

Jak aktualizować dane do celów podatkowych

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzący działalności gospodarczej dokonują zgłoszenia numeru nowego dowodu osobistego nie później niż w dniu złożenia pierwszego zeznania rocznego na druku NIP-3.

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest to jednak definitywne wypełnienie obowiązków. Za każdym razem, kiedy dane ulegną zmianie, należy złożyć na tym samym druku aktualizację danych. Z uwagi na to, że w NIP-3 podaje się również serię i numer dowodu osobistego, wymiana dowodu będzie powodowała obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Aktualizacje składa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Przy wymianie dowodu osobistego istnieje jednak możliwość nie tylko osobistego złożenia aktualizacji NIP, ale też za pośrednictwem urzędu gminy, miasta czy dzielnicy, który wydaje nowy dowód.

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzący działalności gospodarczej, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty. Organ ten obowiązany jest do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie siedmiu dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.

REKLAMA

KONSEKWENCJE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wymianie dowodu osobistego powinniśmy być poinformowani o konieczności złożenia aktualizacji danych. Jednak jeśli takiej informacji nie uzyskamy, nie zwalnia to nas z wypełnienia obowiązku. To my poniesiemy konsekwencje niezłożenia lub opóźnienia.

Podatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym albo podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Urząd skarbowy może wymierzyć w takim przypadku grzywnę w drodze mandatu w granicach od 112,60 zł do 2252 zł.

Kiedy należy zgłosić zmienione dane osobowe do ZUS

Osoby, które wymieniają dowody osobiste, powinny sprawdzić u swojego pracodawcy, jakie dane są podane w zgłoszeniu do ubezpieczenia społecznego. Może się okazać, że obok numeru PESEL i NIP widnieją tam również nieaktualne dane starego dowodu. W takim przypadku trzeba zgłosić ich zmianę.

Wymiana starych dowodów osobistych powoduje wiele wątpliwości dotyczących tego, czy nowy numer dowodu trzeba zgłosić do ZUS i u pracodawcy.

- Podanie numeru dowodu osobistego nie jest wymagane, ale pod warunkiem że ubezpieczony lub świadczeniobiorca posiada i podał do ZUS numery PESEL i NIP - wyjaśnia Mikołaj Skorupski, rzecznik prasowy ZUS.

Problem jednak polega na tym, że w pierwszym roku funkcjonowania reformy emerytalnej wielu pracodawców zgłaszało swoich pracowników do ubezpieczenia społecznego wraz z numerem dowodu osobistego. Dlatego wszystkie osoby, które wymieniają dowody osobiste, powinny sprawdzić u swojego pracodawcy, jakie dane są podane w zgłoszeniu. Może się okazać, że obok numeru PESEL i NIP widnieją tam również nieaktualne dane starego dowodu. W takim przypadku trzeba zgłosić zmianę.

- Jeżeli istnieje konieczność aktualizacji danych identyfikacyjnych, ubezpieczony przekazuje informację płatnikowi składek, który w ciągu siedmiu dni ma obowiązek przesłania dokumentu ZUS ZIUA - tłumaczy Mikołaj Skorupski.

Swoje zgłoszenie do ZUS, po wymianie dowodu, powinny też sprawdzić osoby prowadzące działalność gospodarczą. Jeśli są zgłoszone w ZUS z numerem dowodu, powinny dokonać korekty. Natomiast renciści i emeryci, którzy nie mają przyznanego numeru NIP, powinni zgłosić nowy numer dowodu w najbliższej placówce ZUS.

KONSEKWENCJE

Jeśli ZUS nie będzie posiadał nowych danych, a ubezpieczony zgłosi nowy numer dowodu do otwartego funduszu emerytalnego, to zakład może mieć kłopoty z przekazywaniem na bieżąco składek na emeryturę.

O aktualizacji danych powinny też pamiętać osoby, które zmieniają dowód w związku ze zmianą adresu zamieszkania. W takim przypadku ubezpieczony powinien też pracodawcy zgłosić nowy adres. Dane te zostaną przekazane do ZUS. Aktualizacja danych adresowych jest ważna, bo każdego roku Zakład przesyła na podany mu adres informacje o stanie konta emerytalnego. Dzięki temu pracownik może na bieżąco kontrolować, jak jego pracodawca wpłaca składki na emeryturę.

Czy trzeba zgłosić wymianę dowodu osobistego do funduszu emerytalnego

Osoba, która wymieni dowód i zgłosi nowy numer u swojego pracodawcy, a ten przekaże go do ZUS, powinna też dokonać aktualizacji numeru dowodu w swoim funduszu emerytalnym.

W pierwszym okresie reformy OFE wpisywały do formularzy umowy wszystkie dane, łącznie z numerem dowodu osobistego. Chodziło o to, żeby ZUS, którego system informatyczny był niedoskonały, otrzymał zarówno od pracodawcy, jak i z OFE jak największą liczbę danych. Dzięki temu mógł lepiej identyfikować ubezpieczonego jako pracownika i członka OFE. Wtedy składki do funduszy były przesyłane na bieżąco.

KONSEKWENCJE

Członkowie OFE powinni sprawdzić, czy ich fundusz posiada w swojej bazie danych ich numer dowodu, a jeśli tak jest, to dokonać jego korekty. OFE stosują różne metody korygowania danych. Często udostępniają klientom specjalne formularze, na których można dokonać zmian. Poprawność numeru dowodu, który zgłosił za pracownika do ZUS pracodawca, i numeru w OFE powoduje, że ZUS nie ma problemu z identyfikacją danej osoby jako pracownika i członka OFE. Wtedy łatwiej mu przesyłać składki emerytalne do II filara.

Czy można bez dowodu osobistego wypłacić pieniądze w banku

Brak aktualizacji danych po zmianie dowodu osobistego może doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie można przeprowadzić niektórych operacji bankowych.

O zmianie dowodu osobistego trzeba poinformować bank. W większości przypadków można to zrobić wyłącznie osobiście.

- Klient powinien zgłosić się do oddziału i dokonać zmiany w swojej kartotece klienta - potwierdza Piotr Utrata z ING Banku Śląskiego.

Zmiany tego typu można wprowadzać tylko osobiście za pośrednictwem oddziału banku. Można to przeprowadzić w dowolnej placówce, niekoniecznie w tej, w której był zakładany rachunek. W niektórych bankach taką zmianę można przeprowadzić przez internet.

- Klienci MultiBanku mogą dokonać aktualizacji numeru dowodu osobistego u doradcy w placówce bądź za pośrednictwem zdalnych kanałów dostępu - call center, lub formularza w internetowym serwisie transakcyjnym - wyjaśnia Mateusz Żelechowski z MultiBanku.

Brak aktualizacji może doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie można przeprowadzić niektórych operacji bankowych. Dowód osobisty lub dane z dowodu są potrzebne m.in. do realizacji dyspozycji wymagających identyfikacji klienta w oddziale banku, takich jak wpłata czy wypłata pieniędzy w placówce przy podpisywaniu umów, zmianie hasła do bankowości elektronicznej. Na razie banki honorują także stare dowody, ale wkrótce staną się one bezużyteczne.

KONSEKWENCJE

Po 31 marca 2008 r. bank nie będzie miał możliwości zawierania nowych umów oraz wykonywania operacji w ramach zawartych umów, gdy klient przedstawi w placówce banku książeczkowy dowód osobisty. Wykonywanie operacji w ramach zawartych umów będzie możliwe w kanałach zdalnych - dodaje przedstawiciel MultiBanku.

30 dni

W ciągu tylu dni należy złożyć aktualizację danych w urzędzie skarbowym

7 dni

Tyle dni ma osoba wymieniająca dowód osobisty na zgłoszenie nowych danych do ZUS

 

 


MONIKA KRZEŚNIAK

BARTOSZ MARCZUK

BOŻENA WIKTOROWSKA

Podstawa prawna

• Art. 9 ust. 1b ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

• Art. 81 ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 765 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

Kierowca z prawem jazdy kat. B poprowadzi też większy pojazd. Zmiana przepisów nie obejmie wszystkich, ale to i tak będzie duże ułatwienie

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

REKLAMA

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Alimenty dla dziecka – czy MOPS może wystąpić w powództwem?

Czy do wytaczania na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne może być uprawniony dyrektor miejskiego ośrodka pomocy społecznej?

Kultura w cieniu kryzysu. Nowa ustawa a ochrona dóbr kultury

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z grudnia 2024 r. kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem ludzi. Jednak jej przepisy pokazują jasno: życie i kultura to nierozerwalna całość. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych stała się obowiązkiem systemowym, a nie tylko dobrą praktyką.

Wzrosną maksymalne stawki wynagrodzeń samorządowców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem maksymalny poziom wynagrodzeń m.in. wójtów, burmistrzów, skarbników czy marszałków województw wzrośnie o ok. 5 procent.

REKLAMA

ZUS zaprasza na Dni Seniora 2025. Bezpłatne warsztaty, konsultacje i atrakcje w całej Polsce

Październik upłynie pod znakiem edukacji, integracji i aktywizacji seniorów. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z partnerami organizuje ogólnopolskie Dni Seniora 2025 ph. "Świadome decyzje – bezpieczny senior". W programie znalazły się spotkania z ekspertami, warsztaty tematyczne i wydarzenia kulturalne.

Szczepienia przeciw COVID-19 od 22 września 2025. Jak się zapisać i kto może skorzystać?

Coraz więcej lekarzy alarmuje o rosnącej liczbie zachorowań na COVID-19. W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia uruchamia od 22 września 2025 r. program bezpłatnych szczepień dla wszystkich od 6. miesiąca życia. Wystarczy sprawdzić swoje e-skierowanie i umówić się na wizytę w przychodni lub aptece. Wyjaśniamy, kto powinien szczególnie rozważyć szczepienie, jak wygląda rejestracja i jaką szczepionką będą wykonywane dawki przypominające.

REKLAMA