REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe logo BIP trzeba zamieścić na wszystkich witrynach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Jendra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja strony głównej BIP w ciągu trzech miesięcy udostępni wytyczne stosowania nowego logo Biuletynu Informacji Publicznej. Po udostępnieniu wytycznych wprowadzona zostanie kilkumiesięczna karencja na dostosowanie samorządowych stron podmiotowych do nowego logotypu.

Od stycznia 2008 r. strona główna www.bip.gov.pl. otrzymała nową kolorystykę i funkcjonalności.

REKLAMA

Zmiany wizerunkowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) podyktowane są chęcią promowania wizerunku systemu BIP-ów. W tym celu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) zamówiło wykonanie spójnego systemu identyfikacji wizualnej dla BIP i ePUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej).

Wytyczne do stosowania logo

Obecnie w MSWiA toczą się prace nad przygotowaniem wytycznych dla stosowania nowego logo. - Od tego czasu, czyli od ogłoszenia takich wytycznych, będzie kilka miesięcy na wprowadzenie samego logo zgodnie z obowiązkiem zawartym w rozporządzeniu w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej - powiedział redaktor naczelny portalu, Michał Bukowski z Departamentu Informatyzacji MSWiA. Opracowanie takie powinno pojawić się w ciągu najbliższych trzech miesięcy, a dotyczyć będzie wyłącznie zasad stosowania nowego logo (dla wszystkich samorządów oraz innych jednostek prowadzących strony BIP), bez konieczności przebudowy stron. Wytyczne znaleźć będzie można na stronie głównej biuletynu.

Zmiana jakościowa portalu

Nowy rok przyniósł też kilka zmian ułatwiających pracę redaktorom biuletynów. Najważniejszą z nich jest łatwiejszy sposób zgłaszania danych o jednostce samorządu. Do tej pory każda zmiana personalna lub zmiana numeru telefonu w urzędzie musiała być zgłaszana do redakcji strony głównej pisemnie. Teraz w zasadzie tylko pierwsza rejestracja podmiotu i zmiana nazwiska redaktora na stronie głównej wymagają pisemnego potwierdzenia przez kierownika jednostki. - Wszelkie pozostałe poprawki na stronie głównej mogą być już wprowadzane bezpośrednio przez redaktorów stron podmiotowych i ich efekt jest automatycznie widoczny na stronie głównej - mówi Michał Bukowski. Wysyłanie informacji papierowej było uciążliwe zarówno dla informatyków z gmin, jak i departamentu informatyzacji zobowiązanego do dokonywania takich poprawek.

Nowinki na stronie głównej

Nowością na portalu jest wyszukiwarka podmiotów, która będzie jeszcze rozbudowywana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Interesującym rozwiązaniem jest wprowadzenie map cyfrowych. Pokazują one położenie przeglądanego podmiotu na mapie terytorialnej. - Wybranie dowolnego podmiotu pokazuje jego dane, a także na małej mapce miejsce, gdzie się on orientacyjnie znajduje - mówi Michał Bukowski. Dzięki temu mieszkaniec może znaleźć nie tylko numer telefonu do burmistrza oraz adres urzędu, ale też zobaczyć na mapie, jak dojść do poszukiwanego budynku. To bardzo wygodne dla użytkowników portalu zmiany.

Kolejna nowinka to uporządkowanie danych m.in. adresowych podmiotów. Dokonano tego poprzez zintegrowanie strony głównej BIP z rejestrem TERYT. - Dane adresowe urzędów pobierane są z rejestru, a więc są ujednolicone w skali całego kraju. Nie jest już na przykład możliwe popełnienie literówki w nazwie ulicy, przy której znajduje się urząd, ponieważ nazwę tę wybiera się z listy rejestru TERYT - mówi Michał Bukowski.

W najbliższym okresie nie planuje się kolejnych zmian w portalu BIP. Departament Informatyzacji MSWiA zarządzający witryną będzie skupiał się raczej nad jej udoskonaleniem. Planuje się też przywrócenie istniejącego niegdyś forum dyskusyjnego.

Przyszłe zmiany w BIP

W najbliższym okresie, tzn. następnych kilku miesięcy, nie planuje się kolejnych zmian w portalu BIP. Departament Informatyzacji MSWIA zarządzający witryną będzie skupiał się raczej nad jej udoskonaleniem. Wynika to z faktu, że już po wprowadzeniu zmian do departamentu napłynęło wiele ciekawych sugestii i opinii. Są one zbierane i w ramach zarządzania jakością, sukcesywnie wdrażane.

Planuje się też przywrócenie istniejącego niegdyś forum dyskusyjnego. Ma ono służyć do lepszego kontaktu z osobami i podmiotami zainteresowanymi funkcjonowaniem strony głównej.

Mariusz Jendra

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA