reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Złożenie e-podpisu nie jest drogie

Złożenie e-podpisu nie jest drogie

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o podpisie elektronicznym 1 maja 2008 r. zaczniemy składać podania i wnioski w formie elektronicznej. Do tego czasu administracja ma się przygotować do przyjmowania podań, wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. W jakie narzędzia musi się wyposażyć przeciętny Kowalski, żeby móc skorzystać z nowych udogodnień, i ile będzie go to kosztować?


Aby móc skutecznie składać podania i wnioski oraz podejmować inne czynności w postaci elektronicznej w relacjach z administracją publiczną, każdy zainteresowany - niezależnie czy jest to osoba fizyczna, czy osoba reprezentująca firmę lub dowolną instytucję, musi posiadać certyfikat kwalifikowany. Za jego pomocą osoba ta będzie mogła składać podpisy elektroniczne nadające dokumentom moc prawną. Certyfikaty kwalifikowane ze względów bezpieczeństwa (wymóg ustawowy) wydawane są wyłącznie na kartach kryptograficznych przez odpowiednie centra certyfikacji. Poza certyfikatem kwalifikowanym potrzebny jest oczywiście komputer i czytnik umożliwiający komunikację komputera z kartę kryptograficzną. Do kompletu niezbędne jest oprogramowanie podpisujące, które zaszyte jest np. w internetowym systemie e-Deklaracje czy też w nieodpłatnie rozpowszechnianym przez ZUS programie Płatnik. Także centra certyfikacji wraz z oferowanymi certyfikatami udostępniają oprogramowanie umożliwiające podpisywanie dowolnych dokumentów elektronicznych. Certyfikat kwalifikowany ważny przez 12 miesięcy wraz z kartą kryptograficzną kosztuje około 250 zł netto (kartę kupuje się raz). Odnowienie certyfikatu na kolejny rok to koszt poniżej 100 zł. Ponieważ certyfikat kwalifikowany w okresie swojej ważności umożliwia złożenie nieograniczonej liczby podpisów elektronicznych, nie można dokładnie określić, ile kosztuje złożenie jednego podpisu elektronicznego (w mediach często publikowane są artykuły, że podpis elektroniczny jest drogi). Nie jest prawdą, że posługiwanie się podpisem elektronicznym jest drogie - wręcz przeciwnie, to brak takiej możliwości generuje duże koszty. Każdy, kto był w jakimkolwiek urzędzie wie, ile czasu trzeba poświęcić na załatwienie jednej sprawy - licząc od wyjścia z biura, przez dojazd, parking, kolejkę i być może kolejną wizytę z powodu braku wymaganego załącznika. To są wymierne straty. W przeciętnym urzędzie w każdej chwili w ciągu miesiąca przebywa (załóżmy średnio) 100 petentów. Ile wynosi ich łączne wynagrodzenie, jeżeli każdy z nich zarabia na poziomie średniej krajowej? Ile wynosi łączne wynagrodzenie urzędników obsługujących petentów?

ADAM DĄBROWSKI

Unizeto

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama