reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > E-podpis zabezpiecza przed fałszerzami

E-podpis zabezpiecza przed fałszerzami

Podpis elektroniczny jest traktowany w obrocie prawnym tak, jak własnoręczny. Wiadomości opatrzone e-podpisem mogą odczytać tylko ich odbiorcy. E-dokumentów nie można podrobić i zmienić daty ich nadania.


Od 1 maja 2008 r. nie będziemy musieli osobiście stawiać się w urzędach, aby składać podania i inne dokumenty. Wystarczy, że prześlemy je e-mailem i opatrzymy podpisem elektronicznym. Wszystko dzięki podpisowi elektronicznemu. Cyfrowa wersja podpisu jest traktowana przez prawo tak samo, jak podpis odręczny. Ustawa o podpisie elektronicznym przewiduje wymogi, jakie powinien spełnić e-podpis, aby mógł zostać uznany za bezpieczny i mógł być uznawany w obrocie prawnym na równi z podpisem własnoręcznym. Stanowi ona, iż powinien on być przede wszystkim przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis i być sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu elektronicznego. Poza tym musi być powiązany z danymi, do których został dodany w taki sposób, że każda późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

E-podpis gwarantuje, że nikt nieupoważniony nie wprowadzi zmian do przesyłanego przez nas pliku. Jest to atut, którego nie posiadają papierowe dokumenty, w których niekiedy bez problemu można dopisać kolejne wzmianki czy zmienić datę (i będzie to praktycznie niemożliwe do wykrycia). Integralność tak podpisanej wiadomości pozwala na ujawnienie zmian, które polegałyby nawet na dodaniu spacji między dwoma zdaniami. Jedną z najważniejszych cech elektronicznego podpisu jest także jego poufność. Dzięki możliwości szyfrowania dokumentów, wiadomość przesłana e-mailem oraz dane w niej zawarte może odczytać tylko osoba, do której wiadomość jest adresowana. Dokumenty opatrzone e-podpisem są dodatkowo znakowane tzw. elektroniczną datą pewną. Do wiadomości jest przypisany dokładny czas (otrzymany na podstawie wzorców atomowych), co uniemożliwia dokonanie nadużyć związanych z datą nadania dokumentu.

KORZYŚCI ZE STOSOWANIA BEZPIECZNEGO PODPISU ELEKTRONICZNEGO

• Natychmiastowa identyfikacja osoby, która złożyła podpis

• Dokument podpisany podpisem elektronicznym jest oryginałem

• Brak potrzeby parafowania każdej strony umowy (podpis elektroniczny chroni dokument jako całość)

• Trudniejsze sfałszowanie podpisu elektronicznego

• Podpis elektroniczny jest powiązany z dokumentem, do którego został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.

Podpis elektroniczny

10-15 tys.

podpisów elektronicznych wydały centra certyfikacji od 2002 roku

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dagmara Jagodzińska

Specjalista w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa cywilnego, w tym w szczególności sprawach o rozwód, separację, władzę rodzicielską, alimenty, kontakty z małoletnimi, podział majątku dorobkowego po rozwodzie, zniesienie współwłasności, sprawach wynikających z umów darowizny oraz stosunków spadkowych w rodzinie i innych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama