REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Kp
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

REKLAMA

Wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, elektronicznej skrzynki podawczej, umożliwienie współdzielenia dokumentów na serwerze jest możliwe w każdym urzędzie. Jeśli urząd ma już infrastrukturę informatyczną (sieć komputerową, pomieszczenie serwerowe itp.), to uruchomienie e-urzędu będzie polegać głównie na zabezpieczeniu sieci przed nieautoryzowanym dostępem, analizie bezpieczeństwa wewnętrznego sieci, podłączeniu i skonfigurowaniu wymaganych urządzeń - serwera, routera. Jeśli urząd nie ma jeszcze infrastruktury informatycznej, wtedy trzeba zacząć od zaplanowania topologii sieci, położenia kabli sieciowych i punktów dostępu bezprzewodowego, zabezpieczenia infrastruktury przed niepowołanym dostępem, zakupienia komputerów i przeszkolenia pracowników z ich obsługi. Dalej proces informatyzacji przebiega podobnie jak w poprzednim przypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Największym problemem może być koszt. Na rynku istnieje kilka firm zajmujących się finansowaniem zakupów m.in. dla administracji publicznej. Korzystając z takiej opcji, urząd może sobie pozwolić na zakup nawet bardzo drogich rozwiązań, ponieważ płaci tego rodzaju firmie co miesiąc określoną kwotę (system sprzedaży ratalnej) zamiast wydawać wiele tysięcy jednorazowo. Koszt pełnej informatyzacji urzędu jest trudny do oszacowania. W zależności od tego, jak rozbudowaną infrastrukturą on dysponuje i ilu urzędników zatrudnia, koszty mogą zaczynać się już od kilku tysięcy złotych i dochodzić do nawet kilkuset tysięcy.

Do kompleksowego zinformatyzowania urzędu konieczne jest, by pracownicy wyposażeni byli w komputery umożliwiające bezproblemową pracę w sieci (minimum maszyny klasy Intel Celeron D wyposażone w 512 MB pamięci RAM). Kolejnym ważnym urządzeniem jest odpowiedni serwer, np. ethernus 2 smb, który umożliwi zarządzanie prawami dostępu do składowanych na nim zasobów, bezpieczną komunikację, korzystanie z systemu elektronicznego obiegu dokumentów i zapewni bezpieczeństwo danych. Potrzebny jest dostęp do internetu, możliwy dzięki szybkiemu łączu internetowemu (przepustowość minimum 1MB/s) i routerowi wyposażonemu w firewall. W zależności od zasobności portfela funkcje serwera i routera można albo uruchomić na jednym urządzeniu, albo kupić dwa urządzenia, z których jedno będzie służyć jako serwer, a drugie jako router. Mamy wtedy gwarancję, że sieć jest wydajna i bezpieczna. Warto wziąć pod uwagę możliwość zdalnego podłączenia się do sieci lokalnej z domu lub w trakcie wyjazdu służbowego. Często zdarza się bowiem, że osoby uprawnione do podpisywania dokumentów przebywają poza urzędem. Wtedy rozwiązaniem będzie podpis elektroniczny oraz właśnie możliwość zdalnego podłączenia się do sieci w urzędzie. Do tego konieczne jest uruchomienie w urzędzie serwera VPN, który zapewni bezpieczny zdalny dostęp do sieci lokalnej oraz laptop wyposażony w bezprzewodową łączność z internetem. Zdalny dostęp do zasobów urzędu umożliwia ponadto pobieranie dokumentów w formie elektronicznej bezpośrednio z urzędowego serwera. Pionierem w wykorzystaniu tej funkcjonalności jest starostwo w Kościerzynie (Urzędnik i samorządowiec - Nowoczesne technologie zastąpią nieefektywne metody pracy s B4 GP nr 51/2008).

Czas potrzebny na przeszkolenie urzędników zależny jest od stopnia ich aktualnej wiedzy. Jeśli urzędnicy potrafią obsługiwać komputer i korzystać z internetu, to dla jednej osoby wystarczy kilka godzin indywidualnego szkolenia. Potem będzie ona mogła w pełni korzystać z możliwości systemu. Często bywa tak, że firmy informatyzujące urząd oferują również szkolenia, które trwają tak długo, aż wszyscy urzędnicy będą zdolni użytkować system - może to być nawet dwa tygodnie.

KP

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA