REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kp
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, elektronicznej skrzynki podawczej, umożliwienie współdzielenia dokumentów na serwerze jest możliwe w każdym urzędzie. Jeśli urząd ma już infrastrukturę informatyczną (sieć komputerową, pomieszczenie serwerowe itp.), to uruchomienie e-urzędu będzie polegać głównie na zabezpieczeniu sieci przed nieautoryzowanym dostępem, analizie bezpieczeństwa wewnętrznego sieci, podłączeniu i skonfigurowaniu wymaganych urządzeń - serwera, routera. Jeśli urząd nie ma jeszcze infrastruktury informatycznej, wtedy trzeba zacząć od zaplanowania topologii sieci, położenia kabli sieciowych i punktów dostępu bezprzewodowego, zabezpieczenia infrastruktury przed niepowołanym dostępem, zakupienia komputerów i przeszkolenia pracowników z ich obsługi. Dalej proces informatyzacji przebiega podobnie jak w poprzednim przypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Największym problemem może być koszt. Na rynku istnieje kilka firm zajmujących się finansowaniem zakupów m.in. dla administracji publicznej. Korzystając z takiej opcji, urząd może sobie pozwolić na zakup nawet bardzo drogich rozwiązań, ponieważ płaci tego rodzaju firmie co miesiąc określoną kwotę (system sprzedaży ratalnej) zamiast wydawać wiele tysięcy jednorazowo. Koszt pełnej informatyzacji urzędu jest trudny do oszacowania. W zależności od tego, jak rozbudowaną infrastrukturą on dysponuje i ilu urzędników zatrudnia, koszty mogą zaczynać się już od kilku tysięcy złotych i dochodzić do nawet kilkuset tysięcy.

Do kompleksowego zinformatyzowania urzędu konieczne jest, by pracownicy wyposażeni byli w komputery umożliwiające bezproblemową pracę w sieci (minimum maszyny klasy Intel Celeron D wyposażone w 512 MB pamięci RAM). Kolejnym ważnym urządzeniem jest odpowiedni serwer, np. ethernus 2 smb, który umożliwi zarządzanie prawami dostępu do składowanych na nim zasobów, bezpieczną komunikację, korzystanie z systemu elektronicznego obiegu dokumentów i zapewni bezpieczeństwo danych. Potrzebny jest dostęp do internetu, możliwy dzięki szybkiemu łączu internetowemu (przepustowość minimum 1MB/s) i routerowi wyposażonemu w firewall. W zależności od zasobności portfela funkcje serwera i routera można albo uruchomić na jednym urządzeniu, albo kupić dwa urządzenia, z których jedno będzie służyć jako serwer, a drugie jako router. Mamy wtedy gwarancję, że sieć jest wydajna i bezpieczna. Warto wziąć pod uwagę możliwość zdalnego podłączenia się do sieci lokalnej z domu lub w trakcie wyjazdu służbowego. Często zdarza się bowiem, że osoby uprawnione do podpisywania dokumentów przebywają poza urzędem. Wtedy rozwiązaniem będzie podpis elektroniczny oraz właśnie możliwość zdalnego podłączenia się do sieci w urzędzie. Do tego konieczne jest uruchomienie w urzędzie serwera VPN, który zapewni bezpieczny zdalny dostęp do sieci lokalnej oraz laptop wyposażony w bezprzewodową łączność z internetem. Zdalny dostęp do zasobów urzędu umożliwia ponadto pobieranie dokumentów w formie elektronicznej bezpośrednio z urzędowego serwera. Pionierem w wykorzystaniu tej funkcjonalności jest starostwo w Kościerzynie (Urzędnik i samorządowiec - Nowoczesne technologie zastąpią nieefektywne metody pracy s B4 GP nr 51/2008).

Czas potrzebny na przeszkolenie urzędników zależny jest od stopnia ich aktualnej wiedzy. Jeśli urzędnicy potrafią obsługiwać komputer i korzystać z internetu, to dla jednej osoby wystarczy kilka godzin indywidualnego szkolenia. Potem będzie ona mogła w pełni korzystać z możliwości systemu. Często bywa tak, że firmy informatyzujące urząd oferują również szkolenia, które trwają tak długo, aż wszyscy urzędnicy będą zdolni użytkować system - może to być nawet dwa tygodnie.

KP

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA