REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaoszczędzić na oprogramowaniu i nie pogorszyć jakości usług administracji

_ POL

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób nie obniżyć jakości użytkowanego w urzędzie oprogramowania i jednocześnie osiągnąć oszczędności? Czy można obniżyć koszty nie przestawiając się na aplikacje open source?

Robert Kamiński

REKLAMA

REKLAMA

ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie

Urzędnicy mogą uniknąć kosztów zakupu popularnego oprogramowania Microsoft. Są metody, by korzystać z równie dobrych rozwiązań i nie nadwyrężać urzędowego budżetu. Podstawa i sprawdzona metoda na oszczędności nosi nazwę upgrade (ulepszenie). To jedna ze ścieżek, którą udostępnia w ramach działań promocyjnych sam producent. Zamiast kupować nową wersję produktu, możemy wybrać pakiet składający się ze starszej wersji oraz uaktualnienia do wersji najnowszej. Tego typu pakiet jest często tańszy niż pudełkowa wersja programu - sprzedawana osobno, niezależnie od komputera. Pakiet biurowy kupiony jako uaktualnienie do starszej wersji programu nie różni się od najnowszej wersji dostępnej w sklepie. Ma przewagę nad nowością, bo może być przenoszony z komputera na komputer, a klientowi, który go kupił, przysługuje wsparcie techniczne.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku programów przypisanych do konkretnego komputera, czyli popularnych OEM-ów. Jeśli chodzi o funkcjonalność, nie różnią się one od wersji pudełkowych. Niespodzianki kryją się w szczegółach. Decydując się na kupno oprogramowania w wersji OEM, będziemy mogli zainstalować je tylko na jednym komputrze. Przenoszenie oprogramowania OEM na inny komputer jest już nielegalne. W tym przypadku pozbawieni też jesteśmy wsparcia technicznego ze strony producenta.

REKLAMA

Inna metoda, która pozwala osiągnąć oszczędności, polega na dokładnym sprecyzowaniu oczekiwań, jakie mamy w stosunku do systemu operacyjnego czy pakietu biurowego. Może się bowiem okazać, że w zupełności wystarczy podstawowa wersja oprogramowania, która jest znacznie tańsza od pełnej wersji. Ta uwaga dotyczy w szczególności szeregowych urzędników, dla których tak wyrafinowane narzędzia jak MS Access czy Publisher są często mało przydatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli idzie o system operacyjny instalowany na komputerach w urzędzie, alternatywą dla MS Windows jest dostępny w wersji open source system Linux. Jego wdrożenie i użytkowanie wymaga jednak ponadprzeciętnej wiedzy komputerowej. Jeśli zaś chodzi o aplikacje biurowe open source, to dają one możliwość pracy na dotychczasowym poziomie i osiągnięcia oszczędności. Należy jednak zachować świadomość, że Open Office w wersji ze wsparciem technicznym nie jest oprogramowaniem darmowym, choć zdecydowanie tańszym od jego komercyjnych odpowiedników. Decydując się na to rozwiązanie, trzeba również pamiętać, że nie jest ono w pełni kompatybilne z programami pakietu MS Office. Oznacza to, że jeśli np. otrzymamy dokument zapisany w edytorze Word, z naniesionymi komentarzami (dość często wykorzystywana funkcja recenzji), to po otworzeniu go w Open Office nie zostanie już po komentarzach żaden ślad.

Urzędy administracji publicznej kupują licencje oprogramowania w drodze zamówienia publicznego. Często odwołują się tu do umowy polskiego rządu z koncernem Microsoft, dzięki któremu zakup komercyjnego oprogramowania dla urzędów jest tańszy niż na wolnym rynku. Trudno więc się dziwić, że urzędy państwowe chętnie i niejako naturalnie używają zarówno programu operacyjnego Windows, jak i komercyjnych aplikacji z pakietu biurowego. Niemniej również w ich przypadku możliwe jest realizowanie polityki obniżania kosztów, choćby za pomocą wykorzystania mechanizmów upgrade i poprzedzania zakupu dokładną analizą potrzeb, która wskaże, na jakich stanowiskach można ograniczyć się do tańszych aplikacji w wersji bazowej. Doświadczenia dowodzą, że jednostki administracji, z pożytkiem finansowym, mogą sięgać i stosować aplikacje open source.

POL

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA