REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaoszczędzić na oprogramowaniu i nie pogorszyć jakości usług administracji

_ POL

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób nie obniżyć jakości użytkowanego w urzędzie oprogramowania i jednocześnie osiągnąć oszczędności? Czy można obniżyć koszty nie przestawiając się na aplikacje open source?

Robert Kamiński

REKLAMA

REKLAMA

ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie

Urzędnicy mogą uniknąć kosztów zakupu popularnego oprogramowania Microsoft. Są metody, by korzystać z równie dobrych rozwiązań i nie nadwyrężać urzędowego budżetu. Podstawa i sprawdzona metoda na oszczędności nosi nazwę upgrade (ulepszenie). To jedna ze ścieżek, którą udostępnia w ramach działań promocyjnych sam producent. Zamiast kupować nową wersję produktu, możemy wybrać pakiet składający się ze starszej wersji oraz uaktualnienia do wersji najnowszej. Tego typu pakiet jest często tańszy niż pudełkowa wersja programu - sprzedawana osobno, niezależnie od komputera. Pakiet biurowy kupiony jako uaktualnienie do starszej wersji programu nie różni się od najnowszej wersji dostępnej w sklepie. Ma przewagę nad nowością, bo może być przenoszony z komputera na komputer, a klientowi, który go kupił, przysługuje wsparcie techniczne.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku programów przypisanych do konkretnego komputera, czyli popularnych OEM-ów. Jeśli chodzi o funkcjonalność, nie różnią się one od wersji pudełkowych. Niespodzianki kryją się w szczegółach. Decydując się na kupno oprogramowania w wersji OEM, będziemy mogli zainstalować je tylko na jednym komputrze. Przenoszenie oprogramowania OEM na inny komputer jest już nielegalne. W tym przypadku pozbawieni też jesteśmy wsparcia technicznego ze strony producenta.

REKLAMA

Inna metoda, która pozwala osiągnąć oszczędności, polega na dokładnym sprecyzowaniu oczekiwań, jakie mamy w stosunku do systemu operacyjnego czy pakietu biurowego. Może się bowiem okazać, że w zupełności wystarczy podstawowa wersja oprogramowania, która jest znacznie tańsza od pełnej wersji. Ta uwaga dotyczy w szczególności szeregowych urzędników, dla których tak wyrafinowane narzędzia jak MS Access czy Publisher są często mało przydatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli idzie o system operacyjny instalowany na komputerach w urzędzie, alternatywą dla MS Windows jest dostępny w wersji open source system Linux. Jego wdrożenie i użytkowanie wymaga jednak ponadprzeciętnej wiedzy komputerowej. Jeśli zaś chodzi o aplikacje biurowe open source, to dają one możliwość pracy na dotychczasowym poziomie i osiągnięcia oszczędności. Należy jednak zachować świadomość, że Open Office w wersji ze wsparciem technicznym nie jest oprogramowaniem darmowym, choć zdecydowanie tańszym od jego komercyjnych odpowiedników. Decydując się na to rozwiązanie, trzeba również pamiętać, że nie jest ono w pełni kompatybilne z programami pakietu MS Office. Oznacza to, że jeśli np. otrzymamy dokument zapisany w edytorze Word, z naniesionymi komentarzami (dość często wykorzystywana funkcja recenzji), to po otworzeniu go w Open Office nie zostanie już po komentarzach żaden ślad.

Urzędy administracji publicznej kupują licencje oprogramowania w drodze zamówienia publicznego. Często odwołują się tu do umowy polskiego rządu z koncernem Microsoft, dzięki któremu zakup komercyjnego oprogramowania dla urzędów jest tańszy niż na wolnym rynku. Trudno więc się dziwić, że urzędy państwowe chętnie i niejako naturalnie używają zarówno programu operacyjnego Windows, jak i komercyjnych aplikacji z pakietu biurowego. Niemniej również w ich przypadku możliwe jest realizowanie polityki obniżania kosztów, choćby za pomocą wykorzystania mechanizmów upgrade i poprzedzania zakupu dokładną analizą potrzeb, która wskaże, na jakich stanowiskach można ograniczyć się do tańszych aplikacji w wersji bazowej. Doświadczenia dowodzą, że jednostki administracji, z pożytkiem finansowym, mogą sięgać i stosować aplikacje open source.

POL

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA