Informacje o gruntach i budynkach
REKLAMA
REKLAMA
Informacje o gruntach, budynkach i lokalach zawiera operat ewidencyjny, który składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów.
REKLAMA
Jawne i powszechnie dostępne są informacje o gruntach, budynkach i lokalach, które znajdują się w ewidencji gruntów, a także (jak wynika z doprecyzowanych przepisów obowiązujących od początku kwietnia) informacje o wpisaniu do rejestru zabytków oraz wartość nieruchomości. Od 1 kwietnia br. obowiązuje ustawa z 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. nr 42, poz. 334). Starosta wydaje wypis z operatu ewidencyjnego, zawierający dane osobowe, na żądanie:
• właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajdują się grunty, budynki lub lokale będące przedmiotem wypisu;
• podmiotów publicznych lub podmiotów niebędących podmiotami publicznymi, realizującymi zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny, które związane są z gruntami, budynkami lub lokalami będącymi przedmiotem wypisu;
• innych podmiotów niż wymienione wyżej, które mają interes prawny związany z gruntami, budynkami lub lokalami będącymi przedmiotem wypisu.
Jak wynika z nowego przepisu Prawa geodezyjnego i kartograficznego, wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego wydaje się nieodpłatnie na żądanie: prokuratury; sądów, działających w sprawach publicznych; organów kontroli państwa w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań, a także organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego w związku z ich działaniami dotyczącymi praw do nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
REKLAMA
REKLAMA