Rewolucja w słupskiej informacji turystycznej
REKLAMA
Słupska informacja turystyczna przez ostatnie kilka lat przechodziła różne zmiany. Najpierw prowadzona była jako jednostka budżetowa miasta, trzy lata temu zadanie powierzono specjalnie utworzonej miejskiej spółce promocyjnej. Prowadzenie informacji turystycznej było jednym z zadań spółki, choć stanowiło istotny element jej budżetu. Co roku Słupsk przekazywał spółce na prowadzenie Centrum Informacji Turystycznej (CIT) niemal 600 tys. zł.
REKLAMA
REKLAMA
W 2013 roku radni miejscy podjęli decyzję o likwidacji spółki. Jednym z argumentów za likwidacją były m.in. wysokie koszty prowadzonej działalności, niejasne rozliczenia między miastem i spółką i różne wizje dotyczące sposobu działania firmy. Pod koniec 2014 roku nowy prezydent miasta Robert Biedroń podjął decyzję o przekazaniu informacji turystycznej organizacjom pozarządowym.
REKLAMA
– Samorząd nie musi być skazany na samotne zarządzanie sprawami lokalnymi - ma przecież partnerów w postaci organizacji pozarządowych. To idea, która przyświeca mi od początku urzędowania. Sam wywodzę się ze świata organizacji i wiem, jak wiele mogą one zrobić dobrego, będąc partnerami władz lokalnych – mówi prezydent Robert Biedroń.
W celu przekazania zadania powołano specjalny zespół składający się z urzędników, radnych, przedstawicieli organizacji pozarządowych i mediów, który przygotował pełną procedurę konkursową, wyznaczając warunki realizacji zadania oraz jego standardy. Postanowiono udostępnić organizacji atrakcyjny lokal w centrum miasta, który był dotychczasową siedzibą CIT. Największą obawą osób przygotowujących procedurę była sprawa potencjalnego operatora – czy lokalne organizacje podejmą trud tego zadania, tym bardziej, że ze względu na trudną sytuację budżetu miasta środki ograniczono niemal trzykrotnie. W opracowaniu dokumentacji i procedury zlecania zadania wykorzystano m.in. doświadczenia usteckiej informacji turystycznej, która została zlecona w ramach Modelu Kontraktowania Usług Społecznych. Model w postaci interaktywnego kreatora (www.zlecaniezadan.pl) pomaga przejść przez cały proces zlecania zadania, odpowiednio się do niego przygotować oraz obliczyć, czy przekazanie instytucji organizacji pozarządowej jest opłacalne finansowo i społecznie. Dzięki temu udało się uniknąć trudności i wprowadzić innowacyjne rozwiązania.
Ostatecznie do konkursu zgłosiło się pięć organizacji pozarządowych. Wprowadzona procedura konkursowa, oprócz wymaganego ustawowo otwartego konkursu ofert, przewidywała również obowiązek prezentacji założeń realizacji zadania przez konkurujące organizacje w obecności wszystkich oferentów. Było to novum w Słupsku, ale praktyka ta już zyskała wielu zwolenników. Dzięki temu proces podejmowania decyzji uznany został za bardzo przejrzysty.
Słupski CIT do końca 2015 roku prowadzić będzie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Dorzecze Słupi, która przedstawiła zdaniem komisji i prezydenta najciekawszy pomysł na informację turystyczną, obejmujący stworzenie gry miejskiej.
– Prowadzenie CIT w Słupsku przez organizację pozarządową to początek. Chciałbym, aby na partnerskich zasadach miasto współpracowało z kolejnymi organizacjami pozarządowymi. Więcej władzy w ręce mieszkańców! – podkreśla prezydent Robert Biedroń.
O tym, jak działa nowa informacja turystyczna w Słupsku, może przekonać się każdy odwiedzający miasto – wystarczy przyjść do jej siedziby tuż przy słupskim ratuszu.
Polecamy serwis: Organizacja
REKLAMA
REKLAMA