REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę to informacja publiczna

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa o pracę to informacja publiczna
Umowa o pracę to informacja publiczna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o pracę - informacja publiczna. Treść umowy o pracę osoby pełniącej funkcję publiczną stanowi informację publiczną. Z takiej umowy mogą wynikać kwestie dotyczące dysponowania majątkiem publicznym oraz zasady działania danej jednostki, a te podlegają upublicznieniu. Nie oznacza to jednak wyłączenia ochrony prywatności. Organ zobowiązany jest do ustalenia, czy informacja nie narusza godności i intymności osoby, której dotyczy. Takie stanowisko wynika z orzeczenia NSA.

Umowa o pracę - informacja publiczna

Problematyczną kwestią jest rozstrzygnięcie, czy umowa o pracę, rozumiana jako dokument, stanowi informację publiczną czy jej nie stanowi. Powszechnie przyjmuje się, że prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do wglądu wyłącznie do dokumentów urzędowych, a nie prywatnych. Czy jednak umowę o pracę z urzędnikiem samorządowym można uznać za dokument o charakterze prywatnym?

REKLAMA

REKLAMA

Nadrzędna zasada stanowi, że każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.).

W doktrynie i orzecznictwie sądowym przez informację publiczną rozumie się każdą wiadomość wytworzoną lub odnoszoną do władz publicznych, a także do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa.

Zakres podmiotowy informacji publicznej wskazany w ustawowym katalogu otwartym obejmuje m.in. informację o podmiotach publicznych, w tym o organach i osobach sprawujących w nich funkcje oraz ich kompetencjach, a także o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych. Należy mieć na uwadze, że w rozumieniu ustawy dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy.

Co, jeśli informacja dotyczy konkretnego urzędnika?

W przypadku, w którym wniosek o udzielenie informacji dotyczy konkretnego urzędnika, istotna pozostaje kwestia ewentualnego ograniczenia prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej. Ograniczenie to nie dotyczy jednak informacji o osobach pełniących funkcje publiczne.

REKLAMA

Zatem jeśli konkretny urzędnik ma określony zakres uprawnień pozwalających na kształtowanie treści wykonywanych zadań w sferze publicznej, to pełni funkcje publiczne i co do zasady nie podlega ochronie prywatności przypisanej osobie fizycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Wnioskodawca zażądał, aby prezydent udostępnił mu kopie umów o pracę i aneksów do nich wraz z zakresem obowiązków kierownika referatu podatków i windykacji urzędu, którego wskazał z imienia i nazwiska. Ponadto zwrócił się o informację o wysokość zarobków brutto wraz z dodatkami oraz nagrodami i premiami, które ta osoba uzyskała w każdym miesiącu w danym okresie.

W odpowiedzi prezydent odmówił udostępnienia umowy i aneksów, uzasadniając, że nie stanowią one informacji publicznej. W odniesieniu do żądania udostępnienia zakresu obowiązków przesłał wnioskodawcy kserokopię dokumentu. Z kolei w odpowiedzi na żądanie podania wysokości zarobków i dodatków wnioskodawca został odesłany do oświadczenia majątkowego kierownika udostępnionego w BIP.

Wnioskodawca wniósł skargę do sądu. Rozpoznający sprawę WSA uznał skargę za zasadną, twierdząc, że informacją publiczną nie jest treść umowy o pracę zawartej z pracownikami samorządowymi. Dotyczy ona bowiem indywidualnego stosunku pracy, a prawo dopuszcza jedynie wgląd do dokumentów urzędowych, a nie prywatnych.

Odmienny pogląd wyraził NSA, uznając, że stanowisko sądu I instancji, zgodnie z którym treść aneksów i umów o pracę osoby pełniącej funkcję kierowniczą w jednostce samorządu terytorialnego nie stanowi informacji publicznej, jest sprzeczne z prawem.

Przykład opracowano na podstawie wyroku NSA z 28 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3275/21

Umowę kierownika należy udostępnić

Wniosek w zakresie udostępnienia umowy o pracę osoby zajmującej stanowisko kierownicze, jako osoby pełniącej funkcję publiczną, łączy się z materią finansów publicznych. Obywatel ma pełne prawo wiedzieć, jak i na co dokładnie jednostki samorządu terytorialnego wydatkują środki publiczne. Sposób dysponowania tym majątkiem jest informacją publiczną. Treść umów cywilnoprawnych dotyczących majątku publicznego jest informacją publiczną. W umowie o pracę zawartej z urzędnikiem samorządowym określone są między innymi informacje odnoszące się do dysponowania majątkiem publicznym (por. wyrok NSA z 28 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3275/21).

Z ORZECZNICTWA

Treść umów cywilnoprawnych dotyczących majątku publicznego jest informacją publiczną. Z treści umów o pracę lub innego rodzaju umów zawieranych z enumeratywnie wymienionymi osobami aktualnie zatrudnionymi w urzędzie miejskim mogą bowiem wynikać nie tylko kwestie dotyczące dysponowania majątkiem publicznym, ale również zasady funkcjonowania danego urzędu, informacje o osobach sprawujących określone funkcje i ich kompetencje.

Wyrok NSA z 28 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3275/21

Informacja o wynagrodzeniu nie zawsze pod ochroną

Stanowisko, że umowy o pracę osoby pełniącej funkcję publiczną stanowią informację publiczną, nie jest tożsame ze stwierdzeniem, iż wobec tej osoby nie ma zastosowania ochrona jej prywatności. Niemniej organ przed decyzją o zastosowaniu prawa do prywatności każdorazowo powinien rozważyć, czy żądane informacje rzeczywiście godzą w prywatność urzędnika, tj. czy naruszają jego godność i intymność.

NSA wyraźnie podkreśla, że udzielenie informacji o wysokości wynagrodzenia określonego pracownika jednostki publicznej (a taka informacja ma charakter informacji publicznej) nie zawsze będzie oznaczało ujawnienie rzeczywiście wypłaconego wynagrodzenia. W takim rozumieniu uznać należy, że wskazane w umowie wynagrodzenie zasadnicze urzędnika nie będzie ograniczone prawem do prywatności. Za podlegające ochronie należy uznać jedynie takie świadczenia pieniężne, których charakter dotyka rzeczywiście sfery prywatnej, tj. różnego rodzaju dodatki z pomocy socjalnej, np. świadczenia związane z chorobą członka rodziny czy też ewentualne potrącenia z wynagrodzenia np. z tytułu alimentów (por. wyrok NSA z 28 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3275/21).

Z ORZECZNICTWA

Rozważając możliwość udostępnienia informacji o wynagrodzeniu osoby pełniącej funkcje publiczne, organ powinien każdorazowo analizować, czy jest ona niezbędna z punktu widzenia celów prawa do informacji publicznej, a także czy nie narusza godności i intymności osoby, której taka informacja dotyczy. Należy zwrócić również uwagę, że udzielenie informacji o wysokości środków publicznych wydatkowanych na wynagrodzenie określonego pracownika jednostki publicznej (…) nie zawsze będzie oznaczało ujawnienie rzeczywiście wypłaconego wynagrodzenia, na które może składać się wiele elementów, jak też mogą być z niego dokonywane potrącenia z różnych tytułów. Podkreślić należy, że o ile ujawnienie wynagrodzenia "zasadniczego" funkcjonariusza nie będzie ograniczone prawem do prywatności, to już różnego rodzaju dodatki np. o charakterze pomocy socjalnej mogą być taką ochroną objęte (np. świadczenia związane z chorobą członka rodziny). Potencjalnie ochronie będą podlegać także potrącenia np. z tytułu alimentów.

Wyrok NSA z 28 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3275/21

Autor: Krzysztof Adamczyk, audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. 

Podstawa prawna

  • art. 1 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 2176; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1641)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA