REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?/ Fot. Fotolia
Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

W projekcie przewidziano zmiany aż w dziewiętnastu ustawach, w tym m.in. w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Po skierowaniu projektu ustawy do Sejmu, trwają obecnie prace w Komisji Infrastruktury. I chociaż przejście projektu przez całą ścieżkę legislacyjną zajmie prawdopodobnie tygodnie czy raczej miesiące, a dodatkowo projektodawca przewidział okres vacatio legis, który odroczy wejście ustawy w życie, to jednak – z perspektywy przygotowania się przedsiębiorstwa wod - kan do proponowanych zmian – już teraz warto trzymać rękę na pulsie i zastanowić się, w jaki sposób przygotować się do nowych zasad wydawania warunków technicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Procedura przyłączeniowa

Z perspektywy branży wod – kan, strategiczną zmianą, jaką planuje wdrożyć ustawodawca, jest ujednolicenie w skali kraju procedury przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, w szczególności: procedury wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci. Zgodnie z treścią projektu ustawy, termin do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wynosić ma odpowiednio: 21 dni, w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych (w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej) oraz 45 dni w pozostałych przypadkach, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków technicznych - z zastrzeżeniem przez ustawodawcę możliwości przedłużenia wskazanych terminów o 21 (co do budynków mieszkalnych jednorodzinnych) i 45 dni (co do pozostałych przypadków).

Zobacz: Zadania

Sankcję za niedochowanie przez przedsiębiorstwo wod – kan ustawowego terminu wydania warunków technicznych stanowić ma kara pieniężna w wysokości 500 zł za dzień zwłoki (środki z tytułu kary stanowić będą dochód budżetu państwa).

REKLAMA

Jak wynika z projektu, to na przedsiębiorstwach wod – kan spoczywać będzie obowiązek odpowiedniego udokumentowania złożenia wniosku przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci. Zgodnie z projektem ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane potwierdzić pisemnie złożenie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, określając w szczególności datę jego złożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Intencja ustawodawcy jest w tej kwestii zrozumiała: skoro terminowość wydawania warunków technicznych ma podlegać kontroli (i ewentualnej sankcji finansowej z tytułu przekroczenia przyjętych terminów), musi istnieć odpowiednie narzędzie, pozwalające na ustalenie okresu rozpoznania wniosku i daty wydania warunków technicznych.

Jak bronić się przed karą finansową?

Rozważając kwestię sposobu liczenia terminu wydania warunków technicznych, należy zwrócić uwagę na proponowany przez ustawodawcę zapis, zgodnie z którym: do terminów na wydanie warunków technicznych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, terminów na uzupełnienie wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, okresów innych opóźnień spowodowanych z winy podmiotu wnioskującego o przyłączenie do sieci albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Jakkolwiek ustawodawca słusznie dostrzegł przypadek, w którym wydanie warunków technicznych z przekroczeniem ustawowego terminu nastąpi z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wod – kan, to jednak już teraz założyć można (opierając się na praktyce orzeczniczej dotyczącej podobnych czy wręcz analogicznych konstrukcji odpowiedzialności podmiotu za niedochowanie terminu), że kwestia oceny przyczyn danego opóźnienia stanowić będzie niejednokrotnie kwestię sporną i niejednoznaczną w ocenie. Biorąc zaś pod uwagę konsekwencje dokonanej oceny dla ostatecznego ustalenia długości okresu rozpoznania wniosku o wydanie warunków technicznych, nie sposób nie zauważyć, że będzie to kwestia niejednokrotnie rozstrzygająca o nałożeniu na przedsiębiorstwo kary finansowej. Dlatego też, w interesie przedsiębiorstw wod – kan będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, pozwalającej na wykazanie (w szczególności w kontekście potencjalnych postępowań w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych za zwłokę), że rzeczywista przyczyna niedochowania ustawowego terminu do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci pozostawała poza gestią i wolą przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, odpowiednie przygotowanie się przez przedsiębiorstwo wod – kan do obowiązywania nowych przepisów wymagać będzie nie tylko samego zapoznania się z ustawą i wiedzy co do potencjalnych sankcji za naruszenie postanowień ustawy. Aby uniknąć (lub chociażby ograniczyć ryzyko wystąpienia) sankcji finansowych związanych z zachowaniem terminowości wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przedsiębiorstwo powinno wdrożyć kompleksowe (w skali całej organizacji) procedury związane z nadzorem nad procesem wydawania warunków technicznych.

Aleksandra Misiun

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu finansów menadżerskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, cywilnym, w zagadnieniach związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz w prawie samorządowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA