REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób obliczania nagrody jubileuszowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
Nagroda jubileuszowa
Nagroda jubileuszowa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik obsługi samorządowej szkoły policealnej 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy. Na jego wynagrodzenie składa się: pensja zasadnicza, dodatek stażowy, miesięczna premia regulaminowa w zmiennej wysokości oraz dodatek za pracę w nocy. Otrzymuje także dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz jednorazowe nagrody (raz w roku – np. za dodatkowe zadania).

Jak obliczyć nagrodę jubileuszową?

Z jakiego okresu uwzględnić wynagrodzenie oraz jakie składniki wynagrodzenia będą stanowiły podstawę naliczenia nagrody jubileuszowej? Jaką zasadę naliczania podstawy nagrody jubileuszowej przyjąć – z 3 czy z 12 miesięcy? A może należy każdego pracownika rozpatrywać indywidualnie i wybierać korzystniejsze warunki?

REKLAMA

REKLAMA

Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu okresów, z których bierze pod uwagę składniki wynagrodzenia do obliczenia nagrody jubileuszowej. Okresy te wskazuje jednoznacznie (podobnie jak składniki wyłączone z podstawy nagrody) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe).

Jaka jest podstawa dla obliczeń nagrody jubileuszowej

Przepisy rozporządzenia urlopowego należy stosować za sprawą art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Przepis ten nakazuje obliczanie wynagrodzenia miesięcznego (będącego podstawą nagrody jubileuszowej) według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

REKLAMA

Trzeba jednak również pamiętać, że podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to dla niego korzystniejsze – przysługujące w dniu wypłaty nagrody. Tak stanowi § 8 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co uwzględnić w podstawie nagrody jubileuszowej?

W podstawie nagrody jubileuszowej należy uwzględnić:

• stałe składniki wynagrodzenia (tu: wynagrodzenie zasadnicze i dodatek stażowy) w wysokości przysługującej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 15 rozporządzenia urlopowego),

• zmienne składniki wynagrodzenia za okresy nie dłuższe niż miesiąc (tu: premia, dodatek za pracę w nocy i wynagrodzenie za godziny nadliczbowe) w średniej wysokości wypłaconej pracownikowi w 3 miesiącach poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 16 ust. 1 rozporządzenia urlopowego),

• składniki za okresy dłuższe niż miesiąc (np. premie kwartalne) w średniej wysokości wypłaconej w ciągu 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody (§ 17 ust. 1 rozporządzenia urlopowego).

Nie zostały tu wymienione nagrody. A to dlatego, że jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie pomijamy przy ustalaniu podstawy nagrody jubileuszowej. Znalazły się one bowiem na liście wyłączeń – wskazanej w § 6 rozporządzenia urlopowego (pkt 1). Gdyby pracownik otrzymywał premie uznaniowe, należałoby je również wykluczyć z podstawy nagrody, gdyż nie mają charakteru roszczeniowego, czyli pracownik nie może domagać się ich przyznania (zob. np. wyrok SN z 20 lipca 2000 r., sygn. akt I PKN 17/00).

Przykład obliczania nagrody jubileuszowej

PRZYKŁAD

Pracownik 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy w wysokości 150% wynagrodzenia miesięcznego. Na jego pobory składają się:

wynagrodzenie zasadnicze: 1347 zł,

• dodatek stażowy: 269,40 zł (20% pensji zasadniczej),

• regulaminowa premia miesięczna, której wysokość waha się od 1 do 40% pensji zasadniczej – we wrześniu wypłacona w kwocie: 538,80 zł (40%), a w sierpniu i lipcu: po 67,35 zł (tj. po 5%).

Pracownik otrzymał również:

• dodatek za pracę w porze nocnej: we wrześniu w kwocie: 64 zł, w sierpniu: 35,04 zł, a w lipcu: 102,40 zł,

• nagrodę uznaniową za dodatkowe zadania, wypłaconą w sierpniu w kwocie: 600 zł.

W tym roku pracownik nie miał natomiast żadnych godzin nadliczbowych.

Ponieważ nagroda uznaniowa nie jest brana pod uwagę w podstawie nagrody jubileuszowej, wyliczenia będą wyglądać następująco:

• podstawa nagrody:

– ze składników stałych: 1347 zł + 269,40 zł = 1616,40 zł,

– ze składników zmiennych miesięcznych: (538,80 zł + 67,35 zł + 67,35 zł) + (64 zł + 35,04 zł + 102,40 zł) = 874,94 zł : 3 = 291,65 zł,

– razem: 1616,40 zł + 291,65 zł = 1908,05 zł,

• wartość nagrody: 1908,05 zł × 150% = 2862,08 zł brutto.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 174, poz. 1353)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

Bożena Styczyńska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

REKLAMA

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA