REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie niebezpieczeństwa wiażą się z systemem oceny

Victor Wekselberg

REKLAMA

Obecny system ocen pracowniczych urzędników służby cywilnej może stać się powodem nieporozumień i napięć w urzędach. Opisy kryteriów zachowań pracowników oraz terminów ocen powinny być jednolite dla całego urzędu.


Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej nie wymaga od urzędów jasnego sprecyzowania celów systemu ocen. Informacje zebrane w nich mogą być użyte dla bardzo wielu celów. Regulamin systemu ocen powinien jasno określać, do jakich celów te informacje będą wykorzystywane.

Wybór kryteriów

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad przeprowadzania ocen urzędników, oceniający wybierają dla każdego okresu oceniania kryteria, według których wykonują potem swoje funkcje. Założenie to łamie spójność organizacyjną systemu. Sprawia, że identyczne stanowiska pracy mogą być oceniane według zupełnie innych kryteriów. Jednocześnie przyjmuje, że każdy oceniający zaakceptuje takie warunki ocen. W profesjonalnie przygotowanych systemach wybór kryteriów dla każdego typu stanowiska dokonuje się w oparciu o przeprowadzoną analizę danej funkcji i o informacje zawarte w strategii organizacyjnej. Przy obecnie funkcjonujących założeniach, oceny będą spostrzegane jako niesprawiedliwe proceduralnie. Wielu urzędników weźmie to za rażącą niesprawiedliwość, że są oceniani według innych kryteriów niż osoby wykonujące identyczną pracę. Łatwo jest też zauważyć, że przy obecnym wyborze kryteriów ocen osoby prowadzące oceny mogą się kierować niemerytorycznymi kryteriami, np. faworyzować i deprecjonować przeciwników.

Termin oceny

Podobnie jak w przypadku wyboru kryteriów oceny, potrzebne jest ujednolicenie procedur terminów ocen dla całej organizacji. Względy czysto praktyczne przemawiają za jednym terminem dla całej organizacji. Brak jednolitego terminu dodatkowo obciąża administracyjnie osobę odpowiedzialną za oceny. Musi ona bowiem sprawdzać i zbierać oceny praktycznie przez większą część roku. Dla realizacji niektórych celów (np. przyznawania premii) taka dowolność terminu może wprowadzać duży bałagan organizacyjny.

Brak punktowej skali

Obowiązujące przepisy sugerują ocenianie każdego urzędnika służby cywilnej na podstawie dziewięciu do jedenastu kryteriów oceny. Nie wyjaśniono przy tym, co jest standardem w systemie ocen i skali punktowej do ocen. W takiej sytuacji zadanie oceniającego, aby przeprowadzić jasną i sprawiedliwa ocenę, jest praktycznie niemożliwe. Ocena poszczególnych kryteriów w formie wyłącznie opisu (Część C rozporządzenia w sprawie oceny urzędników służby cywilnej) skazuje ją na nieobiektywną i dowolną.

Opis zachowań

W obowiązującym systemie ocen urzędników brakuje opisu kryteriów oceny w kategoriach konkretnych zachowań, które świadczą o jakości pracy pracownika na danym stanowisku. W systemach ocen jedynie akceptowalnym źródłem informacji jest obserwacja zachowania ocenianych. Brak opisu kryteriów w kategoriach konkretnych zachowań sprawi, że każdy oceniający będzie różnie interpretował kryteria oceny. Ocena jest wówczas nierzetelna i nie sprzyja budowaniu zaufania do systemu, a jest to przecież podstawowy warunek dobrych i sprawiedliwych ocen.

Rozmowa przed oceną

Celem rozmowy oceniającej jest przekazanie informacji ocenianemu i wypracowanie metod podniesienia poziomu jego pracy. Niezrozumiałe jest w omawianym rozporządzeniu umieszczenie tej rozmowy przed sformułowaniem na piśmie oceny. W takiej sytuacji oceniany nie ma przed sobą oceny i nie może się do niej ustosunkować. W niektórych systemach ocen pozostawia się możliwość zmiany oceny po rozmowie oceniającej, ale jej wstępna wersja na piśmie zawsze jest niezbędna.

Postawa etyczna

Kryterium Postawa etyczna zostało zdefiniowane w następujący sposób: Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową.

Jakość tego kryterium objawia się w całej rozciągłości, gdy wyobrazimy sobie, jakie zachowania na różnym poziomie wykonania mogą się tutaj kwalifikować, np. pracownik, który kradnie sporadycznie i pracownik, który świadomie zdradza tajemnicę.

 

VICTOR WEKSELBERG

gp@infor.pl

dyrektor programowy ds. HR i szef działu doradców Instytutu Rozwoju Biznesu


PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz.U. nr 69, poz. 453).

 
 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA