REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie niebezpieczeństwa wiażą się z systemem oceny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Victor Wekselberg

REKLAMA

Obecny system ocen pracowniczych urzędników służby cywilnej może stać się powodem nieporozumień i napięć w urzędach. Opisy kryteriów zachowań pracowników oraz terminów ocen powinny być jednolite dla całego urzędu.


Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej nie wymaga od urzędów jasnego sprecyzowania celów systemu ocen. Informacje zebrane w nich mogą być użyte dla bardzo wielu celów. Regulamin systemu ocen powinien jasno określać, do jakich celów te informacje będą wykorzystywane.

Wybór kryteriów

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad przeprowadzania ocen urzędników, oceniający wybierają dla każdego okresu oceniania kryteria, według których wykonują potem swoje funkcje. Założenie to łamie spójność organizacyjną systemu. Sprawia, że identyczne stanowiska pracy mogą być oceniane według zupełnie innych kryteriów. Jednocześnie przyjmuje, że każdy oceniający zaakceptuje takie warunki ocen. W profesjonalnie przygotowanych systemach wybór kryteriów dla każdego typu stanowiska dokonuje się w oparciu o przeprowadzoną analizę danej funkcji i o informacje zawarte w strategii organizacyjnej. Przy obecnie funkcjonujących założeniach, oceny będą spostrzegane jako niesprawiedliwe proceduralnie. Wielu urzędników weźmie to za rażącą niesprawiedliwość, że są oceniani według innych kryteriów niż osoby wykonujące identyczną pracę. Łatwo jest też zauważyć, że przy obecnym wyborze kryteriów ocen osoby prowadzące oceny mogą się kierować niemerytorycznymi kryteriami, np. faworyzować i deprecjonować przeciwników.

Termin oceny

Podobnie jak w przypadku wyboru kryteriów oceny, potrzebne jest ujednolicenie procedur terminów ocen dla całej organizacji. Względy czysto praktyczne przemawiają za jednym terminem dla całej organizacji. Brak jednolitego terminu dodatkowo obciąża administracyjnie osobę odpowiedzialną za oceny. Musi ona bowiem sprawdzać i zbierać oceny praktycznie przez większą część roku. Dla realizacji niektórych celów (np. przyznawania premii) taka dowolność terminu może wprowadzać duży bałagan organizacyjny.

Brak punktowej skali

Obowiązujące przepisy sugerują ocenianie każdego urzędnika służby cywilnej na podstawie dziewięciu do jedenastu kryteriów oceny. Nie wyjaśniono przy tym, co jest standardem w systemie ocen i skali punktowej do ocen. W takiej sytuacji zadanie oceniającego, aby przeprowadzić jasną i sprawiedliwa ocenę, jest praktycznie niemożliwe. Ocena poszczególnych kryteriów w formie wyłącznie opisu (Część C rozporządzenia w sprawie oceny urzędników służby cywilnej) skazuje ją na nieobiektywną i dowolną.

Opis zachowań

W obowiązującym systemie ocen urzędników brakuje opisu kryteriów oceny w kategoriach konkretnych zachowań, które świadczą o jakości pracy pracownika na danym stanowisku. W systemach ocen jedynie akceptowalnym źródłem informacji jest obserwacja zachowania ocenianych. Brak opisu kryteriów w kategoriach konkretnych zachowań sprawi, że każdy oceniający będzie różnie interpretował kryteria oceny. Ocena jest wówczas nierzetelna i nie sprzyja budowaniu zaufania do systemu, a jest to przecież podstawowy warunek dobrych i sprawiedliwych ocen.

Rozmowa przed oceną

Celem rozmowy oceniającej jest przekazanie informacji ocenianemu i wypracowanie metod podniesienia poziomu jego pracy. Niezrozumiałe jest w omawianym rozporządzeniu umieszczenie tej rozmowy przed sformułowaniem na piśmie oceny. W takiej sytuacji oceniany nie ma przed sobą oceny i nie może się do niej ustosunkować. W niektórych systemach ocen pozostawia się możliwość zmiany oceny po rozmowie oceniającej, ale jej wstępna wersja na piśmie zawsze jest niezbędna.

Postawa etyczna

Kryterium Postawa etyczna zostało zdefiniowane w następujący sposób: Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową.

Jakość tego kryterium objawia się w całej rozciągłości, gdy wyobrazimy sobie, jakie zachowania na różnym poziomie wykonania mogą się tutaj kwalifikować, np. pracownik, który kradnie sporadycznie i pracownik, który świadomie zdradza tajemnicę.

 

VICTOR WEKSELBERG

gp@infor.pl

dyrektor programowy ds. HR i szef działu doradców Instytutu Rozwoju Biznesu


PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz.U. nr 69, poz. 453).

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA